Annons

Snabb kompaktkamera under 4000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)
...
2. Den ska vara snabb. Då menar jag att när man trycker ner knappen så ska kameran ta kortet på en gång, inte om ett halvår. Extra plus om den är snabb att starta från avstängt läge tills att man kan ta första bilden.
I så fall har du begränsat ditt sökområde till antingen en DSLR-kamera, i stort sett av vilket fabrikat som helst, eller också till en kompaktkamera från Sony. När det gäller kompaktkameror har Sonys under åtskilliga år varit de som fokuserat snabbast (och, egendomligt nog, Nikons varit sämst).

Sonys HX5V kompakt förefaller ju f.ö. att vara ett riktigt imponerande litet kraftpaket.
 
... och slutartiden är låååång, så mörkerbilder blir nästan utan undantag suddiga....

Lycka till med ditt kameraköp! Men var medveten om att ett pris man får betala när man inte kan så mycket är att man kommer att inse att en del av önskemålen var orealistiska. Risken är då att du ångrar ditt köp eftersom önskelistan helt enkelt inte går att uppfylla. Ditt önskemål om snabba slutartiden i mörker är ett sådant omöjligt önskemål. Ingen kompaktkamera i normal prisklass klarar detta. En systemkamera för 50.000 kr klarar det lite bättre därför att den har högre ljuskänslighet. Men ingen kamera tar riktigt snabba bilder i "mörker". Och kompaktkameror brukar också bli betydligt långsammare i skärpeinställningen när det är mörkt. Så är det bara och man får anpassa sitt sätt att fota efter det.
 
Hallå där!

Jag är en amatörfotograf som ska köpa en kompaktkamera att ha med mig på resor, men även fota lite hemma. Jag kan nada om kameror, förutom lite som jag googlat mig till. Så mycket har jag förstått, att det finns inga perfekta kompaktkameror, om det fanns det skulle inte systemkamerorna behövas. Nåväl, jag ska försöka lista mina önskade kriterier i fallande ordning. Vore otroligt tacksam om ni erfarna fotografer tar er tid att hjälpa mig med ett tips på vilken kamera jag ska köpa. Tilläggas bör kanske att jag funderar på att köpa en systemkamera om ett halvår/år, men vill ändå ha en riktigt bra kompaktkamera att ha med på resor.

1. Den ska ta snygga och skarpa bilder med bra färgåtergivning utan nån större ansträngning (alltså, typ sikta-skjut).

2. Den ska vara snabb. Då menar jag att när man trycker ner knappen så ska kameran ta kortet på en gång, inte om ett halvår. Extra plus om den är snabb att starta från avstängt läge tills att man kan ta första bilden.

3. Den ska funka bra på konserter, både att fota och filma med.

4.Den ska ta bra bilder även i mörker, både med och utan blixt.

5. Kameran ska ha en kraftig zoom. Zoomen ska kunna användas när man filmar, utan att ljudet försvinner, och man ska kunna zooma långsamt.

6. Man ska kunna göra manuella inställningar, inte bara automatiska.

7. Det ska vara bra ljud för videofilmning.

8. Den ska kosta max 4000 kr.


Ja Sony kommer nog ut med en kamera som uppfyller dina krav 2050, men senast 2060, så ha tålamod så länge.
 
Jag är också intresserad av den här lilla sötsaken - framför allt för att jag saknar högupplöst videoinspelning och GPS i min annars gedigna PowerShot G9.

Men jag är inte särskilt imponerad av bildkvalitén... frågan är bara om man med lite uppskärpning nöjer sig?
 
Den bildkvalitet man kan se massor of folk slänga upp på nätet är många gånger förbluffande dålig, berorende på att vederbörande inte behärskar kamera och bildbehandling.

Här är en länk till en som verkar att ha en hum om hur man ska få ut bra bilder ur NEX-5. Skulle vara glad ifall jag kunde åstadkomma lika bra bilder med min stora DSLR-kamera...

http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=17553
"Fun with the NEX cameras...."

Vad han tycker om hur kameran är att använda framgår huvudsakligen av hans post #2 och #45.

En annan faktor man behöver känna till är att till att de tidigaste testarna fick ett pre-production pannkaksobjektiv som inte var så jättebra. Detta förbättrades till serieproduktionen.
 
Senast ändrad:
Den bildkvalitet man kan se massor of folk slänga upp på nätet är många gånger förbluffande dålig, berorende på att vederbörande inte behärskar kamera och bildbehandling.

Här är en länk till en som verkar att ha en hum om hur man ska få ut bra bilder ur NEX-5. Skulle vara glad ifall jag kunde åstadkomma lika bra bilder med min stora DSLR-kamera...

http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=17553
"Fun with the NEX cameras...."

Vad han tycker om hur kameran är att använda framgår huvudsakligen av hans post #2 och #45.

