Hallå där!
Jag är en amatörfotograf som ska köpa en kompaktkamera att ha med mig på resor, men även fota lite hemma. Jag kan nada om kameror, förutom lite som jag googlat mig till. Så mycket har jag förstått, att det finns inga perfekta kompaktkameror, om det fanns det skulle inte systemkamerorna behövas. Nåväl, jag ska försöka lista mina önskade kriterier i fallande ordning. Vore otroligt tacksam om ni erfarna fotografer tar er tid att hjälpa mig med ett tips på vilken kamera jag ska köpa. Tilläggas bör kanske att jag funderar på att köpa en systemkamera om ett halvår/år, men vill ändå ha en riktigt bra kompaktkamera att ha med på resor.
1. Den ska ta snygga och skarpa bilder med bra färgåtergivning utan nån större ansträngning (alltså, typ sikta-skjut).
2. Den ska vara snabb. Då menar jag att när man trycker ner knappen så ska kameran ta kortet på en gång, inte om ett halvår. Extra plus om den är snabb att starta från avstängt läge tills att man kan ta första bilden.
3. Den ska funka bra på konserter, både att fota och filma med.
4.Den ska ta bra bilder även i mörker, både med och utan blixt.
5. Kameran ska ha en kraftig zoom. Zoomen ska kunna användas när man filmar, utan att ljudet försvinner, och man ska kunna zooma långsamt.
6. Man ska kunna göra manuella inställningar, inte bara automatiska.
7. Det ska vara bra ljud för videofilmning.
8. Den ska kosta max 4000 kr.