Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb fokus Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Nikon:
Går det att göra följande gradering vad gäller nedanstående kamerors förmåga att snabbt fokusera ett rörligt motiv med AF?

1. Snabbast: D2H
2. Lite långsammare: D1H
3. Aningen långsammare ändå: D1X
4. Av dessa den långsammaste: D1


Var på listan skulle D70 hamna?
 
Det var för snabbheten jag skaffade D2H. Nu hoppas jag bara att D2X är lika snabb. Och det ska den väl vara när man använder den mindre delen av sensorn.
 
D2x upplevde jag som mycket snabb, säkerligen i klass med D2h. Min D100 är sorglig trög även med fina objektiv
 
Lista

Listan stämmer nog. Men jag är inte helt säker på att D1X autofocus är snabbare än D1:s.
Jag har för mig att D1 var mer inriktad som presskamera, med därtill snabbhet.
Och D1x var mer inriktad på studiojobb.
 
I vilka förhållanden är autofokusen snabbare på en D2H än en D70? Är det den inbyggda motorn? Om man gör samma test med en AFS glugg - skulle det fortfarande vara skillnad? Eller är det vid sämre ljus, kontraster osv det märks?
 
Jag har både D100 och D2H. D2H:an är mycket snabbare även med objektiv med inbyggd motor.
Det verkar som den är snabbare på att känna av var focus ligger. D100:an liksom knarrar sig in lite saktare. Dessutom så får jag fler oskarpa bilder med D100. Den släpper igenom bilder ibland som inte riktigt är i focus. Men det kan ju vara ett fel på min D100.
Men det är min tredje, och jag tycker dom andra uppförde sig likvärdigt.
 
Så här rangordnas de

Högre siffra är snabbare:

D2HS: Nikon Multi-CAM2000
D2H: Nikon Multi-CAM2000
D2X: Nikon Multi-CAM2000
D1H: Nikon Multi-CAM1300
D1X: Nikon Multi-CAM1300
D70: Nikon Multi-CAM900
D100: Nikon Multi-CAM900
 
Jag har läst någonstans att siffran i slutet av namnet ska vara antalet "pixlar" som känner av fokusen.

Men ta inte detta för en absolut sanning.
 
Kom på en sak till: Visst brukar man även klocka den tid det tar för kameran att reagera på avtryckaren eller är det samma sak som den tid det tar för kameran att fokusera?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.