Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snabb AF på kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

henq

Aktiv medlem
Finns det nån kompakt som kommer i närheten av AF-hastigheten på en systemkamera?
Vilka är snabba?

Ett vektorbaserat AF system kommer att vara snabbare än ett skalärbaserat dito.
Honeywell var först med ett fas-baserat system, som finns i de flesta dSLRs. P&S har bara ett kontrastbaserat system. Jag känner inte till någon P&S som har ett vektorbaserat AF-system.

Den fasdetekterings-fokus som (alla?) DSLR-kameror har bygger ju på att ljuset delas upp i två delar av ett prisma (två prismor kanske det är förresten). Knappast något man vill göra utan spegel framför sensorn, så hur en kompakt skulle kunna införa något annat än vanlig enkel kontrastbaserad AF är för mig svårt att förstå.

Dock är de flesta moderna kompakter hyfsat snabba. Min "gamla" Canon S3, som knappast är snabbast i gänget, tog idag denna flygande blomfluga. Den stod stilla och hoovrade i 1-2 sekunder, flyttade sig en bit, stod still i luften 1-2 sekunder till, osv.
Jag och kameran hann iallafall, och här är en rätt hård crop (croppen förminskad till 40-50% eller så).

Bilagor

• crop.jpg
    crop.jpg
    28.1 KB · Visningar: 86
ANNONS