Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbläddra och radera RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Jag tycker Lightroom är otroligt långsamt och frusterande för RAW-filer och skulle vilja tanka in och grovsortera i något snabbare program. Oftast tar jag 1000 bilder på en dag och det är allt mellan 5 och 100 jag vill spara. Blixtsnabb bläddring alltså i helst gratis/billig mjukvara.

Just för syftet att snabbläddra och grovgallra använder jag Canons medföljande program DPP (Digital photo professional) innan jag importerar till Lightroom. Nu vet jag ju inte vad du använder för kamera, men kör du Canon så är det ett bra alternativ.

Nu framgår det inte om du använder Windows eller Mac, men:

Windows - Faststone image viewer
Mac- Photomechanic

Båda dessa program är helt oslagbara när det kommer till hastighet och funktionalitet i respektive operativsystem. Båda har också taggningsfunktion så att du kan tagga de bilderna du vill behålla eller importera.

Jag har Nikon och Windows 7. Windows - Faststone image Viewer verkar ha en utvärderingsvariant man skulle kunna testa.

Jag kom att tänka på att det ju måste vara uppdaterad/uppdateringsbar programvara då RAW-formatet ändras vid varje kamerabyte. Nu är jag på gång med en D7200 men den har ju funnit ett tag.

Mac- Photomechanic

Båda dessa program är helt oslagbara när det kommer till hastighet och funktionalitet i respektive operativsystem. Båda har också taggningsfunktion så att du kan tagga de bilderna du vill behålla eller importera.

Photomechanic verkar grymt men för 150 usd? lite dyrt om man bara vill sortera filer inan import tycker jag.

Jag har Nikon och Windows 7. Windows - Faststone image Viewer verkar ha en utvärderingsvariant man skulle kunna testa.

Nej, fullversion släpps gratis av utvecklaren själv :) http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm

Daniel: Jag håller med, det är dyrt och har trots det ändå inte de funktioner som Faststone har. Jag är förbluffad över att år 2015 har passerat och ännu finns ingen snabb råvisare till Mac som kan visa bilder i total fullskärm (likt F i Lightroom, eller som Faststone kan)...
Folk som bytt från Win till Mac har i flera år efterfrågat Faststone till Mac, men det verkar inte vara på gång tyvärr.

Nu sitter jag inte vid min mac, men jag är helt säker på att man kan se raw-filer både i finder och med preview. Preview har ju dessutom ett fullskärmsläge.

Ett annat snabbt sätt att jobba om man sitter med mac och anävnder aperture eller iphoto är att fota i raw+jpeg. Då kan man importera jpeg först och sortera ut vilka man vill ha och sen klicka på att importera matchande raw-filer. En funktion som jag hoppas kommer till Lightroom också!

Mac- Photomechanic

Photomechanic finns till Windows också.

Nu sitter jag inte vid min mac, men jag är helt säker på att man kan se raw-filer både i finder och med preview. Preview har ju dessutom ett fullskärmsläge.
Det är väldigt lätt att köra snabb-preview (eller vad den kan heta) i Finder, markera och tryck space, välj fullskärm, bläddra med piltangenter och ta bort filer med Cmd+Backspace. Inga problem med snabbheten, däremot tappar man bort sig med piltangenterna ibland.

Nej, fullversion släpps gratis av utvecklaren själv :) http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm

Daniel: Jag håller med, det är dyrt och har trots det ändå inte de funktioner som Faststone har.
....

Det där är ju en sanning med en stor modifikation.
Faktum är att PM (Photo Mechanic) har en hel massa funktioner för att arbeta med metadata (IPTC) som inget annat program på marknaden har över huvud taget.
För oss som jobbar med inbäddade bildtexter och nyckelord är PM helt klart det absolut bästa alternativet på marknaden.

För mig som plåtar sport mot en bildbyrå, med krav på bildtexter och under extrem tidspress.
Så är PM väldigt billigt i förhållande till den nytta jag har av det.

Förutom just det här med metadatan så finns det ytterligare några saker som PM har och saknas i Faststone.
Bl.a. att ladda upp bilder via FTP. Samt direkt till ett antal fotosidor på nätet som Flickr och 500PX med flera.
Den inbygda FTP-klienten är kanon.

Det där är ju en sanning med en stor modifikation.
Faktum är att PM (Photo Mechanic) har en hel massa funktioner för att arbeta med metadata (IPTC) som inget annat program på marknaden har över huvud taget.
För oss som jobbar med inbäddade bildtexter och nyckelord är PM helt klart det absolut bästa alternativet på marknaden.

För mig som plåtar sport mot en bildbyrå, med krav på bildtexter och under extrem tidspress.
Så är PM väldigt billigt i förhållande till den nytta jag har av det.

Förutom just det här med metadatan så finns det ytterligare några saker som PM har och saknas i Faststone.
Bl.a. att ladda upp bilder via FTP. Samt direkt till ett antal fotosidor på nätet som Flickr och 500PX med flera.
Den inbygda FTP-klienten är kanon.

Jag förstår, men om man inte behöver alla andra funktioner då tycker jag det är dyrt.

Det är väldigt lätt att köra snabb-preview (eller vad den kan heta) i Finder, markera och tryck space, välj fullskärm, bläddra med piltangenter och ta bort filer med Cmd+Backspace. Inga problem med snabbheten, däremot tappar man bort sig med piltangenterna ibland.

jo, det är lätt har precis provat. men hur går man vidare? jag vill titta på filerna innan import för att sedan välja vad jag vill importera på ett smidigt sätt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto