Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Snart dags för tranorna
- Trådstartare acke
- Start datum
Kalle_B
Aktiv medlem
japp jag kommer åka upp... men eftersom jag varken är orintolog eller värst fågelintresserad så kommer jag prova från någon ofentligplats, typ parkering eller dyligt nu första gången. Jag tänkte faktiskt vara så seriös som att boka ett gömsle men alla var upptagna redan?!
men om någon kan ge mig tips på bra plats man kan vara på gratis så mottages sådant tacksamt. Även övrig information som när man ska dit och vilken tid man ska vara där (åker från Göteborg, tar ju ett tag) och utrustning (har idag stativ, 70-200 4L, men komemr troligtvis ha köpt ett 400 5,6L innan avfärd)
Finns det matservering? brukar det vara trångt? Hur stor är en trana?? finns det andra fåglar? ja många frågor, lite kunskap... söker jag på forumet så finner jag säkert massa svar, men eftersom tråden var igång så tar jag det här.
men om någon kan ge mig tips på bra plats man kan vara på gratis så mottages sådant tacksamt. Även övrig information som när man ska dit och vilken tid man ska vara där (åker från Göteborg, tar ju ett tag) och utrustning (har idag stativ, 70-200 4L, men komemr troligtvis ha köpt ett 400 5,6L innan avfärd)
Finns det matservering? brukar det vara trångt? Hur stor är en trana?? finns det andra fåglar? ja många frågor, lite kunskap... söker jag på forumet så finner jag säkert massa svar, men eftersom tråden var igång så tar jag det här.
acke
Avslutat medlemskap
Du hittar en hel del nyttig info i förra årets diskussioner.
Med ett 400-tele kan du fånga dansande tranor i helfigur från Trandansen, med lite tur. För riktiga närbilder krävs dock ett gömsle.
Det kan bli riktigt trångt vid Trandansen, särskilt på helger. Om du vill ha plats med stativet längst fram vid räcket, åk dit en vardag eller kom tidigt på morgonen en helg.
Med ett 400-tele kan du fånga dansande tranor i helfigur från Trandansen, med lite tur. För riktiga närbilder krävs dock ett gömsle.
Det kan bli riktigt trångt vid Trandansen, särskilt på helger. Om du vill ha plats med stativet längst fram vid räcket, åk dit en vardag eller kom tidigt på morgonen en helg.
madsen1
Aktiv medlem
Vi kanske skulle sparka ihop en träff som både jag och Janne Arleklint har fixat via fotosidan under åren?
Några intresserade och förslag på datum?
Efter tranorna kanske vi kan ta en tur upp på Kinnekulle där jag kan visa runt i naturen och på några historiska platser
Gemensam kvällsmat kan vi nog lösa
/Adam
Efter tranorna kanske vi kan ta en tur upp på Kinnekulle där jag kan visa runt i naturen och på några historiska platser
/Adam
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Intressant
Roine
Roine
gujo
Aktiv medlem
madsen1 skrev:
Vi kanske skulle sparka ihop en träff som både jag och Janne Arleklint har fixat via fotosidan under åren?
Detta låter verkligen kul. Lördag den 1:a april kan kanske vara en bra dag. Vid den tiden brukar det finnas gott om tranor och väder och vind är oftast ganska behagligt för att tillbringa en hel dag utomhus.
cbr1000
Aktiv medlem
Vore kul att vara med på ett evenemang som detta. Själv har jag ingen som helst erfarenhet av Hornborgarsjön.
Är det ingen som har lite bilder på hur livet runt om ser ut. Alltså inte bilder på tranorna...
Trandansen: Vad är det?
Gömsle: Jag fattar det som att det finns fasta sådan som man bokar, riktigt? Försent nu förstår jag. När bör dessa bokas?
Hur långt är det till Hornborgarsjön från Stockholm?
Vid vilken tid på dygnet bör man vara där?
Är det ingen som har lite bilder på hur livet runt om ser ut. Alltså inte bilder på tranorna...
Trandansen: Vad är det?
Gömsle: Jag fattar det som att det finns fasta sådan som man bokar, riktigt? Försent nu förstår jag. När bör dessa bokas?
Hur långt är det till Hornborgarsjön från Stockholm?
Vid vilken tid på dygnet bör man vara där?
acke
Avslutat medlemskap
Här finns info om Trandansen.
Man kan boka gömslen via Falköpings Turistbyrå. Gömslena släpps i oktober. Redan kring jul brukar det bli fullbokat. Observera att gömslena bara rekommenderas för riktiga entusiaster. Du måste sitta instängd i dem ca 16 timmar i sträck.
Hur långt det är från Sthlm till Falköping vet jag inte.
Tranorna kommer inflygande i gryningen och stannar på fälten ända till skymningen. Natten tillbringar de utom synhåll ute vid sjön.
Man kan boka gömslen via Falköpings Turistbyrå. Gömslena släpps i oktober. Redan kring jul brukar det bli fullbokat. Observera att gömslena bara rekommenderas för riktiga entusiaster. Du måste sitta instängd i dem ca 16 timmar i sträck.
Tranorna kommer inflygande i gryningen och stannar på fälten ända till skymningen. Natten tillbringar de utom synhåll ute vid sjön.
acke
Avslutat medlemskap
Ajajaj, det ser tunt ut:
http://www.hornborga.com/transtat.asp
Det lutar åt en lika sen säsong som 1999. Var finns växthuseffekten nu när man för en gångs skull behöver den? ;-) (skojar bara)
http://www.hornborga.com/transtat.asp
Det lutar åt en lika sen säsong som 1999. Var finns växthuseffekten nu när man för en gångs skull behöver den? ;-) (skojar bara)
ArtbyRyman
Aktiv medlem
Det var ca 20st tranor där idag vid 13tiden. 5cm snö.
ArtbyRyman
Aktiv medlem
acke skrev:
Här finns info om Trandansen.
Ca 40mil.