Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbkaffe och C-vitamin för framkallning. Någon som testat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ämnet har diskuterats flera gånger på FS. Skriv "caffenol" i sökrutan till höger, så hittar du säkert något intressant.
 
Var hittade ni natriumkarbonatet (Na2CO3) som behövs?

Eller varför inte tillverka själv:

"Förbränning av havsväxter leder till en aska som huvudsakligen består av Natriumkarbonat, detta kan sedan urlakas om man vill få det i en vattenlösning." http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumkarbonat

;-)

Allvarligt talat så verkar det som att natriumkarbonat också heter målarsoda och går att köpa hos färghandlaren.

/Niklas
 
Fan, det här måste jag prova. Verkar bli sköna negativ, juh.

Fast jag tar gärna emot tips på vad för slags exponering man bör undvika när man framkallar med kaffenol. Kan man pressa, eller köra nattfoto? Eller är det bäst för sunny sixteen-bilder, typ?
 
Fan, det här måste jag prova. Verkar bli sköna negativ, juh.

Fast jag tar gärna emot tips på vad för slags exponering man bör undvika när man framkallar med kaffenol. Kan man pressa, eller köra nattfoto? Eller är det bäst för sunny sixteen-bilder, typ?

Exponera som vanligt och framkallningstiden brukar ligga på ca 15min (Här talar jag om Tri-X. )om du kör med C-vitamin i soppan.
Pressning har jag inte provat och nattfoto funkar givet att du exponerar rätt.

Lukten på vätskan är inte kul och filmbasen blir lätt brunfärgad...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.