Ventures
Aktiv medlem
Ingen är oersättlig.Ja, man kan ju fundera på hur viktigt medarbetare man är om ens arbetsgivare tycker att man kan sätta sitt ordinarie arbete på paus nån dag för annat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ingen är oersättlig.Ja, man kan ju fundera på hur viktigt medarbetare man är om ens arbetsgivare tycker att man kan sätta sitt ordinarie arbete på paus nån dag för annat.
Något raljerande kommentar men med viss bäring. I mitt dåvarande jobb fanns det många tillfällen när jag var svår att ersätta. Iallafall för att fotografera istället. Däremot var vissa möten och samarbeten inte nödvändiga på samma vis. I överenskommelse med chefen så valde vi ut bra lägen där även kollegor hade lättare att gå ifrån en stund för att fotograferas.Ja, man kan ju fundera på hur viktigt medarbetare man är om ens arbetsgivare tycker att man kan sätta sitt ordinarie arbete på paus nån dag för annat.
Nej då blir det nog rätt krystat om du samtidigt tar ut ett högt timpris. Det blir lite lättare när man gör tusentals exponeringar och även har flera blixtar och annan utrustning inblandade. Vilken beställaren är avgör nog mycket hur en fotograf väljer att specifisera fakturan.Flera nämner slitage. Blir nyfiken på vilka summor ni krävt för det.
Senast jag gjorde en två minuter lång reklamfilm så krävdes det ca två timmars effektiv inspelningstid. På en kamera som idag är 12 år gammal. Vad uppskattar man det till? En femtiolapp? Eller har ni en annan kostnadsanalys som gör det värt att ta diskussionen?
Precis, så för företagets fortlevnad spelar det ingen roll om jag inte får något vettigt gjort där eller här under några timmar.Det är mest en skillnad för dig. För din arbetsgivare spelar det mindre roll.
Ingen är oersättlig.
Hur jag har tänkt kanske du har läst. Men nu tänker jag utöka resonemanget lite mer runt formalia.Hej
Min arbetsgivare vill ha min hjälp med att filma en liten reklamfilm åt företaget, jag har inget emot att ta tiden jag gör det med min arbetstid men är lite kluven med hur jag ska tänka med min utrustning.
Ska jag hyra ut den till jobbet? Vad är rimligt att ta?
Hur hade ni tänkt?
Men arbetsgivaren tycker väl kanske att han redan betalt för den tiden och han ser kanske inte helt kopplingen till någon prislista med rekommenderade priser för yrkesfotografer om killen som ska göra jobbet nu inte är det. Han kanske bara tycker att det blir mindre strul med att använda en resurs han tycker sig redan ha än att blanda in en yrkesfotograf. Med oklara förutsättningar ska man inte bli förvånad att man blir av med hela handen om man bjussar på avtryckarfingret. Jag kan tänka mig många sätt ett sånt här arrangemang kan spåra fel och skava.
Annars kan ju dessa "jobb" bli en eller flera erfarenheter som ger just erfarenhet, om nu den detta gäller kanske hellre vill vara fotograf än syssla med det han för tillfället gör. Då är det väl snarast arbetsgivaren som riskerar att bli utnyttjad. Man måste nog hur som helst bestämma sig för vad man faktiskt vill eller inte vill som anställd och fotograf.
Ser du inte möjligheten så skall du inte acceptera jobbet. -det finns säkert någon annan som kan utnyttja chansen.
Frilansfinans tar betalt för att sköta om fakturering. Det går bra att skriva en själv. Skatteverket har information om vad en faktura ska innehålla.Om din arbetsgivare ska betala hyra för utrustningen så behöver de få en faktura av dig. Har du ingen firma så kan du lösa det via exempelvis frilansfinans.