Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softning av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Farnqvist

Medlem
Som nybörjare inom porträttfotografering så försöker jag lära mig så mycket som möjligt.
Gick nyligen en kurs hos en porträttfotograf. Han använder alltid sig av softfilter redan vid fotograferingen, han tycker det blir mycket bättre än att lägga till softning vid redigeringen.
Hur gör ni andra porträttfotografer? Rekomenderar ni mig att köpa ett softfilter?
/Markus

Jag kan inte svara för alla fotografer..:) Men sannolikt jobbar dom allra flesta med photoshop, eftersom det ger enorma möjligheter till retuschering. En svaghet med analogt filter är att du har den information som filtret ger in i datorn, dvs du kan inte ändra grundbilden.

/Ulf

Jag softar aldrig. Bättre att göra en vettig hudretusch där man tar bort enskilda skavanker och behålla texturen så att bilden ser naturlig ut. En människa ser ite ut som en porslinsdocka.

Jag skulle kunna tänka mig att använda ett softfilter på kameran, men då som en kreativ effekt för att skapa en viss känsla.

Finns iofs många sätt att softa men ändå behålla textur. Till TS: Finns säkert lika många tillvägagångssätt som det finns porträttfotografer. Youtube är fullt av tips. Men som alltid; se till att ha en så bra bild från början, annars får du sitta onödigt länge, alternativt blir det bara pannkaka av allt.

Ang softfilter så håller jag med övriga: bäst att börja med en så netural bild som möjligt. Men det beror ju också på vilka ambitioner man har med efterarbetet. En del kanske känner att bildstilen funkar klockrent med ett fysiskt filter. Men jag tror du bör komma fram till den slutsatsen själv genom att först börja digitalt och känna efter hur du vill att ditt porträtt skall se ut.

Jag får tacka för svaren.
Verkar som att det är en bra ide att börja med att göra softningen i bildbehandlingen.
Vilka filter i tex photoshop är bäst att använda?
/Markus

Personligen skulle jag hålla mig så långt borta från den effekten det går att komma. Det har överanvänts till tusen de senaste decennierna och känns ungefär lika spännande som clipart-figurer i word.

MEN, vissa gillar ju uppenbarligen den looken, så om du ändå är sugen så skulle jag öppna bilden i photoshop, göra en dubblering av lagret med bilden i, lägga på gaussisk oskärpa (gaussian blur) efter smak och sedan göra det övre lagret 50% transparent.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Personligen skulle jag hålla mig så långt borta från den effekten det går att komma. Det har överanvänts till tusen de senaste decennierna och känns ungefär lika spännande som clipart-figurer i word.

MEN, vissa gillar ju uppenbarligen den looken, så om du ändå är sugen så skulle jag öppna bilden i photoshop, göra en dubblering av lagret med bilden i, lägga på gaussisk oskärpa (gaussian blur) efter smak och sedan göra det övre lagret 50% transparent.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Och det är väl så alla gör, dvs att jobba i lager..

B+W Soft pro

Jag köpte ett sånt och tycker att effekten är klart annorlunda än Gaussoskärpa. B+W soft image-filtret är nog mer som gaussoskärpan. Jag tycker inte om Gausslooken, jag tycker att den liknar vaselin på filtret:-(
Nu är softpro filtret ordentligt dyrt men effekten är väldigt lik de tidigare B+W Ziess softar men dessa var gjorda i plast. Zeiss Softar-filtren kan du hitta du på ebay för cirka 300-500 kr om du har tur och kan vara något om du vill prova. Det finns rätt många typer av softfilter och de verkar vara riktigt populära för filmproduktion.
Själv tycker jag att det är enklare och betydligt snabbare att sätta ett filter på objektivet om jag vill ha en effekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar