Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sned sökare i Eos400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Har efter en veckas fotografering med kameran upptäckt att om jag håller kameran vågrätt så att även sökaren är det, blir den färdiga bilden sned.
Ställde kameran plant, riktade in sökaren på en vågrät yta och tryckte av. Den färdiga bilden sned. Någon som känner igen problemet? Spegel som sitter fel?
 
Det borde inte kunna vara spegeln som är sne. Om jag vänder toaspegeln upp och ner, vänds då inte min spegelbild upp och ner. =)

Mvh,
 
Dt finns väl många orsaker till att biden i sökaren och den på CCD'n skiljer. Förutom spegeln kan det vara masken i sökaren, mattskivan, ccd mm. Men det mesta av problemen borde även ge sig till känna som att skärpeplanet inte är rakt.

Men för att övertyga mig vill jag ha en bild med kameran på stativ, tråd-/självutlösare och ett bra rutmönster på en vägg och skärpa i bilden.

Men upplever du att kameran är felaktig/feljusterad så lämna in den för reparation/justering.
 
Prickarna är var jag ser mina fokuspunkter i sökaren.
 

Bilagor

  • img_0569.jpg
    img_0569.jpg
    66.2 KB · Visningar: 1,223
Det blir samma resultat då med över-och underkanten på sökaren. Ska jag fotografera saker och ting måste jag alltid hålla kameran några grader snett för att få en rak horisont. Har skickat ett meddelande till Canon med, så svar kommer väl i veckan.
 
Japp, stå på dig.
Normal distorsion ser annorlunda ut (mer konkava/konväxa linjer). Det där är absolut inte riktigt.
 
Kameran är inne på reparation nu. Åter, ja, inte nästa vecka iaf. Får gå tillbaks till min S3 IS så länge.
 
PeterWem skrev:
Prickarna är var jag ser mina fokuspunkter i sökaren.

Har skrivit i annan tråd oxå..

Men jag har exakt samma fel som ovan på min 400D & har idag lämnat in den för service..

Hoppas att jag snart får tillbaka en felfri 400D.

// Tobias
 
Jag skickade bud till Malmö med kameran samma dag. De såg direkt att nåt inte stod rätt till. Hoppas den är färdig denna vecka. Kör så länge med min S3 IS, men det är ju inte lika kul längre när man fått blodad tand på systemare.
 
Ja, just nu känns det lite tungt att vara utan sin 400D. Min dotter fyller tre år snart & min sambo är höggravid..
Har ingen extra kamera heller, så man får väl köpa en engångskamera på ICA så länge eller låna någon kompakt digitalkamera av någon.. :-(

Suck ! Att inte Canon testar alla sina kameror innan de når butikerna...
 
Oscar Cederqvist skrev:
Då hade jag nog väntat med att lämna in den, eller krävt en "lånekamera".

Hoppas allt går bra i alla fall.

Mmm.. Det var ett alternativ som jag tänkte, men vill inte ha en 'dyr & ny' kamera hemma som det är FEL på. Pest eller kolera typ...

Service-killen på Elgiganten trodde på ca: 3 veckor... suck.. :-(
 
Hej!

Jag vet att det här är en gammal tråd, och jag hoppas att ni båda nu fått tillbaka era kameror, fungerande med rak bild. Jag blev lite intresserad eftersom jag själv funderar på att gå från en S3 IS till en 400D.

Det jag reagerar på är att jag förstår inte varför en ny kamera med ett så påtagligt fel måste in på reparation. Så fort felet bekräftats borde köparen få en ny omedelbums.

Uppskattningsvis är det ju fråga om en till två graders snedhet, och för egen del blir jag ganska irriterad när mina horisontbilder har den snedhet Peters exempelbilder har. Tyvärr har de det titt som tätt, men det tror jag nog beror på att det är jag som har svårt att hålla kameran rakt ibland.

Min poäng är i alla fall att ett så pass viktigt fel på en ny systemkamera inte borde leda till att köparen får gå och vänta i veckor. Ny kamera bums. Sedan kan de reparera den felaktiga och använda den till utbytesexemplar.

Mvh.
Lasse C
 
Senast ändrad:
Man kan alltid önska att man skulle få en ny produkt. Men lagen/reglerna är att de har rätt att försöka reparera varan 3ggr och sen kan man häva köpet eller begära en ny likadan (om man nu skulle vilja ha en efter dom problemen).

Om den däremot inte går att reparera så ska den givetvis ersättas med en ny. De kan ju inte ta in en begagnad och lämna ut en ny varje gång de ska åtgärda nåt på garantin.
 
Mycket synd iaf att man inte upptäckte detta fel under de första dagarna, då hade jag fått en ny.
Hur som helst bevakar jag nu 'detta justerings-jobb' på www.infocare.se.
Hoppas på att aktiviteten är klar i slutet på denna vecka.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.