En annan faktor man behöver känna till är att till att de tidigaste testarna fick ett pre-production pannkaksobjektiv som inte var så jättebra. Detta förbättrades till serieproduktionen.

Det var rackarns vad den kunde prestera. Dpreviews review var ju inte positiv... nu blir jag lite sugen. APS-C i pytteformat är mumma... dessutom var den "billig"!! 5990 med kit på MediaMarkt.
 
Man ska vara MYCKET reserverad när man läser tester i största allmänhet. DPReview visar en tydlig tendens att haussa upp Canon och Nikon, och sparkar en hel del på Sony. Pentax och Olympus kan ibland komma lindrigare undan.

Den bästa information om just NEX-kamerorna, och om Sony A550 t.ex., finner man hos ANVÄNDARE. De letar upp de stora styrkorna som testarn missar
 
Ja jag har börjat lära mig det nu... Att inte lita på de stora testargiganterna fullt ut. Stiftade bekantskap med Nex3 först idag på MediaMarkt. Säljaren var dö-impad av den "lelle" men tyvärr hade de bara Nex3 inne och inte 5'an som jag isf vill ha. Jag får googla lite innan jag tar något beslut. Men APS-C är ett stort (STORT) plus! Tack för länken! :)
 
Men dpreview verkar ju vara mest kritisk mot menysystemet? Det verkar ju vara rätt knöligt, fast jag har inte testat den.
 
Ja, det är riktigt. I övrigt tycker de väl att den är bra, t.o.m. bättre än konkurrenterna. Och deras kritik mot menysystemet verkar mera handla om att de fortfarande är kvar i hur traditionella DSLR-kameror "ska" hanteras. Vilket är ett GROVT misstag för en testare. De ska testa kameran med utgångspunkt från dess avsedda målgrupp och dess tilltänkta användningsområde, men här brister de stort.

Sony har helt klart designat användargränssnittet så att en "bara trycka på knappen"-kompaktkameraanvändare snabbt ska kunna utnyttja fördelarna med en mer kapabel kamera utan att först behöva lära sig allt om bländare och slutare och dess användning och inverkan. Istället kan användaren direkt se detta på skärmen.

Kan man detta så går det uppenbarligen väldigt snabbt att komma till PASM-vredet och ställa in på det sätt som man är van vid. Användare (till skillnad från testare) rapporterar att även om det är en del menyer så går det väldigt fort att ställa in det man vill. Det enda dessa nämner är att ISO tar lite fler knapptryckningar än vad som skulle ha behövts, men också att detta trots allt går väldigt kvickt att göra. Och eftersom sensorplattan har så fina hög-ISO-prestanda så kommer nog de flesta att köra med auto-ISO ändå.

Dessutom verkar det som att NEX-kamerorna är snabbare och enklare att ställa in än Olympus spegellösa, trots att dessa har betydligt fler knappar...

Det verkar som att DPReview-testarna inte har varit intresserade av att på ett rättvist sätt bedöma ett användargränssnitt som är nytt för dem. För att få högsta poäng så skulle det ha behövt se ut som på deras Canon EOS 1Ds Mark III, tydligen...

DPReview har inte alls gjort ett bra jobb i denna test. Hade de besvärat sig med att bedöma användargränssnittet för den tilltänkta målgruppen, så skulle den istället ha fått mycket höga betyg där. Och hade de dessutom besvärat sig med att sätta sig in i detta nya användargränssnitt så skulle de ha sett att det visserligen var annorlunda vad de vara vana vid, men att det ändå fungerade alldeles utmärkt. Då hade det blivit bra poäng även när vi andra använder den...
 
Den bildkvalitet man kan se massor of folk slänga upp på nätet är många gånger förbluffande dålig, berorende på att vederbörande inte behärskar kamera och bildbehandling.

Här är en länk till en som verkar att ha en hum om hur man ska få ut bra bilder ur NEX-5. Skulle vara glad ifall jag kunde åstadkomma lika bra bilder med min stora DSLR-kamera...

http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=17553
"Fun with the NEX cameras...."

Vad han tycker om hur kameran är att använda framgår huvudsakligen av hans post #2 och #45.

En annan faktor man behöver känna till är att till att de tidigaste testarna fick ett pre-production pannkaksobjektiv som inte var så jättebra. Detta förbättrades till serieproduktionen.

Jag vet inte om ditt svar var riktat till det jag skrev - men jag syftade på HX5:an vars bilder tenderar till att vara mjuka och lite tråkigare om man jämför med Point & Shoot bilder tagna med Canons PowerShit G9/10/11 serie.
 
Hur som helst köpte i alla fall jag en ny DSC-HX5 via dustinhome som råkade ha två stycken som endast var uppackade till riktigt hyggligt pris.

Jag återkommer med min tolkning inom kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.