Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmaframkallning problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar vara diffusa mörka ränder på bilderna som återkommer i olika grad. Finns även mörka fläckar på den sista. Troligt att de härrör från ojämn framkallning eller ojmän fixering, eller båda? Kan också vara så att filmen legat fel i spolen och gått mot intilliggande filmparti? Har du scannat med flatbäddscanner, och hur scannade du? Kan det möjligtvis bli så här tokigt om man scannar utan att ta bort skyddsplattan från lampan i locket som ska lysa genom negativet?

Jag får prova vidare, har ju ingen erfarenhet så det känns som om jag lätt kan ha missat något. Ja frågan e om man kan göra fel med patersons plastspole?
Scanner har jag en Plustek 7400 avsedd för negativscanning och den har fungerat riktigt bra på tidigare negativ som jag fått framkallat hos Crimson.
 
Om du använder en dosa för flera spiraler, men bara har i en spiral, så kan spiralen glida omkring på innerröret. Till dosan jag har har så följde det med en spärr-ring av plast som man ska trä på om man bara vill framkalla en film, men den fungerade så dåligt så att jag alltid har max antal spiraler i dosan, oavsett om de är laddade eller inte. Vätskemängden anpassar du efter hur många filmer du har i.
/ Mikael
 
Om du använder en dosa för flera spiraler, men bara har i en spiral, så kan spiralen glida omkring på innerröret. Till dosan jag har har så följde det med en spärr-ring av plast som man ska trä på om man bara vill framkalla en film, men den fungerade så dåligt så att jag alltid har max antal spiraler i dosan, oavsett om de är laddade eller inte. Vätskemängden anpassar du efter hur många filmer du har i.
/ Mikael

Har en dosa för 2 spiraler o hade i båda för att undvika att ha en som glider. Negativet i botten. Nån spärr-ring har jag inte ens. 300ml för en film e föreskrivet för denna dosan. Tack ändå för din input o dina funderingar, det uppskattas :)
 
Testa fixern

Har du kontrollerat att fixern fungerar? Det gör du genom att ta den avklippta filmänden och (i dagsljus) lägga den i en skål med fixer. Efter ett par minuter ska filmen vara helt klar. Då vet du att kemin är ok.
 
Har du kontrollerat att fixern fungerar? Det gör du genom att ta den avklippta filmänden och (i dagsljus) lägga den i en skål med fixer. Efter ett par minuter ska filmen vara helt klar. Då vet du att kemin är ok.

Tack för tipset, bra att veta i framtiden. Fixet e nyinköpt o nyblandat så jag tror inte felet e där. Men nu när jag vet hur jag kollar så skadar det förstår inte att prova =)
 
Har nu provat o scanna in 2:a testrullen med betydligt bättre resultat. Såvitt jag vet va det bara en annan agiteringmotod jag använde, men det verkar konstigt om det skulle göra en sån här skillnad. Då får jag bara hoppas att detta andra försök inte bara va en tillfällighet utan mer ett bestående men =)
Tack till alla som svarade på min tråd o för all hjälp jag fått! Ni e grymma här på fotosidan =)
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    19.3 KB · Visningar: 107
Ungefär sådär har det sett ut när jag lyckats ladda en spiral så att filmen låg i dubbla lager, det vill säga så att varken framkallare, stoppbad eller fix kommit åt emulsionen ordentligt. Så din misstanke om att vätskan inte runnit ner kan nog vara riktig. Frågan är hur i halva friden det skulle gå till. Har du lyckats vända innerröret åt fel håll? Då lär du inte heller ha lyckats få dit tratten ordentligt antar jag, så det kanske blivit nån kombination med ljusläckage.

Gör som du gjort, fast med tom dosa och bara vatten. När du vänt på dosan är det bara att öppna och se hur det ser ut:)

Tillägg: Hmmm, det är inte så att du i mörkret lyckats få filmen på den övre spiralen och den undre istället tom? Det skulle förklara hela klabbet.

Tror detta kan stämma. Filmen har inte laddats rätt i spiralen. Film har legat mot film så att säga så ingen kemi har kommit åt ordentligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.