Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb hjälp angående upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

MZM

Medlem
Jag skulle behöva få upp upplösningen från 72 dpi till 300 dpi som krävs vid tryck av broschyrer.

Hur ändrar jag detta på en Pentax K100D?
Ska fota truckar på jobbet imorgon som sedan skall användas för tryck och tryckeriet tar bara bilderna om de är i 300 dpi.

Tacksam för all hjälp då jag har åkt ifrån min instruktionsbok!

Du kan inte ändra det i kameran, för kameran har ingen upplösning i dpi. Kameran har ett antal pixlar i bredd x höjd, vilken exakt storlek detta i slutänden blir beror på det dpi värde du ställer in vid utskriften. 72 dpi är ett standardiserat utgångsvärde, om du ökar detta värde så minskar bildens storlek. Detta värde ändrar du i ett bildredigeringsprogram, exempelvis Photoshop. Om du kör i RAW så är det vanligt att du kan ställa in dpi värdet i råformatsomvandlaren (beror på mjukvaran du använder). För tryck brukar aRGB färgrymd och 16 bitars TIFF rekommenderas, men hör med tryckeriet först.

Hälsar
R

Ett supersnabbt svar! Gillar den här sidan:D.

RAW har jag aldrig fotat. Att ändra i Photshop trodde jag var att lura upplösningenatt tro att den är bättre än den är, men det ska alltså funka att ändra där med andra ord.

Bocka inte i

Bocka inte i rezamplerutan så ändrar du bara upplösning för tryck. Dvs skriv endast 300 (se bild) men ta bort eventuell bock först)

Bilagor

• cropexempel2.jpg
    cropexempel2.jpg
    51.5 KB · Visningar: 240
MZM skrev:
Ett supersnabbt svar! Gillar den här sidan:D.

RAW har jag aldrig fotat. Att ändra i Photshop trodde jag var att lura upplösningenatt tro att den är bättre än den är, men det ska alltså funka att ändra där med andra ord.

Det är riktigt uppfattat. Din bild har ingen inbyggd storlek, bara ett antal pixlar. Sambandet mellan pixlar och hur tätt du skriver ut dem sätter du vid utskriften, till exempel i photoshop.

Se t.ex. http://www.design215.com/toolbox/print_guide.php

Edit: Oj, vi blev många som vill hjälpa till!

Jag tackar er alla! Nu känner jag mig lite lugnare igen!

Mycket matnyttig information!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar