ANNONS
Annons

Snabba telen

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
Jag har kollat runt lite på ljusstarka telen och tittat på Sigmas 300 2,8.
Till Canon och Nikon finns det med HSM som väl ger snabbare och tystare autofokus?
Borde inte K10 klara det också, tror ni det kommer en ny modell inom rimlig framtid?
Hur stor skillnad gör det i ljud och snabbhet?

/J

HSM kanske e förhoppningsvis på väg till Sigmas pentax fattning men det är nog inte högsta prioritering hos sigma. Det beror nog på hur mycket dom säljer. tex har dom fixat HSM till nån normalzoom på nikon-fattningen pga D40.

Ang ljudnivån och snabbheten kan jag inte sia om

Bara att hålla tummarna tills Pentax kommer med sina egna telen.

Du kan beställa ett FA* 300/2.8 hos Pentax i Uppsala enl. de initierade. Har däremot ingen aning om hur lång leveranstiden är, tyvärr.

// Matte

Supersonic

Hur mycket gör det i snabbhet och ljud om objektivet har Supersonic?
Min K100 stöder det väl inte men väl K10 och kommande hus.

Vill ju inte skrämma bort djurlivet och en autofocus kan knappast bli för snabb.

Tror ni Pentax "gamla" 300 2,8 har problem med kromatisk aberration om man nu skulle snubbla över ett beg?
Kanske otroligt för det lär väl vara ovanligt men ändå.

/J

Minolta/Sony har haft hus som klarar supersonic längre än Sigmas "HSM"-objektiv har funnits på marknaden, och ännu så har inte Sigma introducerat något HSM-objektiv för Minolta/Sony - och den marknaden är större än marknaden för Pentax då Minolta/Sony har haft hus som klarat detta betydligt längre.

Så, möjligheten att Sigma lanserar HSM för Pentax inom den nära framtiden är väl närmast typ noll skulle jag tro.

Och ja, man kan beställa FA Star 300 f/2.8 av Pentax. Det är inte i reguljär tillverkning så Pentax måste tillverka ett först. Processen tar minst två månader efter beställning.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar