Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbplatta vs inte snabbplatta på stativet/huvudet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Själv tycker jag det är enormt smidigt med snabbplatta på mitt stativhuvud, för man kan då ta av och på kameran relativt smidigt.

Dock så finns det, iaf i de jag haft (en plast en metall) ett litet glapp i dem.

Så, vad tycker ni?

/Jocce

Om en snabbplatta skall vara bra ska den både vara enkel att använda och riktigt stabil. Tyvärr har inte alla de två egenskaperna. En del behöver man verktyg för att använda och andra sitter så dåligt att man är rädd att kameran skall ramla av.

Sen finns det en del huvud som är så enkla att montera kameran på att det knappt är lönt att använda snabbplatta.

Snabbplatta, definitivt!! Hemskt att stå och skruva på en stor kamera med objektiv, stor riskt för fummel och att tappa den (åtminstone för mig).

Snabbplatta. Jag har metall och den brukar sitta på kameran jämt fast det beror nog mest på att jag glömmer ta av den! =)

Glapp? Har inte märkt nåt sånt, men å andra sidan är mitt stativ hyffsat nytt och inte så välanvänt ännu.

Stativ utan snabbplatta känns i det närmaste oanvändbart (utanför studion där kameran kan sitte på förjämnan, förståss). Med manfrottostativ kör jag öven med deras snabbplattor och det funkar bra. Sliter man och drar i kameran kanske det finns ett litet trögt glapp men inte så att glappet är något problem för vare sig säkerheten eller stabiliteten när jag trycker av med trådutlösaren.

En negativ sak med snabbplatta, som för mig på förra kameran, var att plattan satt ivägen för batteriluckan. Då blir det ändå fippligare att byta batteri än om man hade vart utan snabbplatta.
En annan negativ sak med snabbplatta, är att stativet är oanvändbart om man råkar glömma plattan hos sin kusin (60mil bort).
Men i övrigt är det smidigt. Numera sitter plattan på för jämnan efter den (på nuvarande kamera) inte är ivägen för batteriluckan.

/Fredrik, som gillar snabbplattan.

Jag gillade inte snabbplattor tidigare. Tyckte inte att de snabbade upp så särskilt och att de var ett nervositetsmoment när man gick omkring med stativet på axeln med monterad kamera.

Men när jag köpte mitt senaste huvud, Manfrottos växelhuvud 410, så fanns det inte utan snabbfäste. Dessutom var plattorna rätt brutala med en storlek närmare ett cigarettpaket än en tändsticksask. Jag var ganska skeptisk inledningsvis, det kändes som om man skrivade på bojstenar på sina kameror. Men tro det eller ej, det var detta snabbfäste som omvände mig. Det är snabbjobbat som tusan och helt stabilt.

Så min rekommendation är: Snabbfäste, ja. Men ett ordentligt. Kanske kan vara värt att titta på systemet som Arca-Swiss, Kirk et al kör med. Det är ju både smidigt och stadigt på en gång, och inte som mina monsterplattor.

Bilagor

• snabbplatta.jpg
    snabbplatta.jpg
    35.6 KB · Visningar: 148
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar