Annons

Snabb hjälp med val av bärbar, tack.

Produkter
(logga in för att koppla)
Luis, min fick jag ner till 7490kr. Skärmen är glansig men då jag oftast sitter vid skrivbordet och kopplad till större skärm så störs jag inte av det alls. (Dock är bärbara datorns skäm igång med, och jag har köpt ett ställ till bärbara datorn så den står snyggt jämte min stora skärm och agerar som en "bi-skärm" =)

Larsa, har haft sony vaio innan. Var bra skärm på den, men mitt batteri dog typ efter halv år. Samma sak på min kompis Vaio. Men vi kan bara haft otur. Och den köptes för 2 år sen, så den har säkert rättats till nu.

Annars, det jag fastnade på min var kvaliten, skärmen kan ja hålla med är bättre på vaion. Dock när jag kollade så var vaion även sämre processor på för samma peng. I vilket fall, jag älskar aluminum chassiet osv. Sonyn känns väldigt plastig i jämnförelse, tror helt klart man får mer för pengarna med Acern för tror man betalar rätt mkt för bara namnet på vaion. Då det är deras ingångsmodeller för det priset i stort sett, medans detta är en av acers bästa serier :)

Men är skärmen så viktig för dig och det känns bättre så kör på den! För säkerligen bättre skärm! Jag tyckte inte det va lika jobbigt iom jag arbetar på min stora skärm när jag redigerar bilderna.

Sen så tycker jag batteritiden är ypperlig, kan lätt sitta 5h med den. (går säkert sitta mer om man fixar med alla spar inställningar som den har om man ska använda de 8h+ som de påstår. Men det orkar jag inte bry mig om då jag tycker 5h räcker gott och väl =)

Lycka till nu!

MVH
Istvan
 
Jag har en Acer Aspire TimeLine 3820TG (13", i5, 4GB) som kostade 7000kr i dec -10.

Jag är inte alls nöjd med SKÄRMEN.
Jag vill kunna justera bilder på datorn, och det är omöjligt att se om färgerna är lite för ljusa/bleka eller för mörka. Ljusheten beror helt på vilken betraktningsvinkel jag har!

Jag hade också tänkt använda extern skärm, typ IPS, men ibland är jag på resa (semester i fyra veckor) och då vill jag kunna kolla på bilderna (ett tusental) och göra små justeringar.

Att titta på bilder och att beskära dem är förstås inga problem, men att justera ljusheten...

Mitt tips är att ta ett antal bilder (närmast ansiktsbilder) på USB-minne och kolla på skärmarna. Tycker man att bilder i dagstidningar är bra, då är det förstås inga problem, men skall bilderna gå i tryck någon annanstans (någon gång) då krävs det lite mer.

Om jag hade en extra skärm som är perfekt (och alltså kalibrerad) att jämföra med, så kanske jag skulle kunna lära mig hur jag skall titta mot skärmen för att få till bilderna någorlunda (som jag vill ha dem).

Jag har inte kollat skärmarna på MacBook, men jag antar att de är betydligt bättre i just detta avseende.

När jag köpte denna tyckte jag att 7kkr var absolut max vad jag ville betala (eller snarare ta på kredit(kort)), men som sagt, jag reflekterade inte över ovan beskrivna problem.

Sedan hade det inte varit helt fel om tangenterna hade varit lite "urgröpta", dvs normala.

/Leif
 
Har en likadan & håller med dig men tror inte att den är sämre än nåt annat i liknande prisklass, en Macbook är ju rejält mycket dyrare.

Är nog extern skärm som gäller vid noggrannare bildbehandling...
 
Jag har en Acer Aspire TimeLine 3820TG (13", i5, 4GB) som kostade 7000kr i dec -10.

Jag är inte alls nöjd med SKÄRMEN.
Jag vill kunna justera bilder på datorn, och det är omöjligt att se om färgerna är lite för ljusa/bleka eller för mörka. Ljusheten beror helt på vilken betraktningsvinkel jag har!

Jag hade också tänkt använda extern skärm, typ IPS, men ibland är jag på resa (semester i fyra veckor) och då vill jag kunna kolla på bilderna (ett tusental) och göra små justeringar.

Att titta på bilder och att beskära dem är förstås inga problem, men att justera ljusheten...

Mitt tips är att ta ett antal bilder (närmast ansiktsbilder) på USB-minne och kolla på skärmarna. Tycker man att bilder i dagstidningar är bra, då är det förstås inga problem, men skall bilderna gå i tryck någon annanstans (någon gång) då krävs det lite mer.

Om jag hade en extra skärm som är perfekt (och alltså kalibrerad) att jämföra med, så kanske jag skulle kunna lära mig hur jag skall titta mot skärmen för att få till bilderna någorlunda (som jag vill ha dem).

Jag har inte kollat skärmarna på MacBook, men jag antar att de är betydligt bättre i just detta avseende.

När jag köpte denna tyckte jag att 7kkr var absolut max vad jag ville betala (eller snarare ta på kredit(kort)), men som sagt, jag reflekterade inte över ovan beskrivna problem.

Sedan hade det inte varit helt fel om tangenterna hade varit lite "urgröpta", dvs normala.

/Leif

Mac Book har inte så bra skärm som Mac Book Pro.
Själv var jag tvungen att välja en 15" MBP för att få matt skärm, vilket jag inte ångrar.
 
Hoppar in med en fråga....

Jag funderar på en ASUS 1215B med den nya AMD processorn en 12" som jag kommer att ansluta till en stor skärm när jag är hemma. Fungerar en sådan skapligt för bildbehandling med Elements? Jag använder idag en Pentium III med 1GB RAM och denna ASUS har ju 4GB, blir prestandan bättre än med min gamla?

Tacksam för vägledning
 
Jag har en Acer Aspire TimeLine 3820TG (13", i5, 4GB) som kostade 7000kr i dec -10.

Jag är inte alls nöjd med SKÄRMEN.
Jag vill kunna justera bilder på datorn, och det är omöjligt att se om färgerna är lite för ljusa/bleka eller för mörka. Ljusheten beror helt på vilken betraktningsvinkel jag har!

Jag hade också tänkt använda extern skärm, typ IPS, men ibland är jag på resa (semester i fyra veckor) och då vill jag kunna kolla på bilderna (ett tusental) och göra små justeringar.

Att titta på bilder och att beskära dem är förstås inga problem, men att justera ljusheten...

/Leif


Jag köpte en 4820TG alldeles nyligen och kan bara hålla med. Bedrövlig skärm jämfört med min gamla Dell Inspiron, som tyvärr förlorar i alla andra avseenden på grund av hög ålder.

Överväger att totalrensa min Dell, installera Elements, och sedan använda den för bildredigering, i avvaktan på köp av extern skärm...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.