Annons

Snabb Hjälp, vad ska jag tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

allimac

Aktiv medlem
Hej!
Skulle behöva lite snabb hjälp.. Som jag hoppas att jag kan få här :)

Har kollat på Blocket.se på begagnade kameror nu.. Hade först tänkt köpa en Canon Eos 300V, men hittade en Nikon F80 med Sigma 28-105 för 4800:-
Om kameran finns kvar till salu har jag ingen aning om, det får tiden avgöra *väntar*

Men vad jag skulle vilja veta är, vad ska jag tänka på med kameran, vad är viktigt at kolla upp?
Vad ska man tänka på om han skickar kameran?
Osv.. jag vill veta allt, allt ni kan komma med..

Tack för hjälpen i förhand!!
/Camilla

Vad jag läst om recensionerna så verkar F80 vara en bra kamera också..

Jag skulle helt klart välja nikon F80 över en Canon 300v.

Det finns rätt billiga beg. F80 lite överallt så se om du kan hitta en där du bor. Jag är lite tveksam till att köpa dyra saker från privatpersoner utan att se grejerna först. Jag köpte ett par objektiv billigt men som jag fick lämna på service omedelbart efter jag fått dem. Trots det var det visserligen en bra affär.

Du kan ju alltid köpa beg. från någon online affär, det blir lite dyrare men de lämnar vanligtvis minst 6 månaders funktionsgaranti. Jag har själv köpt en kamera på så vis från Tyskland och blev mycket nöjd. Om du köper kameran från blocket.se bör du nog försäkra dig om att det finns garanti kvar på kameran så du inte behöver bekosta dyra lagningar osv.

lyckatill!

Numera är det lag på 6 mån garanti från svenska online affärer, även på begagnat. I annat fall hade jag krävt intyg på genomgång från auktoriserad kamerafirma vid dyrare privatköp. Om man nu inte kan förhandstitta på grejjorna.

Det finns ganska gott om begagnade F80 i gott skick för mindre än 4800, dessutom får Sigma-zoomen inte precis översvallande recensioner. Jag skulle nog leta lite till och satsa på en Nikkor 50/1.8, Nikkor 24-85AFS eller Nikkor 28-105 i stället.

En begagnad F80 ska i princip se ny ut, syns det tydligt att den är använd så har den nog varit med om en hel del...

Kontrollera att AF:n fungerar ordentligt, ställer man AF-väljaren på "S" och trycker avtrykaren i botten så ska kameran fokusera och ta bilden först när den är i fokus. Ställer man AF-väljaren på "C" ska AF:n följa rörliga motiv men tillåta avfyrning även när motivet inte är i fokus.

Kontrollera att "nintendo-knappen" på bakstycket fungerar, dvs efter att ha tryckt lite lätt på avtryckaren och fått igång ljusmätaren så ska du kunna ändra fokuspunkt genom att vicka på knappen.

Kontrollera att blixten fungerar. och att nedbländningsknappen bredvid objektivet fungerar.

Prova alla tre mätmetoderna (matris, centrumvägd och spot) och se om de ger ung. samma resultat om du pekar mot en medelton, tex asfalt/tegelvägg eller nått.

Öppna bakstycket och kontrollera att slutaren inte ser skadad ut.

Lycka till,

/Martin

Liza skrev:
Numera är det lag på 6 mån garanti från svenska online affärer, även på begagnat. I annat fall hade jag krävt intyg på genomgång från auktoriserad kamerafirma vid dyrare privatköp. Om man nu inte kan förhandstitta på grejjorna.

Men gäller den garantin även köp från privatpersoner t e x på www.tradera.se och såna auktionssidor där medlemsskap krävs?
/Lotta

tack för era svar.. jag letar fortfarande :)

Och Martin tack för ett beskrivande svar.. Jag ska tänka på allt du sagt, mycket bra!!

/Camilla

Nix - ingen garanti från privatpersoner vare sig i annons eller auktion. Där får man chansa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar