Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snowboard

Produkter
(logga in för att koppla)

annizz

Aktiv medlem
hej hur fotar man personer som åker snowboard? jag åker ju själv så jag kan ju vara med överallt men är det nåt man bör tänka på med utrustning?
 
Funderra på om det fräckaste bilderna blirtagna i vinklar snett underifrån när de flygs genom luften.

Kan tänka mig att det bör vara en dag med klart väder, åkare i färgstarka kläder. Kameran utrustad med polirsationsfilter och en vidvinkel, med en fotograf med ett glatt humör och kaffetermos.
 
ehhh...åk före och ställ dig längre ner å vänta på åkaren (obs! åk inte i linjen som han ska ta om det är i puder). Annars tänk på att ha kameran lätt uppakad..sämsta åkare vet är att vänta onödigt länge..Kolla ut vinkel och plats när du själv åker neråt innan åkaren... Annars är det bara at fota med snabb slutare (om så är fallet)...tror jag...testa fram...enda sättet....
 
som snowboardåkare så kan jag tipsa om en rad olika saker... men vissa saker kräver ju redig utrustning :(

Men i regel så mkt snösprut som möjligt, låt åkaren toucha innerhanden mot backen. nypistade sk "manchester" backar är bra. lagom hårt packad snö som med en bra åkare kan riva upp snön i fina bågar med lite snö klumpar. kan bli maffigt.

Hyr en skylift (!) ev hyr hela backen innan du fottar... åk upp 3-5 meter i luften och fotta med vidvinkel snett neråt när åkaren "grabar" brädan mot dig och brädan är 5 dm från linsen.

Lite mer jordnära är att se till o ha åkaren långt ovanför horisontlinjen vid hopp bilder, annars ser det bara klent ut. Använd blixt om du har möjlighet.

Jag är mer en friåkare så jag gilalr sådana motiv, pipe och hopp är inget för mig. Ett tips till är att titta på Eurosport Extream eller köpa tidningar för ideer. :) hoppas vi får se några alster :)
 
panorera är ju en klassiker också så man får en riktig fartkänsla när åkaren åker eller precis när åkaren lämnar hoppet...

OBS! Inte stå nedanför ett krön och fotta eller i kraftigt solsken eller snöfall!!

Risken för kollision är gigantisk både för dig och åkarna med sjukhus eller begravningsbyrå som möjliga vistelser. Har sett otaliga hemska olyckor pgr av olika saker inkl fotografer som inte inser faran med snöblindhet, tårar i ögonen, dålig sikt, ingen sikt och på tok för höga farter utan kontoll eller isfläckar under snön. Så Ajabaja se till o fotta försiktigt ;)
 
Senast ändrad:
Jaa du, testa vinklar, jag föredrar tele andra vidvinkel, beror på stiuationen. Är det puderåkning etc så kan nog tele bli bättre.
Externa blixtar med trådlös aktivering är aldrig fel.
Kolla Daniel Blom här på fotosidan eller sök på hans bilder på nätet, han är grym.
Referens i förgrunden brukar ofta uppskattas.
lycka till
 
fota snowboard

Nåt jag tycker kan vara tankvärt när fan fotar pipe och hopp inom snowboard är att man har nåt att referera till när åkaren är i luften...
Dvs, inte bara en bild på åkaren och blå himmel, oftast roligare när man ser varifrån åkaren kommer, hur högt han flyger osv...
 
mitt tipps är; köp en snowboardtidning, det finns mycket bilder att hämta insperation ifrån där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.