ANNONS
Annons

Softbox

Produkter
(logga in för att koppla)

GORANDJ

Medlem
Hej!
Jag skulle vilja göra en hemmatillverkad softbox
som jag bara ska använda en gång, har ni tips vad som är bra för det? vilket ljus ska kan man och vad för slags material / papper ska man ha som dämpar ljuset....

mvh goran

En stor pappkartong typ 40x40x40 cm eller liknande. Skär bort locket. Tag en eller två vita plastkassar (tex såna som används för sopor). Tejpa fast dom så att dom täcker öppningen (något om lott). Gör ett hål på baksidan för blixten. Fäst blixten på lämpligt sätt (tejp?). Du får inget så kallat modelljus så man får prova sig fram med ljussättningen men det blir billigt.

//Lars ;-)

Frigolit är bra att använda.
Stadigare än pappkartong, lätt och billigt.
Sen är det bara att skära till i den formen man vill ha, sätta ett tunnare tyg framför vips så har du en lätt och väl fungerande softbox.
Byggvaruhus typ Bauhaus och K-Rauta har skivor i olika tjocklekar och dom kostar inte speciellt mycket.

Lycka till

om du bara skall använda den en gång; varför bygga en låda?

skjut genom ett mjölkvitt tunnt tyg eller duschdraperi eller liknande.

GORANDJ skrev:
Hej!
Jag skulle vilja göra en hemmatillverkad softbox
som jag bara ska använda en gång, har ni tips vad som är bra för det? vilket ljus ska kan man och vad för slags material / papper ska man ha som dämpar ljuset....

mvh goran
Vad är det för ljuskälla du har som bouncern skall vara till?

Hej!
Alltså jag ska ju egentligen inte använda en blixt till softboxen. Såhär ligger det till: jag är amatörfotograf och lånar mina kameror vid fototillfällen för jag aldig haft råd att köpa egen kamera. (söker stipendie för tillfälligt/fototävling)

Nu ska jag fotografera nakenfoto med en tjej och kille. Det ska vara en ljusbild med vit bakgrund. Jag har belysning på bakgrunden men vill ha något soft från sidan.

Jag funderar på att köpa byggarbetsljus (tillfälligt), lägga typ en softbox på den och göra så att det blir en mjuk vit ljuskälla... funkar det? några andra tips?

Jag är helt ny på det här med hur ljus fungerar rent tekniskt alltså vilket ljus man ska ha, Wolt/Watt m.m. :p

Skulle vara snällt om ni kunde hjälpa till...

mvh goran

/www.goranmedia.se

Rekomenderar att du även klär insidan av det du ska använda som box med folie för bästa resultat.

GORANDJ skrev:
Jag har belysning på bakgrunden men vill ha något soft från sidan.

Jag funderar på att köpa byggarbetsljus (tillfälligt), lägga typ en softbox på den och göra så att det blir en mjuk vit ljuskälla... funkar det? några andra tips?

Har du olika belysningar så kan du få olika färgtemperaturer i bilden. Men det går fixa i datorn.

Visst funkar halogen men det har 2 nackdelar.
Dels värmen i lokalen.
Dels måste du brandsäkra konstruktionen av din softbox.

Ett sätt om man har 2 rum så kan man tända halogenen i det angränsande rummet och hänga upp ett vitt lakan i dörröppningen för softboxeffekt.

Ska du använda bygglampor måste du tänka på brandfaran eftersom dom blir väldigt varma.

//Lars

Red: Erik hann före!

Tack för svar! Ni är så snabba på att svara här på Fotosidan det är jag förvånad av... mkt bra tips det ska jag ta åt mig...

men nu har jag fått reda på att jag kanske får fotografera i en studio...

kommentera gärna mitt nya foto, det är lite fattigt med kommentarer skulle behöva mer, vill utvecklas mer!

/www.goranmedia.se

hmm

du kan ju annars hyra en studio med belysning. jag har för mig att jag har sett studio med blixtar och fast belysning för runt 1500 spänn per dag( i sthlm). det kan det ju absolut vara värt, speciellt om du har modeller som ställer upp gratis.

kolla upp det i stället så kan du ju få riktiga pangbilder. man hinner ju mycket på en held dag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar