Annons

Snow Leopard

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, mitt problem är Sonys råfiler, råfilerna från Minoltan fungerar. Kanske en bugg man ska tipsa Apple om. Funkar det inte med Sonyfiler så slutar väl folk snart använda Mac ;-)

Jag har erfarat att absolut nyaste versionen av Capture NX2 inte fungerar, det går inte att öppna bildfilerna... Kör man däremot mest näst nyaste versionen av NX2 så fungerar det helt smärtfritt..

mvh // johannes

Sådärja! Då var uppgraderingen klar - Snow Leopard är igång. Det gick smärtfritt, allting verkar fungera (möjligtvis med undantag av Growl som spottar ut en del i loggen, men det snurrar som det ska ändå).

Kör själv med Aperture, så det var väl inget oväntat att det fungerar som det skall. Skrivaren funkar fint.

Finder rapporterar även här cirka 12 GB extra utrymme på disken (en viss del beror ju såklart på OSX nya definition av gigabyte...).

Beror inte utrymmesvinsten till största delen på att man i Snow Leopard har släppt kompatibiliteten med G4/G5 processorerna vilket gör binärerna betydligt mindre?

/Lars

Hej alla kloka.
Jag håller så smått på att bli galen på min dator. Har en MacBook Pro där jag nyss uppgraderat till Snow Leopard. Jag har tidigare utan problem kört photoshop CS4 på den med en extern Eizo-skärm kopplad.

Nu har jag stött på ett problem, det verkar som om Snow Leopard helt enkelt inte stödjer två olika färgprofiler längre. När jag öppnar en bild i photoshop och har programmet på datorns inbyggda skärm ser allt normalt ut men när jag drar över programmet och bilden till Eizon blir färgerna otroligt grälla och övermättade - alldeles som om photoshop inte förstod att den ska använda sig av en annan skärmprofil.

Det är förresten inte bara photoshop som gör på detta sätt utan i princip alla bildvisningsprogram.

Är det någon mer än jag som stött på detta och har Ni några idéer vad man kan göra åt det? Känns ju lite surt och krångligt att behöva nedgradera till Leopard igen.

Mvh
Daniel Sidenbladh

Hej alla kloka.
Jag håller så smått på att bli galen på min dator. Har en MacBook Pro där jag nyss uppgraderat till Snow Leopard. Jag har tidigare utan problem kört photoshop CS4 på den med en extern Eizo-skärm kopplad.

Nu har jag stött på ett problem, det verkar som om Snow Leopard helt enkelt inte stödjer två olika färgprofiler längre. När jag öppnar en bild i photoshop och har programmet på datorns inbyggda skärm ser allt normalt ut men när jag drar över programmet och bilden till Eizon blir färgerna otroligt grälla och övermättade - alldeles som om photoshop inte förstod att den ska använda sig av en annan skärmprofil.

Det är förresten inte bara photoshop som gör på detta sätt utan i princip alla bildvisningsprogram.

Är det någon mer än jag som stött på detta och har Ni några idéer vad man kan göra åt det? Känns ju lite surt och krångligt att behöva nedgradera till Leopard igen.

Mvh
Daniel Sidenbladh

Du nämner inte att du kalibrerat om Eizon efter SL (som flera nämnt att de varit tvugna att göra), eller att du kollat vad den kör för profil.

Om det skulle vara såsom du säger, att SL inte stödjer olika profiler på olika skärmar så borde man hört det på en gång tycket jag.

Löst rykte

Hörde från en kollega att det bantade operativet i Leopard gör att datorn blir exponerad för intrång och virus. Dessutom i så stor utsträckning att en PC är säkrare.
Tomt prat eller finns det någon substans.
Någon som hört eller läst?
Jag gör som någon tidigare skrev, avvaktar ett litet tag med uppgraderingen.

Hej alla kloka.

Mvh
Daniel Sidenbladh

Du måste kaliberar om din monitor.

// Fredrik

SL Epson R2400 vill inte

Jag har iMac med alldeles ny Snow Leopard. Drog hem ny drivrutin till Epson R2400. Men den vill inte skriva ut. Dialogrutorna saknar vissa inställningar och när jag trycker för utskrift händer ingenting.
Jag har läst om något som heter Rosetta. Är det aktuellt för en så ny dator (maj 09)?

Jag har kalibrerat om både Macbooken och eizon efter att jag installerat snow leopard så det verkar inte vara där som felet sitter. Enligt systeminställningar så är det den nya profilen som är inställd för eizon också så den biten verkar funka.

Verkar mer som om snow leopard slutat anpassa visningen av bilder beroende på bildskärmsprofil...konstigt nog.

/Daniel

Nu verkar det dessutom, efter att jag uppdaterat kalibreringsprogrammet till senaste version, som om felet ändrat sig en smula. När jag visar bilden på eizo-skärmen är den hur färglös som helst, snudd på grå. Drar jag över den till MBP:n så visas den helt korrekt.

Blir galen på detta, ska man inte kunna ställa bilder på ett vettigt sätt bara för att man gick och uppdaterade operativsystemet? Är det någon som vet om det går att nedgradera till leopard igen utan att allt försvinner från hårddisken?

Mvh
Daniel.

Har problem med min MacBook med Snow Leopard. Har försökt kalibrera om den inbyggda skärmen ca 10 gånger nu med min i1Display 2. Neutralgrå verkar bli rätt kalibrerad, men färger blir helt åt skogen. Ljusblått blir lila (detta syns framförallt på ikoner och highlights i menyn), orange blir fel nyans osv. Vet inte om detta beror på Snow Leopard eller X-rite. Har googlat och upptäckt att många har problem med skärmkalibrering i SL oavsett om de har en kalibrator från X-rite, Spyder eller någon annan tillverkare. Någon som lyckats kalibrera sin skärm korrekt i SL?

Nu fungerar det

Jag har iMac med alldeles ny Snow Leopard. Drog hem ny drivrutin till Epson R2400. Men den vill inte skriva ut. Dialogrutorna saknar vissa inställningar och när jag trycker för utskrift händer ingenting.
Jag har läst om något som heter Rosetta. Är det aktuellt för en så ny dator (maj 09)?
Rosetta fanns på Snow-Leopard-skivan som eget val att installera. Den lär inte skada. Fast jag vet inte om den hjälpte mig i detta fall.
Kanske var det att jag avinstallerade och installerade om skrivaren som avgjorde det hela.
Det enda som är lite underligt är att skrivaren fortsätter att rita ingenting på resten av papperet om jag gör en A5-utskrift på ena halvan av ett A4-papper. Förut matade den fram papperet så snart bilden var klar.

När jag målar en lagermask i NX2 (2.2.2) så rasar efter ett antal penseldrag NX2 ihop. Jag har skickat en fråga till Nikon om detta och bett dem lägga en felrapport, med det är klart att det kan ju även vara Leoparden som är kinkig.

Jag har erfarat att absolut nyaste versionen av Capture NX2 inte fungerar, det går inte att öppna bildfilerna... Kör man däremot mest näst nyaste versionen av NX2 så fungerar det helt smärtfritt..

mvh // johannes

För mig fungerar det bra att öppna NEF med den senaste NX2 (2.2.2), däremot så får jag problem när jag målar lagermasker (se inlägget ovan).

ANNONS