ANNONS
Annons

Snygga bilder med D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaa jag la inte in pris i min "analys" - snackar om kameror i semiproffsklassen, dvs dslr på 6-8 mpix.
Priset är inte intressant i min mening.
Verklighetsförankring eller inte, jag tycker inte att D70 håller måttet, vilket jag grundar på ca 8 månaders användning av kameran parallellt med mitt Canon system.
Ta det inte personligt ;)

Re: Re: Snygga bilder med D70?

Tomasz skrev:
Jag blir inte det minsta sur, du har gett mig hopp om att det kanske inte bara är mitt fel att bilderna blir kassa...

Fast jag tror nog ändå att Desjuttian kan leverera kanonbilder.

Mitt (och andras?) stora problem är att bemästra autofokusen. De riktigt döskarpa bilderna kan vara svåra att få när man inte håller i fokusringen själv. Många diskussioner om felkalibrerade kameror tyder på att det är ett vanligt problem, och möjligtvis är det inte alltid fel på kameran, utan omedvetna svårigheter att få autofokusen att fatta var man vill ha fokus.

Fokusera manuellt javisst, men i takt med att automatiken tagit över fokuserandet har sökarna blivit sämre.

Få din kamera justerad, och koncentrera dig sedan p åatt lära dig kameran utan och innan. AF på D70 är bland de bättre i dess segment...

/P.L

ZoMbiE skrev:
Jaa jag la inte in pris i min "analys" - snackar om kameror i semiproffsklassen, dvs dslr på 6-8 mpix.
Priset är inte intressant i min mening.
Verklighetsförankring eller inte, jag tycker inte att D70 håller måttet, vilket jag grundar på ca 8 månaders användning av kameran parallellt med mitt Canon system.
Ta det inte personligt ;)

Tar det inte personligt, bara konstaterar det faktum att du inte lärde dig en kamera på 8 månader. Sen kan jag se att det är svårt att köra 2 system samtidigt.

bara för att vara nyfiken vad för gluggar körde du på den ?

/P.L

Senast ändrad:
Skulle som flera andra säger vilja påstå att allt inte hänger på kameran MEN att jag knappast kan tror att det är kameran, i detta fall D70, som begränsar. EN bra bild handlar ju om så mycket mer, inte minst PP när det kommer till att få fram och förstärka de där effekterna moder ntaur ibland erbjuder. Känns helt onödigt att bevisa en sådan sak. Inte minst för att det finns fantastiska bilder tagna av just nämnda kameran MEN också att det var bland annat med just denna kamera som VÄLDIGT många bytte upp sig till sin första DSLR vilket innebär att det finns en väldigt stor grupp användare. Ser man andelen "bra bilder" (vad det nu är) så är det troligtvis mindre än andelen bra bilder från en dyrare kamera som en amatör aldrig skulle ha råd med.
Tycker egentligen inte att frågan är provocerande. Rimlig fråga man ställer sig om man inte är nöjd med sin utrustning. Jag är dock, än så länge, mer än nöjd med min kamera. Det är ju trots allt inte kameran som tar bilderna utan jag ;-)

Ok Paul, jag fotar bara RAW/NEF och det är de filerna jag jämför med.
Canons filer tycker då jag ger bättre kvalité, men det kanske är en smaksak, jag har som sagt jämfört de 2 husen (10D och D70) under ca 7 månader och är rätt säker på vad jag kommit fram till.
Min d70 är nu förpassad till rollen som reservkamera på heltid...

Inte lärde mig en kamera på 8 månader??
Kamma dig för fan!

Intressant diskussion. Tack martim för bra exempel. Dessa har mycket av det jag är ute efter och saknar den där, enligt mig, D70 känslan. Gillar dina bilder mycket övehuvudtaget, hur mycket fotar du med D70 och varför inte alltid? Har det inte med att göra att du inte kan få samma känsla i dina bilder med denna som med dina andra kameror?

Jag måste nog omformulera mig. Jag säger inte att D70 inte tar bra bilder, utan att nästan alla bilder besitter en viss gemensam egenskap som jag försökt beskriva ovan som inte faller mig i smaken. Tag t ex exemplet från furubro:
http://photos.photosig.com/photos/16/30/1433016-d789bbb800381186.jpg
Om än bra, så känns den extremt efterbehandlad och onaturlig. I http://photos.photosig.com/photos/46/50/1525046-b0a62956a9cce9aa.jpg så har alla detaljer i växterna försvunnit och ser väldigt oscharmiga ut. I restan av exemplen tycker jag det saknas mera framträdande struktur i de färgytor som bilderna byggs upp av.

Påståendet att det bara är USM som gjort mina exempel tror jag inte riktigt på. Tror mera på en kombination av bra kurvor på mina RAW-bilder (som jag alltid fotar) och bättre optik. Tycker alltid att för mycket USM på mina bilder skapar en enda gröt istället för den fina detalj jag ser i t ex de bilder jag tog som exemplen ovan.

Jag har nog utrustning så det räcker för att få bra bilder, det är nog inte det som är problemet och det är inte missnöjet med min egen fotgrafering som är anledningen till denna tråd utan att jag kan hitta väldigt få bilder som är tagna med D70 som har "det". Jag vill helt enkelt gräva i orsakerna eller bli motbevisad...

ZoMbiE skrev:
Ok Paul, jag fotar bara RAW/NEF och det är de filerna jag jämför med.
Canons filer tycker då jag ger bättre kvalité, men det kanske är en smaksak, jag har som sagt jämfört de 2 husen (10D och D70) under ca 7 månader och är rätt säker på vad jag kommit fram till.
Min d70 är nu förpassad till rollen som reservkamera på heltid...

Inte lärde mig en kamera på 8 månader??
Kamma dig för fan!

Ja det verkar ju som någon tog det personligt i alla fall.... :)

När det gäller din bedömmning så är den nog mer en personlig åsikt (smak sak som du sa) än ett faktum. har du några referenser till tester eller annan data som visar detta är jag klart intresserad.

Och min personliga åsikt är att om du inte kan få likvärdig kvalite från en D70 som en 10d och 20d, ja då har du inte lärt dig hantera kameran tillräckligt.

/P.L

stoffe_fs skrev:
Jag har nog utrustning så det räcker för att få bra bilder, det är nog inte det som är problemet och det är inte missnöjet med min egen fotgrafering som är anledningen till denna tråd utan att jag kan hitta väldigt få bilder som är tagna med D70 som har "det". Jag vill helt enkelt gräva i orsakerna eller bli motbevisad...

:)

Okej...

du är inte missnöjd med dina egna bilder, eller utrustning för den delen.

Anledning till denna tråd är alltså att andras d70 bilder inte faller dig i smaken ?

Lycka till med grävandet...

/P.L

Paul.r.Lindqvist skrev:
Ja det verkar ju som någon tog det personligt i alla fall.... :)

När det gäller din bedömmning så är den nog mer en personlig åsikt (smak sak som du sa) än ett faktum. har du några referenser till tester eller annan data som visar detta är jag klart intresserad.

Och min personliga åsikt är att om du inte kan få likvärdig kvalite från en D70 som en 10d och 20d, ja då har du inte lärt dig hantera kameran tillräckligt.

/P.L

Klart jag tar det som det när du påstår att jag inte lärt mig en sketen kamera på den tiden ja...
Nää inga tester, bara mitt högst personliga omdöme som jag litar fullt på.
Några saker som jag stör mig på då förstås:
Iso 200 som lägst.
Avsaknad av blixtsync.
Plastig konstruktion
Luckan till minneskortet åker upp titt som tätt - mmm stora händer
Avsaknad av spegeluppfällning
Avsaknad av batterigrepp - stora händer igen

Fick kameran med kit objektiv och en sb600 som sponsring från Nikon, fick i o m det även "utbildning" på den av Nikon - har använt den parallellt med mitt Canonsystem som sagt.
Har för mig att du undrade vilka gluggar jag använt till den oxo?
Lite halvosäker på exakt benämning av dem men de heter nåt i stil med:
18-70
70-200 vr
35-70 2.8
12-24
28-70
Positivt med kameran i kombination med nämnd blixt är dock trådlös styrning - det gillar jag.
I övrigt som sagt..

