Annons

SNABBT zoomobjektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannegr

Aktiv medlem
Hajj

Har idag tamron 70-200 2,8 men för min nya a550 så känns detta objektivet för långsamt för actionfoto. Med 5 bilder/sek hinner i focusen med riktigt tror jag!?

Om man nu skulle byta till snabbare , vilket byter man till då??

Tycker nog inte att Sigmas 70-200 HSM II är så blixtrande snabb alltid.
På min A700 hade den tom svårt att hänga med när jag fotade en kompis som körde vattenskoter. Den är tyst och microsjusteringar går snabbt men när den måste vrida lite så är den inte så supersnabb.

Har inte satt den på prov direkt men hade uppfattningen att den inte så blixtrande snabb.

Vilka av Tamron, Sigma har avstånds begränsare (eller vad det nu heter) det gör äl en hel del. Sony har väl det men den är ju lätt dyr.

Focushastigheten borde vara snabbare på A700/850 och 900 iochmed flers sensorer och framföralt en 2.8 sensor.

Antar att hastigheten också är beroende på om man kör spot eller låter kameran välja AF punkt.

Hur provar man hastighet på ett enkelt sätt....

Objektiven focuserar på full bländar öppning typ 2.8. Dock saknar billigare kamror en AF sensor för 2.8. Objektiv med ljusstyrkan 2.8 och minre har kortare skärpdjup vilket kan ge AF problem om man inte har en 2.8 sensor eller två :).

Sony Objektiv AF 70-400/4-5.6 G SSM ska vara kanon
Har lillasystern 70-300 G SSM och den har jag plåtat fotbollsbider ute med en A100. Funkade OK. 70-300 fins beg att köpa på fotosidan..... Dock inget för inne bruk :)

Med mitt tamron 70-200 2,8 ligger jag oftas och fotar på 200 mm och mellan bl. 2,8-4
Känns som om man kanske vil ha ett som går något längre så att man slipper att ligga på dom yttersta gränserna hela tiden, då leverar ju objektivet som sämst med.
Om man skaffa ett 70-400 och ligger och fotar på 200-300 så borde det ju bli bättre?!

SAL70400G är inte direkt känd för snabb AF, SAL70300G däremot ska vara snabb.

Jag skulle nog satsa på SAL70200G + 1.4TC eller motsvarande från Sigma.

80-200

Tjena,

Jag kikade både tamron och sigmas 70-200 2,8. Jag kände på båda i butik och jag kan inte påstå att sigmat är enormt mycket snabbare än tamron... Tamron låter däremot mer. På dpreview har de ju testat både Tamron och sigma och de säger varken att den ena eller andra är bäst. Sigmat har bättre AF och Tamron har bättre optik (marginellt vad jag förstår).
Mitt slutliga val blev en beggad minolta 80-200 2,8 APO HS från tyskland. Den är snabbare än både sigma och tamron. Om den är snabbare än Sonys 70-200 vet jag inte då jag inte testat själv, men den är snabb som f-n i alla fall. Nackdelen med 80-200 är att den inte tar TC...
Sonys 70-300G SSM testa jag också, det är riktigt bra optik men sämre ljusstyrka. Om man brukar bländar ner ett 2,8 till 5,6 så kan man lika gärna köpa en sony 70-300 eftersom den är skarp utan att blända ner ytterligare.

//Björn

Varför snöar ni allihopa in på zoomar? Många fotografer väljer heller fasta gluggar som har många fördelar.
Ljusstyrka, pris, vikt, snabbare fokus, bildkvalitet.
I trådar som denna verkar det som det bara finns zoomar. Vidga vyerna får ni se nåt kul.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto