Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb hjälp med val av bärbar, tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan84

Aktiv medlem
Hej, kommit ner till dessa 4 bärbara datorer nu när jag ska köpa mig en bärbar dator. Men kan inte riktigt bestämma mig, vilken skulle ni välja och varför? Fördelen med vissa av asus är ju 2 år garanti och usb3 på 2 av dessa. Den snabbare av de har dock inte usb 3. Och dessutom så känns den snabbare asus med i7 processorn rätt plastig. Har inte känt på den IRL, men ser bara mer plastig ut på bilderna än de andra... Så va tycker ni? Blir en dator mest för surf, musik, film men även photoshop och kopplad till extern skärm.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=786985,786444,699875,817494

Har ni andra alternativ för runt 8k får ni gärna bidra med det med.

Tack på förhand, och tack för snabba svar, då jag vill beställa en ASAP.

MVH
István
 
Okej, menar du den Asusen för 7800? Dock blir det 8200kr för den med iom de andra inte har den i lager.. Annars skiljer det ju knappt i pris. Eller tycker du det är något fel på mina val? Kändes lite så?!

MVH
 
Asus är bra, hustrun har en sån. Internminne, processor och hårddisk räcker långt i de alternativ du visar. Spelar nog ingen roll vilken du väljer. Men jag tycker nog du skulle fundera på högre upplösning på skärmen. Jag har själv en Sony Vaio med 14-tumsskärm men med upplösning 1600x900. Lägre upplösning funkar i och för sig, men de gånger du använder datorn utan separat bildskärm kommer du att uppskatta en högre upplösning.
 
Tack för tipsen. Har en sony vaio just nu själv, men inte helt nöjd. Batteriet dog istortsett helt efter 7månader, trots "korrekt användning". Sen dessutom så känner jag att en Vaio med samma prestanda, alltså en i5 processor och 1gb grafikminne kostar minst 2-3 tusen till. Vilket jag hellre lägger på en extern skärm. Men tackar så mkt ändå för tipset somsagt =)

MVH
 
Min erfarenhet här på jobbet (även om jag kör en i7:a själv) är att skillnaden mellan i7 / i5 inte är så vansinnigt stor. Är man begränsad i ekonomin så hade jag lätt valt ner mig på den. Ner till i3 märker man mer skillnad. Om man nu generaliserar lite eftersom det finns lite olika varianter av dom också.
Jag tyckte dom valen du gjort såg ganska jämnbördiga ut. Så det spelar nog inte så stor roll om du inte har några specifika önskemål, typ USB3.
 
Tack Håkan för svaret, och tack för beskrivningen av skillnaden av i5 och i7. Känns bra att veta, det är väl så, kanske inte så många som stödjer det ännu. Och därav kanske inte skillnaden märks av direkt då. Ska ut och kika på de vanliga, Siba, onoff, NON osv osv idag med. Kikade lite på nätet på deras priser, och de är ju väldigt kompetativa med nätbutikerna, så vem vet, kanske slår till på en dator i en affär istället =) Skönt med ifall de skulle vara något att bara kunna gå tillbaka!

MVH
 
Jag menar inte att du just måste ha en Sony, men det kanske finns en Asus med 14 tumsskärm och högre upplösning? Jag har gott intryck av Asus.
 
Efter mkt om och men, och klämt och känt på massa datorer, så blev det en Acer Timeline-serie på 14". Sicken kvalite, min vaio kan slänga sig i väggen. Fin borstad aluminium, alla knappar är gedigna och hela datorn känns väldigt välbyggd. =)
 
Hur trivs du med den högblanka skärmen ?
Funderar på något liknande, men har alltid köpt med matt skärm.
Är lite rädd för reflexer i den högblanka ytan.
 
Jag trivs bra med skärmen, visst den reflekterar lite mer i direkt solljus, men oftast sitter jag vid skrivbordet, eller i soffan där solen inte direkt reflekteras i skärmen, så har inga problem med det alls faktiskt.

Somsagt, kan verkligen rekommendera dessa datorer, 14" är väldigt lagom dessutom. Måste påpeka att kvaliten är otrolig, jämnförde med vaio, hp, asus m.m. Men denna känns klart bäst. Mkt valuta för pengarna.

Ville köpa mac i början, men för samma prestanda och kvalite så får man betala 12tusen kr mer för en macbook pro. Vilket tyvärr inte är värt för mig, gillar verkligen apple och deras produkter. Men någonstans får jag med dra gränsen =)

MVH
Istvan
 
Skriver du nu ja några dagar efter att nya MacBook Pro lanserats.
När jag köpte min fick man gå upp i 15" för att ens få intes nya "i-serie" processorn. Och för att få i5 med liknande prestanda fick man ta den dyrare 15" Pron som kostade då 19.995kr.

Men fortfarande så om man ska prestanda mässigt jämnföra så får man gå på den dyrare 13":arn, men då har den fortfarande sämmre grafikkort.
 
Skriver du nu ja några dagar efter att nya MacBook Pro lanserats.
När jag köpte min fick man gå upp i 15" för att ens få intes nya "i-serie" processorn. Och för att få i5 med liknande prestanda fick man ta den dyrare 15" Pron som kostade då 19.995kr.

Men fortfarande så om man ska prestanda mässigt jämnföra så får man gå på den dyrare 13":arn, men då har den fortfarande sämmre grafikkort.

Yepp, den har integrerat grafikkort. Men du skrev ju inte att du skulle spela med maskinen, då kan det vara lönt med det dedikerat grafikkort.
 
Men fortfarande så fanns ju inte dessa datorer när jag köpte min dator. Så varför är det ens lönt att diskutera detta? Ska de bli ännu en tråd om Mac vs PC? Snälla lägg ner, då ja själv gillar Apple och hade jag mer pengar hade ja köpt det. Men nu la jag hellre de pengarna på fotoutrustning!
 
Efter mkt om och men, och klämt och känt på massa datorer, så blev det en Acer Timeline-serie på 14". Sicken kvalite, min vaio kan slänga sig i väggen. Fin borstad aluminium, alla knappar är gedigna och hela datorn känns väldigt välbyggd. =)

Hej Istvan84. Står i valet & kvalet om jag ska kolla på denna & kanske slå till, har varit inne på billigaste Macbook pro men vet lixom inte hur jag ska göra.

Skiljer ju 3000 på dem & jag undrar om Macen är värd dessa 3000 extra, då menar jag bara prestandamässigt samt skärm? Kommer som tyngst att bildbehandla, mestadels RAWkonvertering men inga tyngre grejor i PS.

Som jag uppfattade det så fanns alltså inte denna promodell när du köpte din Acer, skulle du gjort annorlunda om den funnits?

För övrigt så kanske det kommit någon annan laptop av intresse?

Ska tillägga att jag aldrig spelar spel...

//Larsa
 
Hej Istvan84. Står i valet & kvalet om jag ska kolla på denna & kanske slå till, har varit inne på billigaste Macbook pro men vet lixom inte hur jag ska göra.

Skiljer ju 3000 på dem & jag undrar om Macen är värd dessa 3000 extra, då menar jag bara prestandamässigt samt skärm? Kommer som tyngst att bildbehandla, mestadels RAWkonvertering men inga tyngre grejor i PS.

Som jag uppfattade det så fanns alltså inte denna promodell när du köpte din Acer, skulle du gjort annorlunda om den funnits?

För övrigt så kanske det kommit någon annan laptop av intresse?

Ska tillägga att jag aldrig spelar spel...

//Larsa

Hej!

Rent prestanda mässigt, njae, min har ju fortfarande dedikerat grafikminne, vilket ändå är bra fastän ja inte spelar så den inte snor från vnaliga minnet. Större HDD och bättre batteritid. Skärm, kanske något bättre på macen, men ska du arbeta med bilder är väl ingen av de bärbara datorers skärm att rekomendera.

Det enda jag föredrar med Mac är väl att de känns mer driftsäkra, men upplever dock knappt några större problem med min nya heller för den delen, ibland stänger jag inte av den på 2 dagar. Då kan en omstart vara bra. Om man kör massa tunga program osv.

Smaken är ju som baken, jag gillar ju verkligen Mac med. Men går fortfarande itne att undankomma, jag köpte min dator, 24" skärm, skrivbord, stol, datahögtalare, trådlös mus & tagentbord för samma pengar som den billigaste macen kostar :) (Iom jag köpte skärm, mus och tagentbord så lyckades jag pruta några hundra med ;))

Lycka till, jag är iaf sjukt nöjd med kvaliten m.m. på denna dator!

MVH
Istvan
 
Efter mkt om och men, och klämt och känt på massa datorer, så blev det en Acer Timeline-serie på 14". Sicken kvalite, min vaio kan slänga sig i väggen. Fin borstad aluminium, alla knappar är gedigna och hela datorn känns väldigt välbyggd. =)

Undrar vad den kostade? Är skärmen för glansig eller fungerar bra?

MVH. Luis.
 
Gå tillbaka i tråden så skriver han om skärmen & glansigheten, i första inlägget så länkas till priset.

Själv så kikade jag på den idag men fastnade mer för en sony vaio i samma prisklass. Prestanda var liknande men sonyns skärm var mycket neutralare som jag upplevde det, dessutom högre upplösning. Acer verkar ha arbetat mer på att få fram en effektfull bild med hög kontrast och mättade färger. Batteritiden på sonyn var dock ljusår efter acerns.

Kommentarer på detta av någon med mer erfarenhet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.