Annons

Snabba objektiv till Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

archduk3

Medlem
Läste om detta på en annan tråd online men är lite nyfiken. Varför finns det inga snabbare objektiv än 2.8 till Hasselblad egentligen?

Eller har jag helt missat något?

C

Efterfrågan

Jag tror att det är för att det inte behövs.

Jag uppfattar att Hasselblad profilerar sig som en studiokameratillverkare. Det är sällan större bländare behövs där.

Dessutom tror jag att bländare 2,8 på en mellanformatskamera ger ett betydligt kortare skärpedjup än 2,8 på en fullformatskamera.

Jag tror att det är för att det inte behövs.

Jag uppfattar att Hasselblad profilerar sig som en studiokameratillverkare. Det är sällan större bländare behövs där.

Dessutom tror jag att bländare 2,8 på en mellanformatskamera ger ett betydligt kortare skärpedjup än 2,8 på en fullformatskamera.

Någon annan tillverkare som kan passa?

Läste om detta på en annan tråd online men är lite nyfiken. Varför finns det inga snabbare objektiv än 2.8 till Hasselblad egentligen?

Eller har jag helt missat något?
För det första motsvarar skärpedjupet vid f/2,8 på en Hasselbladare ungefär f/1,4 på en småbildskamera (edit: om vi talar analog Hasselblad alltså; de digitala har i regel mindre sensor och därför inte riktigt lika kort skärpedjup). Det är sällan man "behöver" oskarpare bakgrund än så, och därtill får man en betydligt bättre skärpa och snyggare bokeh.

För det andra sitter slutaren i objektivet i de vanliga kamerorna i V-serien. En större slutare skulle bli alltför bökig att konstruera. Det finns dock en kameraserie med ridåslutare som har bland annat det ovan nämnda 110/2,0 och ett 50/2,8 som är en väldigt ljusstark vidvinkel med 6x6-mått mätt.

Någon annan tillverkare som kan passa?
Vad ska du använda kameran till? Det finns ju alltid storformat om du vill ha ännu kortare skärpedjup, men för kortare slutartider får man helt enkelt använda en ljuskänsligare film istället.

För att ge ett litet exempel så är denna bild tagen med Hasselblad och 80/2,8 vid full öppning: http://www.flickr.com/photos/makten/7187004816/

Tillägg: Jag ser nu att du redan har en Hasselbadare, så utläggningen var visst helt i onödan:)

Väldigt ljusstarka objektiv med lång brännvidd blir ju stora och dyra, och det finns gränser hur det funkar rent affärsmässigt. När Hasselblad gjordes med centralslutare fanns ju också begränsningar i hur stor man kan göra en sån och samtidigt få den rimligt snabb. Större slutare har ofta en längre tid som kortaste.

Det har gjorts objektiv med högre ljusstyrka för mellanformat. Norita hade en normal med hög ljusstyrka, 80 mm f/2.

Vilka objektiv en viss kameratillverkare väljer att sätta på hänger nog mest på vilken efterfrågan som förväntas. Jag tror inte att det var överdrivet tilltalande för Hasselblad att ha en ännu större och dyrare optik som ändå inte presterar bättre, och att de knappast förväntade sig någon stor efterfrågan på en sådan optik.

Mamiya har en gammal 80/1,9.
Fin till porträtt men man måste då också gilla den mjuka skärpan som 1,9an ger.
Den är dock för det mindre 6x4,5-formatet. Vill man ha kortast möjliga skärpedjup hos ett normalobjektiv utan att lägga ut en förmögenhet så torde Pentax 6x7 och 105/2,4 vara ett av de bättre alternativen. Det ger dessutom jävligt snygg bokeh jämfört med många av alternativen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar