Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snart sker det!

Produkter
(logga in för att koppla)

stratocaster89

Aktiv medlem
Hej!
Det har varit mycket snack och lite verkstad vad gäller min egna framkallning, men nu när det är julledigt och när man inte behöver bry sig i jobbet så finns tiden!
Det är alltså dags att framkalla min Tri-x helt själv!

Jag har nog allt jag behöver, men frågorna dyker upp eftersom jag går igenom allt. Jag är totalt ny på egen framkallning bör också tillägas!

Jag ska till att blanda upp kemikalierna, D76, T-max Fix och Max-stop och frågan är då om det är bäst att blanda upp allt på en gång eller blanda upp eftersom för varje framkallningstillfälle. t ex anger min framkallningsdosa att det behövs 290 ml/film, så bör jag blanda upp endast 290 ml eller hela faderullan?

På påsen till D76 står det Full strenght eller Dilution 1:1, vad menas med detta och hur blandar jag enklast upp det? Kan också tillägga att påsen ska ge 3.8 l framkallare, men den bälgflaska jag har kan endast ta 1 l (dålig planering från mig antar jag :p).

Mycket funderingar, men jag vet att det finns kompetent folk här som kan hjälpa oss newbies! :)

Tack på förhand och fortsatt god jul!

/Jonas
 
Hej!
Det har varit mycket snack och lite verkstad vad gäller min egna framkallning, men nu när det är julledigt och när man inte behöver bry sig i jobbet så finns tiden!
Det är alltså dags att framkalla min Tri-x helt själv!
Jag har nog allt jag behöver, men frågorna dyker upp eftersom jag går igenom allt. Jag är totalt ny på egen framkallning bör också tillägas!
Jag ska till att blanda upp kemikalierna, D76, T-max Fix och Max-stop och frågan är då om det är bäst att blanda upp allt på en gång eller blanda upp eftersom för varje framkallningstillfälle. t ex anger min framkallningsdosa att det behövs 290 ml/film, så bör jag blanda upp endast 290 ml eller hela faderullan?
På påsen till D76 står det Full strenght eller Dilution 1:1, vad menas med detta och hur blandar jag enklast upp det? Kan också tillägga att påsen ska ge 3.8 l framkallare, men den bälgflaska jag har kan endast ta 1 l (dålig planering från mig antar jag :p).
Mycket funderingar, men jag vet att det finns kompetent folk här som kan hjälpa oss newbies! :)
Tack på förhand och fortsatt god jul!
/Jonas

Hej!
- Precis som det står på D-76 påsen skall du 1)ha ett kärl som är större än 3,8 liter.Du häller 3 liter vatten med en temperatur mellan +50- +55 grader.2)du häller nu i hela påsen och rör om till det löst sig.3) sedan fyller du upp med vatten tills det blir totalt 3.8 liter alltså du fyller på med 0,8 liter.Det sista vattnet är inte så vikigt att det håller den första temperaturen."Normal" framkallningstemperatur är ju 20 grader.
Nu har du vad man kallar en förrådslösning.Nu behäver du flaskor för att hälla i denna mängd.
När du sedan skall framkalla så finns det två sätt:
a) du tar lika delar vatten och D-76, det som skriv som 1+1. Så behöver du tex 250 ml framkallningsvätska till en framkallning så tar du 125 ml vatten och 125 ml D-76.
b) Om du skall framkalla med koncentrat av D-76 så tar du från förrådslösningen den mängd som du skall använda tex 250 ml, alltså utan att tillsätta vatten.
Vad gäller stopp och fix så läs informationen som kommer med kemin.
Möjligen att du skall tänka på att glasflaskor är bättre än plast.Men har du "omsättning" på kemin så spelar det ingen större roll. Köp gärna antioxidationsspray denna motverkar oxidation och förlänger livslängden på kemin.Denna sprayas in ovan på kemin i flaskan.Detta kan man göra varje gång man tagit av den.
Nu kan säkert andra här på detta forum fylla på med annat eller komma med andra tankar än vad jag har.
God fortsättning.
 
Tack så mycket! Det rätade ut en hel del frågetecken! Så gäller det vara att hitta något som håller drygt 4 l så jag kan mixa ihop det hela!
Vad gäller stoppet och fixet, kan jag blanda upp det i varsin flaska också och ha det klart?

Som jag har förstått det så bör framkallaren kastas bort efter användning, medan man kan behålla fix och stopp för återanvändning? Vart bör framkallaren göras av, är det bara att hälla ut i närmaste handfat?

/Jonas
 
Tack så mycket! Det rätade ut en hel del frågetecken! Så gäller det vara att hitta något som håller drygt 4 l så jag kan mixa ihop det hela!
Vad gäller stoppet och fixet, kan jag blanda upp det i varsin flaska också och ha det klart?

Som jag har förstått det så bör framkallaren kastas bort efter användning, medan man kan behålla fix och stopp för återanvändning? Vart bör framkallaren göras av, är det bara att hälla ut i närmaste handfat?

/Jonas

Hej!
D-76 kastar man efter varje framkallning om man nu inte ger sig på D-76 R tekniken.Men jag tycker att du stuntar i den nu.Ett förslag är att du tex skaffar en gammal stor gryta för blandning av D-76.Vad gäller stopp och fix så kan du blanda den mängd som behövs för varje framkallning ELLER göra tex 1 liter och använda denna fler gånger. Men du bör hålla koll eller räkna ut hur många filmer dessa två räker till.Detta för att du inte skall hamna i läget av overksam kemi.
Vad alla kemi bör hmna? Jag har pricipen att ALLT kör jag till min kommmuns återvinningscentral. Där man har just en "sektion" för oljor,kemi m.m. I vår kommun kostar det inget.Det är nog som så att dom flesta kommuner inte gillar att det går till reningsverker.
Möjligen att du kan höra med biblan där du bor om dom har någon fin gammal hederlig bok om mörkrumsarbete.
 
Hej!
D-76 kastar man efter varje framkallning om man nu inte ger sig på D-76 R tekniken.Men jag tycker att du stuntar i den nu.Ett förslag är att du tex skaffar en gammal stor gryta för blandning av D-76.Vad gäller stopp och fix så kan du blanda den mängd som behövs för varje framkallning ELLER göra tex 1 liter och använda denna fler gånger. Men du bör hålla koll eller räkna ut hur många filmer dessa två räker till.Detta för att du inte skall hamna i läget av overksam kemi.
Vad alla kemi bör hmna? Jag har pricipen att ALLT kör jag till min kommmuns återvinningscentral. Där man har just en "sektion" för oljor,kemi m.m. I vår kommun kostar det inget.Det är nog som så att dom flesta kommuner inte gillar att det går till reningsverker.
Möjligen att du kan höra med biblan där du bor om dom har någon fin gammal hederlig bok om mörkrumsarbete.

Tack igen!
Nu är framkallaren uppblandat och lagrad i flaskor! :) Det blir väl till att hälla upp den i gamla läskflaskor då kanske efter framkallningen och sen köra det till återvinningen.

/Jonas
 
Första rullen är nu framkallad med gott resultat! I alla fall enligt mina otränade ögon. :)
Det blir nog fler i morgon, för det var riktigt roligt och givande :D

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.