Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snabba tips ang. bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
hej

har några snabba frågor.

hur många bilder skulle ni säga man kan ta från vigseln utan att känna sig som en "papparazi" ?

Några andra värdefulla tips ang. bröllops foto?
Ska fota vigsel samt bröllops fest.

i väskan ligger nikon d300 och d70, blixt bounser, objektiv minnes kort stativ , något annat man ska tänka på att ta med?

Plåta på av bare fan. Du är ju den enda och då ska du väl int vara rädd att fota allt.

Bröllopsfotografdens gyllende regel är väl att ta hänsyn till brudens vita klänning.
Tänk på att balansera den vita klänningen mot en i övrigt mörk kyrka.

Flash Gordon skrev:
Bröllopsfotografdens gyllende regel är väl att ta hänsyn till brudens vita klänning.
Alla klänningar har inte samma vita färg. Det finns väl lika många nyanser som det finns klänningar.

Regeln avser balansen mellan det ofta väldigt ljusa i brudklänningen kontra det ofta väldigt mörka i t.ex. brudgummens kläder. Om det sen är vitt, benvitt eller beige spelar inte så stor, det är hänsyn till ytterligheterna som är intressant.

Jag förstod först inte vad du menade med "alternativ teknik" men sen trillade poletten ner. Helt fel av mig alltså. Regeln borde förstås vara tvärtom i det här fallet! :)

bröllopsfoton!

Ta gärna en hel rulle på 36 eller fler så vet du att minst ett dussin är bra, men glöm inte att få med både armar och ben i bilden i annat fall får de åka till akuten!
Ställ aldrig brudparet framför ett träd,lyktstolpar,annat som ser ut att växa opp från bildföremålet ( brudparet)
tag inte med onödiga prylar i bilden,leta opp en fin miljö,typ en glänta i skogen,vid sjön,på ängen,mot kyrkans vita bakgrund,etc.
LYCKA TILL!
Mvh.Hasse i Lund

bröllopsfoto! del 2

Såg inte opp att du använde digital kamera, då är det bara att köra på, du kan redigera bilderna i ditt bildprogram senare.
Använd gärna Blixt utomhus,om du tar bilder mot solen,eller när ljuset börjar fallna.
En vit klänning mot en vit bagrund är ett trick som heter duga!Tag med dig svarta och vita skynken som du köper på någon tygaffär, tänk på att de får inte släppa igenom något ljus.
du ber någon frivillig att hålla opp skynket snett bakom "modellen"och att han / hon vinklar det mot solen, tänk på att din medhjälpare inte får komma med på bilden.
Försök att plåta ett vitt ägg mot en vit bakgrund och en svart pjäs mot en svart bakgrund!
LYCKA TILL!
MVH. Hasse

rallipics skrev:
frågor.

hur många bilder skulle ni säga man kan ta från vigseln utan att känna sig som en "papparazi" ?

Ett tips är att bränna av bilder under psalmerna då man ändå inte hör slutarljudet. Annars kan du ju fråga brudparet som Erik nämnde.

Risken är att de stör sig på slutaren om den går hela tiden. Eller så märker de inte den alls för att de är så fokuserade på vigseln. Det senare har jag själv upplevt när jag fotade ett bröllop. Då stod jag ändå längst fram brevid alltaret, men varken bruparet eller prästen hade märkt av att jag hade tagit en massa bilder (då trodde jag ändå själv att jag hade för ett j*vla liv hehe)

Flash Gordon skrev:

Är det?
Glöm inte att ta hänsyn till resten också, risk att underexponera hudtoner om man normalexponerar klänningen. Exponera så pass högt att klänningens ljusaste partier nästan bränner ut är mitt råd. Bränner det ut i små fläckar är det inte hela världen heller.

Du kommer inte att störa ceremonin i första taget, dom är så koncentrerade på vad dom gör att dom inte märker dig. Dessutom kommer minst 50 små kompaktkameror att blixtra stup i ett så det finns annat som stör mer.

Om ljuset räcker till så kör utan blixt, annars försök att köra på stor bländare, högt ISO och studsa blixten. Det för att inte slå ihjäl det naturliga ljuset och stämningen.

Men under bön och välsignelse är det brukligt att låta kameran vila.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar