Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snabbhet på CF kort? UDMA?

Produkter
(logga in för att koppla)

litious

Avslutat medlemskap
Hej.
Har en canon 50d som tar 6,3 bilder/sek.
Bilderna blir runt 16 mb i rawformat. Om jag ska fota i den farten behöver jag ett CF kort som klarar minst 100 mb/sek?
MEN det står att man bara behöver ett kort med UDMA för att klara 6,3/sek. Är detta jpeg eller?
Behöver jag ett UDMA som klarar minst 100 mb/sek eller räcker det med "UDMA".

Kan någon förklara?

tack!

Kameran skriver först och främst till sitt inbyggda minne, en s.k. buffert, skrivningen till den går lika fort oavsett CF-kort. Bufferten blir dock full fortare om du har ett långsamt kort (eftersom den börjar tömmas så fort det börjar skrivas till den, och tömningen går långsammare med ett långsammare kort), detta medför också att det tar längre tid innan bufferten är helt tom igen.

Det här gäller generellt för alla kameror. Exakt hur många raw-bilder som krävs innan bufferten blir full på din kamera och hur det påverkar hastigheten efter full buffert med olika kort kollar du lämpligen på dpreview.com eller liknande sida.

Hej.
Har en canon 50d som tar 6,3 bilder/sek.
Bilderna blir runt 16 mb i rawformat. Om jag ska fota i den farten behöver jag ett CF kort som klarar minst 100 mb/sek?
MEN det står att man bara behöver ett kort med UDMA för att klara 6,3/sek. Är detta jpeg eller?
Behöver jag ett UDMA som klarar minst 100 mb/sek eller räcker det med "UDMA".

Kan någon förklara?

tack!
För att krångla till det ytterligare så finns det nu 6 versioner av UDMA
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/modesUDMA-c.html

Thorstens svar är för övrigt mitt i prick, se mitt som kuriosa ;-)

Rob Gailbraith har en webbsida med tester av olika kombinationer kort-kamera.
(...)
För 50D så räcker det med SanDisk Extreme IV, Lexar Professional 300X eller Transcend UDMA 300X.
Tyvärr har Galbraith inte uppdaterat sin databas på länge, t ex är sidan för 50D inte uppdatrad sedan 2008. Det innebär att han inte har testat de nya kort som kallas UDMA (i verkligheten UDMA6) i kameran.

För övrigt tror jag att Sandisks UDMA-kort (som kallas "Extreme", utan siffra) hos de flesta handlare är billigare än det äldre och långsammare Extreme IV.

Tyvärr har Galbraith inte uppdaterat sin databas på länge, t ex är sidan för 50D inte uppdatrad sedan 2008. Det innebär att han inte har testat de nya kort som kallas UDMA (i verkligheten UDMA6) i kameran.

För övrigt tror jag att Sandisks UDMA-kort (som kallas "Extreme", utan siffra) hos de flesta handlare är billigare än det äldre och långsammare Extreme IV.

Han testade UDMA på 7D och Nikon D300s http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10044-10297

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar