Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabba sporter

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubbe72

Medlem
Hej! Vill ha tips på hur man tar bra bilder med bra skärpa och hur man kan frysa bilden. Prövade i helgen att fota lite bordtennis. Det gick fort, prövade ju sport/actionläget på min sony A100 men fick väl nästan inte en enda skarp bild. Hur får man bästa bilden på både spelare och boll i fart? Manuella inställningar istället?
 
Skarpa bilder kräver snabba tider vilket som bekant också kräver bra ljus, vad fick du för slutartider? Som Daniel påpekar krävs nog tider på en 1/500 sek minst om du vill frysa bollarna.
När jag fotograferar sport & action brukar jag använda följande autofokus men det funkar säkert även manuellt.
ISO 160, 1/2500sek, f/2,8, 70mm.
 

Bilagor

  • action.jpg
    action.jpg
    62.7 KB · Visningar: 684
Det beror lite på vad man vill uppnå för effekt. Antingen för man med snabba tider för att frysa rörelsen, eller så utnyttjar man rörelsen genom att panorera med kameran (alltså följa med motivet med kameran). Slutartiden bör vara avvägd både för vald brännvidd och för motivets hastighet.

Exempel

Använder man snabb tid så uteblir fartkänslan. Kanske man kan hjälpa till genom att använda en spännande vinkel?

Exempel
 
Jesper Ekvall (Jeppe) skrev:
eller så utnyttjar man rörelsen genom att panorera med kameran (alltså följa med motivet med kameran).

Lite tufft just i bordtennis kanske ;)
Snygga bilder Jeppe!
 
Nu är det ju dessutom "ping-pong" han fotade, så man skulle kunna tänka sig att det blir sämre med ljus innomhus.
Kanske också en kitglugg, med åtminstone ett steg mindre öppning?

Då återstår ju bara att gå lite närmare och fläska på med blixten, för att frysa ping-pong bollarna.

Uteslutning och prioriteringar.... Det är ju det som är fotografi.
 
Pojken skrev:
Nä men vad trevligt med cykel bilder och en ramnäsare ochså, Johan Pettersson.

Stämmer bra det! Herrar Juniorer 35 varv x 0,85 km = 29,75 km, snittfart 41,7 km/tim. Han kom tvåa, piskad av endast Peter Sundström CK Falken.
 
Pingis är svårt då rörelserna och bollen är väldigt snabba samtidigt som ljuset i hallarna oftast är dåligt.

Sen får man nog ett rack i huvudet om man smäller av blixten mitt i en forehandloop.

Det är i sådana situationer som man smärtsamt lär sig varför det finns dyra kameror och dyra ljusstarka objektiv.

Det enda man kan göra är att plocka fram sitt ljusstarkaste objektiv och vrida upp ISOn så högt det bara går och köra bilden i Neatimage eller liknande efteråt för att få bort bruset.

Ändå så lär det ofta bli så att man fryser bålen och ansiktet medans armen och bollen har rörelseoskärpa. Men det behöver inte vara fel då det ger fartkänsla.

När man själv vet hur svårt det har varit så uppskattar man de bilder som blev bra ännu mer.

Själv har jag i vinter fotat MFF träningar i en hall som gett tider runt 1/100 - 1/200 med ett 2,8 objektiv och ISOn uppe på 3200.
 

Bilagor

  • 381058602_6195ad57bc_m.jpg
    381058602_6195ad57bc_m.jpg
    14.8 KB · Visningar: 551
Senast ändrad:
Ok! Bara att fortsätta pröva... Högre iso-tal och lite kortare slutartider. Man får väl testa o bränna av blixten några ggr med. NeatImage är iaf införskaffat för att reducera bruset.

Tack för tipsen
//Ubbe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.