Annons

Solcell till systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

lewie

Ny medlem
Har hittat en gammal systemkamera här hemma, står inget märke och jag känner inte igen den på nått sätt så jag kan inte säga vilket märke det är! Fanns några Meyer objektiv till den som vore kuliga att testa!
Men problemet är att den visst drivs av solceller, vet inte om detta var vanligt förr?, och det är cellerna som spökar!
Min farbror har haft inne den på service för sisådär 15år sen och då var det ruskigt dyrt att byta dessa solceller så min fråga är om det möjligtvis finns någon som känner till vart det finns celler att få tag på?

Har aldrig hört talas om solcellsdrivna systemkameror men kan ju ha missat nåt...

Det är inte så att kameran har en s.k selenljusmätare? dessa behöver inga batterier & drivs enbart av ljuset, om så är fallet så har kameran nån typ av fönster riktat framåt.

Om denna är trasig på en kamera så är det bara ljusmätningen som påverkas, om kameran i övrigt fungerar så går den m.a.o. att använda med en separat ljusmätare.

Om det är skruvgänga för objektiven så är det helt klart ljusmätaren "solcellerna" hör till. Det finns ingen gammal skruvgängekamera som är solcellsdirven.

Det finns dock solcellsdrivna kameror. Ricoh XR Solar kom 1981. Den hade en liten ackumulator som laddades av solceller. Man kunde dock använda vanliga batterier också. En ny modell kom 1994.

Bilagor

• xr solar.jpg
    xr solar.jpg
    13.7 KB · Visningar: 216
Jorå..

Hehe, det stämmer som ni säger, att den inte drivdes av solceller utan var ljusmätaren som lurade mig...jaja, tack för svaren nu ska jag ut o fota!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar