Canis familiaris
Aktiv medlem
Ja IXUS 300HS verkar mycket intressant. Samsung har en ny på gång också med manuella inställningar och RAW format om man vill ha det. 2.8 i bländare, 10 mp och 10 bilder/ sekund.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hallå där!
Jag är en amatörfotograf som ska köpa en kompaktkamera att ha med mig på resor, men även fota lite hemma. Jag kan nada om kameror, förutom lite som jag googlat mig till. Så mycket har jag förstått, att det finns inga perfekta kompaktkameror, om det fanns det skulle inte systemkamerorna behövas. Nåväl, jag ska försöka lista mina önskade kriterier i fallande ordning. Vore otroligt tacksam om ni erfarna fotografer tar er tid att hjälpa mig med ett tips på vilken kamera jag ska köpa. Tilläggas bör kanske att jag funderar på att köpa en systemkamera om ett halvår/år, men vill ändå ha en riktigt bra kompaktkamera att ha med på resor.
1. Den ska ta snygga och skarpa bilder med bra färgåtergivning utan nån större ansträngning (alltså, typ sikta-skjut).
2. Den ska vara snabb. Då menar jag att när man trycker ner knappen så ska kameran ta kortet på en gång, inte om ett halvår. Extra plus om den är snabb att starta från avstängt läge tills att man kan ta första bilden.
3. Den ska funka bra på konserter, både att fota och filma med.
4.Den ska ta bra bilder även i mörker, både med och utan blixt.
5. Kameran ska ha en kraftig zoom. Zoomen ska kunna användas när man filmar, utan att ljudet försvinner, och man ska kunna zooma långsamt.
6. Man ska kunna göra manuella inställningar, inte bara automatiska.
7. Det ska vara bra ljud för videofilmning.
8. Den ska kosta max 4000 kr.
Bara en liten korrigering. Sony är faktiskt sist med att implementera filmfunktion i sina systemkameror. Deras NEX-serie blir de första med detta. Med tanke på att Sony är nr 1 när det gäller professionella videokameror har många undrat varför de är sist med att stoppa in funktionen i sina systemkameror. Nu vet vi svaret. De ville helt enkelt inte besudla sitt rykte som världens ledande videokameratillverkare genom att komma med lika bristfällig video som alla de andra har gjort (det blev antagligen en överraskning för Sony att detta ändå sålde så bra)......
8 - De flesta hyfsade kompaktkamerorna hamnar väl under detta pristak, men med tanke på dina krav skulle jag satsa på en begagnad systemkamera av instegsmodell som kan filma. Kanske en Sony? För att filma med Nikon måste man upp till minst D5000, och den kostar lite mer. Vet inte hur det ser ut på Canonfronten med begagnade kameror som kan filma... Sony har haft filmfunktionen längst i sina modeller tror jag så därför föreslår jag att du tittar på dem i första hand.
Aha! D3000 hade alltså finast färg?...
Det slutar nog med att jag går till en affär och köper den som har finast färg.
Aha! D3000 hade alltså finast färg?
Sony CyberShot DSC-HX5V låter som att den passar de flesta av dina kriterier.. Ganska ny kamera.. du hittar recensioner o mer info på länkarna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=544349
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HX5
Grattis!
Den lär vara världens mest efterfrågade kamera f.n., och det verkar finnas skäl till detta...
2. Den ska vara snabb. Då menar jag att när man trycker ner knappen så ska kameran ta kortet på en gång, inte om ett halvår. Extra plus om den är snabb att starta från avstängt läge tills att man kan ta första bilden.
Orsaken till det kan jag förklara för dig.
Det står inte Canon eller Nikon någonstans på den...
De flesta digitala kompaktkameror är ruskigt sega med att fokusera eftersom de använder ett fokuseringssystem som i princip går ut på att kameran fokuserar fram och tillbaka ett stort antal gånger tills den tagit reda på i vilket läge bilden är som skarpast. (Analoga kompaktkameror hade i regel ett mycket snabbare fokuseringssystem som mätte avståndet till objektet och sedan fokuserade rätt från början. Spegelreflexkameror, både digitala och analoga, har också fokuseringssystem som i praktiken mäter avståndet till objektet och därför fokuserar snabbt.)
Den nya kompaktare typen av systemkameror som inte är spegelreflexkameror (Olympus, Panasonic, Samsung, Sony) har samma omständliga fokuseringssystem som digitala kompaktkameror. Detta har lett till att företagen för första gången i historien har tvingats lägga ned lite möda på att snabba upp fokuseringen eftersom de nya kamerorna kommer att jämföras med snärtiga spegelreflexkameror och inte med sega kompaktkameror. Och se, alla utom Olympus har lyckats pressa ned fokuseringstiden med några tiondelar till strax under en halv sekund! (Vilket i och för sig fortfarande är långsammare än de flesta spegelreflexkameror...) Räkna med att kommande kompaktkameror från Panasonic, Samsung och Sony är rappare i fokuseringen än tidigare.
En åtgärd som snabbar upp fokuseringen väsentligt även på äldre kompaktkameror (t.ex. på Ixusar) är att stänga av ansiktsigenkänningen och i stället använda en fast fokuspunkt. Jag misstänker att det funkar utmärkt på ovannämnda systemkameror också.
Anders
Härav kan man omdedelbart dra slutsatsen att du är en modig person...Det kanske stämmer =)
Själv kör jag Pentax och Sony...