Ingen av de saker du räknar upp har ju med bildkvaliteten att göra.

Och jag tycker personligen inte att det är så jättekonstigt om en prispressad instegskamera saknar PC-synk.

haha nää inte har iso:t att göra med den inte
inte heller om det går att hålla i kameran.. eller om vibrationer uppstår vid macro pga att spegeln inte går att fälla upp..

ääh jag ger upp:
-får väl hålla med er då - d70 är den absolut bästa kamera som nånsin producerats - alla kategorier...
den som säger nåt annat kan inte använda kameran eller har blivit indoktrinerad av ett annat företag och borde gå på avvänjning

tror jag måste auktionera ut mitt canon system för en spottstyver alternativt skänka bort det!

hahahaha

Vem har påstått att den är den bästa kameran? Är det samma tomte som påstått att det är en vettig jämförelse att sätta den mot kameror som D7D och 20D? Själv tror jag att dessa kameror är dyrare för att de de facto är bättre. Jämför med 300D om ni vill ha något likbördigt. D70an var en instegskamera och man fick därmed inte allt man fick med en dyrare variant.Varför gnälla över IS0 200, saknaden av spegellås, PC-kontakt mm? Det stod väl på kartongen? Den som skaffade kameran visste vad han/hon skulle ha att jobba med och kan man inte acceptera det så fattar jag inte varför man skaffade den?

Trivs ni inte med era kameror och ni tror att det är pga av dem ni inte kan ta de foto ni vill så är det väldigt enkelt, sälj och köp nytt. Får ni fortfarande inte de bilder ni vill får ni väl byta igen eller gå en fotokurs.

När inte jag får till mina bilder så anser i alla fall jag att begränsningen sitter hos mig. Om det finns andra som är så bra att de blir begränsade av vad man kan göra med en D70 så får de väl köpa något mer kompetent. Jag tror i alla fall inte någon kommer lyckas med att gnälla till sig lägre ISO eller vertikalgrepp.

Tjo! Ut och fota med er!

Min A70 måste ju ta betydligt bättre bilder då, som inte har vibrationer från någon spegel och som går ända ner till ISO50. Den måste ju per definition ta bättre bilder än dina Canoner åxå?

Hehe ja det e ju det som jag förvånas över hela tiden - att den jämförs med 20D, 350D, D7D etc.
Jag fick min D70 gratis från Nikon, skulle inte ha betalat för den.

aaa Robert så måste det vara ;)

ZoMbiE skrev:
haha nää inte har iso:t att göra med den inte
inte heller om det går att hålla i kameran.. eller om vibrationer uppstår vid macro pga att spegeln inte går att fälla upp..

ääh jag ger upp:
-får väl hålla med er då - d70 är den absolut bästa kamera som nånsin producerats - alla kategorier...
den som säger nåt annat kan inte använda kameran eller har blivit indoktrinerad av ett annat företag och borde gå på avvänjning

tror jag måste auktionera ut mitt canon system för en spottstyver alternativt skänka bort det!

hahahaha

Gulligt....

Vibrationer från spegeln??
Har en a70 jag med, sen köpte ja d70. helt klart bättre bilder, med Nikon gluggarna.

Ja, när spegeln fälls upp blir det vibrationer. Med långa telen eller extrema makrobilder kan detta orsaka oskärpa på vissa tider (typ 1/15-2s, lite beroende på vikt på utrustningen och hur stabilt stativ man har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar