Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snygg svartvit i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Prova att göra bilden svartvit och lägg sen på en splittoning. I bilden du länkar till ser det ut som att högdagrarna är dragna mot det beiga hållet och lågdagrarna mot det blålila.
 
Såhär gör jag

Konvertera först till svart-vit och gör de justeringar du vill på den svart-vita bilden. Jag brukar
- öka kontrasten
- ljusa upp bilden lite (öka exponeringen)
- dra lite i färgreglagen under B&W panelen för att se om någon färgkanal kan hjälpa till att selektivt förstärka kontrasten där det behövs
- selektiv kontrastjustering med pensel (effekt på penseln kan vara ökad eller minskad exponering, clarity mm)

När du fått en schysst svart-vit bild går du vidare till "Split Toning" panelen (Finns i Lightroom 2 och uppåt) och tonar bilden enligt önskemål. Det vanligaste är kalla färger på skuggor/lågdagrar och varma färger på högdagrar.

Lycka till!
/Mikael
 
Konvertera först till svart-vit och gör de justeringar du vill på den svart-vita bilden. Jag brukar
- öka kontrasten
- ljusa upp bilden lite (öka exponeringen)
- dra lite i färgreglagen under B&W panelen för att se om någon färgkanal kan hjälpa till att selektivt förstärka kontrasten där det behövs
- selektiv kontrastjustering med pensel (effekt på penseln kan vara ökad eller minskad exponering, clarity mm)

När du fått en schysst svart-vit bild går du vidare till "Split Toning" panelen (Finns i Lightroom 2 och uppåt) och tonar bilden enligt önskemål. Det vanligaste är kalla färger på skuggor/lågdagrar och varma färger på högdagrar.

Lycka till!
/Mikael

Lysande!
Det var det här jag sökte.
Tackar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.