Annons

Snabba slutartider med Nikonblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag skulle vilja fota på mycket snabba slutartider med upplättningsblixt. Har en Nikon D300 samt Nikons blixt SB800. Det ska gå att köra ned till 1/8000 sekund enl bruksanvisningen. Jag lyckas dock inte få kortare tid än 1/320 sekund. Hur aktiverar man höghastighetssynk för kortare tider än så?

Jag skulle vilja fota på mycket snabba slutartider med upplättningsblixt. Har en Nikon D300 samt Nikons blixt SB800. Det ska gå att köra ned till 1/8000 sekund enl bruksanvisningen. Jag lyckas dock inte få kortare tid än 1/320 sekund. Hur aktiverar man höghastighetssynk för kortare tider än så?

Du måste aktivera Auto-FP i kamerahuset, som är placerat i någon av de menyer som man inte ser utan att aktivera avancerade menyer.

Jag har inte min D700 i närheten, så jag kan inte kontrollera vilket menyval det är.

Kollade på min D300s med SB-900

Fick gå in på E1 Blixtsynktid
De två översta raderna står det så här.
1/320 (Auto FP)
1/250 (Auto FP)

Välj vilken som.

Sedan får man gå in på MANUELL eller SLUTARFÖRVAL och välja slutartid själv.

Mvh
Andreas

Kanske självklart för någon som varit med ett tag, men nämner det ändå. Tänk på att HS-sync endast går om du har blixten monterad på kameran eller via blixtkabel om du vill ha den extern.

Toppen alla. Nu funkar det. Däremot måste man av ngn anledning lägga på +2.0 EV i expkompensation för att bilderna inte ska bli helt underexponerade, även i S-läget inom meterintervallet som står på blixtens display.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar