Annons

Snapphanar hör upp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Det här verkar spännande. Finns det möjligheter för fler att hänga på? Kommer från Helsingborg.

MVH

/Erland
 
Jag är medlem i Fjälkinge Fotoklubb, och vi hade möte igår. Då passade jag på att tipsa om den här träffen, så det kanske kommer fler från oss. Alla behöver väl inte vara medlemmar på fotosidan?
 
Skall jag ta med lite brudar?
Kanske lite kallt för topless och så, men vi kan ju plåta i baksätet i Orelle´s bil ;)
 
Ja nu har jag skickat email till dom som hade anmält sig!

Men lägger ut det här också!

Jag är hemskt ledsen för den något försenade informationen, men det har varit fruktansvärt mycket. Men nu är det helg och nu kan jag inte skjuta det framför mig längre, jag ser i alla fall fram emot träffen.

Den 4 maj så färdas vi till Trollehallar för en trevlig dag med mycket fotograferande och trevliga samtal. Egen picknick medtages och något att sitta på. Alla har kanske inte tillgång till bil, men det ska nog gå och fixa ihop så att man kan samåka. Vi träffas klockan 11 på Trollehallar och tar oss sedan till Snapphanestallarna sedan är det fritt att fota eller hitta på andra aktiviteter som har med foto att göra ( t ex dricka öl och prata foto ).

Trollehallar med Snapphanestallarna finner man ett par mil nordöst om Ängelholm. Man parkerar vid Trollehallar och promenerar sedan till Snapphanestallarna. Kartan jag skickar med är inte den bästa, men det var tyvärr det enda jag hittade över området. Men det är ganska lätt att hitta. Ni kan nå mig på Mobilnummer: 0705-111165

Om ni har frågor eller vill meddela gruppen något, som t ex samåkning, så kan ni skicka ett email till denna adress: [email protected] så kommer mailet att skickas ut till alla som är med i listan. Vill någon hoppa av och slippa email så kontakta mig så tar jag bort er.

Lite historia
Trollehallar är en spännande isälvsravin med den enda större talusbildningen i kommunen (talusbildningar är rasbranter med nedrasade kantiga block i olika storlekar). Här finns också de s.k.
"Snapphanestallarna", som man mycket väl kan tänka sig var tillhåll för snapphanar under krigen mellan Danmark och Sverige. Man kommer in i ravinen på en stig från bron över Trollebäcken. I bäcken kan man få se strömstare och forsärla. Lav- och mossfloran i ravinen är rik, med flera rödlistade mossarter. Bäcken har en rik bottenfauna.

Landisens smältvatten har eroderat och breddat en redan befintlig spricka, som följer den gängse sprickbildningen i urbergshorsten Hallandåsen. På flera ställen har ravinen mer än 30 m höga väggar och den frispolade gnejsberggrunden är synlig långa sträckor. Den nedre delen av ravinens sidor är täckta av nedrasade kantiga block i varierande storlek. Ravinens läge och dess mark- och vattenförhållanden gör att den innehåller en speciell och särpräglad flora med ett stort antal mossarter och ormbunkar. Här finns också ett rikt fågelliv med bl a forsärla. Skogen, som domineras av bok, har också stora värden med en hel del död ved i form av kullvälta träd och högstubbar. Området skall lämnas för fri utveckling.

PS! Kartan är nog inte jätte läslig, eftersom den skulle möta kriterierna, men hör av er till mig om ni vill ha en bättre karta DS!
 

Bilagor

  • trollehallar-small.jpg
    trollehallar-small.jpg
    48.4 KB · Visningar: 1,610
Nu är det snart dags verkar det som.
detta kan ju bli riktigt kul.
Vi får hoppas på bra väder och vackra vyer.
Jag kör iallafall Patrik!

Glad Påsk allesammans
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.