Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snöskoter

Produkter
(logga in för att koppla)

micke81

Medlem
Hej!
Kommer att fota väldigt mycket snöskoter åkning denna vinter och skulle behöva lite tips på vad jag bör tänka på, ev tips på objektiv eller annan utrustning som är lämplig för sådan fotografering.
Det kommer att vara mycket friåkning uppe i fjällen med mycket hopp.

Har idag en eos 50d, EF 50mm f/1.4 USM och Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS.

Funderar på att köpa ett Canon EF 17-40/4,0L IF USM och Canon EF 70-200mm f/4L IS USM!!?

Vore tacksam för lite råd!

Mvh Micke

Hej!
Kommer att fota väldigt mycket snöskoter åkning denna vinter och skulle behöva lite tips på vad jag bör tänka på, ev tips på objektiv eller annan utrustning som är lämplig för sådan fotografering.
Det kommer att vara mycket friåkning uppe i fjällen med mycket hopp.

Har idag en eos 50d, EF 50mm f/1.4 USM och Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS.

Funderar på att köpa ett Canon EF 17-40/4,0L IF USM och Canon EF 70-200mm f/4L IS USM!!?

Vore tacksam för lite råd!

Mvh Micke

Om man bortser från alla annan utrustning som t.ex. spadar, vattentät ryggsäck, etc och bara kollar på objektiven bör du klara dig med objektiv som inte är superljusstarka. Förmodar att ni glider runt under dagtid, annars måste du ju köpa blixtar mm också och det är lite väl att ta med upp på kalfjället.

Ett vidvinkel behöver du. Samyang 8mm/3,5 Fisheye är väl det billigaste jag kan komma på, fick mitt ex i helgen och jävlar vad man är nöjd =) Inge AF eller fokusindikator, manuell bländarring är det också. Men ack så det är fränt. 2158 kr gav jag, som hittat. Efter ca 2-3 meter är allt skarpt, antar att du inte ligger direkt under kicken och fotar precis när han lämnar kicken. Eftersom du har 1,6x är t.ex. Sigmas 15mm/2,8 lite för lite enligt mig, i så fall deras 10-20, det vore det ultimata! Dock kostar det ju desto mer, men kan i många fall vara värt det. 70-200 tycket jag inte du behöver IS till, du kommer ligga på så pass korta slutartider så du inte behöver IS ändå.

Vidvinkel, 10-20/3,5-5,6
Normalzoom 24-70/2,8
Fast ljusstark normal, 50/1,4
Tele Canon 70-200/4 alt /2,8

Stativ är inte jätte nödvändigt med tanke på ljusförhållandena men ändå bra o ha?

Där har du min idé. Sen är jag inte alls någon hurrare över objektiv överhuvudtaget, men det låter bra! =) Sen beror det ju också på hur mycket pengar du vill lägga ut.

Mmm vad ska du ha IS till vid sådan plåtning? Enda anledningen jag kommer på är att optiket är vädertätad men din 50D är inte det.
Jag skulle istället satsa på ett 70-200 f/2,8 istället utan IS.

Spara både tusenlappar och vikt med ett EF 70-200 F4.0 istället. Skaffade själv ett dylikt för inte allt för länge sen. Har bara hunnit vara ute ett par gånger med det men hittills känns det grymt bra. Resonerade så att jag inte skulle ha så stor användning för IS och att det inte var värt prisskillnaden. Sen kände jag själv att den halverade vikten jämfört med 2.8an kan vara en bra egenskap.

Kan tillägga att jag fotar med en 40D och även jag en hel del skoter under vinterhalvåret.

Vet inte hur van du är att fotografera i fjällmiljö (snö) men tänk på att omgivningen är vit. Om du inte kompensera exponeringen i kameran kommer allt bli underexponerat (eftersom kameran utgår ifrån att allt är 18% grått).
Jag föredrar personligen att köra helt manuellt i dessa lägen. Ta ett kort och kolla exponeringen blev genom att granska histogramet. Ändra inställning och ta en nytt kort, kolla histogramet osv.
Tänk bara på att om ljuset ändrar sig så måste du göra om det!

Att använda exponerings kompensation fungerar också men blir det då mycket skoter och lite snö på en bild så kommer bilden bli överexponerad...

Ett 70-200 är alltid bra att ha i kameraväskan. Jag skulle ha köpt ett med IS. Du behöver inte IS just nu men det kan vara bra att ha i framtiden. Men allt beror på budgeten du har.

Lycka till!

Mmm vad ska du ha IS till vid sådan plåtning? Enda anledningen jag kommer på är att optiket är vädertätad men din 50D är inte det.
Jag skulle istället satsa på ett 70-200 f/2,8 istället utan IS.

Har funderat på det också men hör dom flesta säga att 4,0:an är skarpare än 2,8:an!?

Om man bortser från alla annan utrustning som t.ex. spadar, vattentät ryggsäck, etc och bara kollar på objektiven bör du klara dig med objektiv som inte är superljusstarka. Förmodar att ni glider runt under dagtid, annars måste du ju köpa blixtar mm också och det är lite väl att ta med upp på kalfjället.

Ett vidvinkel behöver du. Samyang 8mm/3,5 Fisheye är väl det billigaste jag kan komma på, fick mitt ex i helgen och jävlar vad man är nöjd =) Inge AF eller fokusindikator, manuell bländarring är det också. Men ack så det är fränt. 2158 kr gav jag, som hittat. Efter ca 2-3 meter är allt skarpt, antar att du inte ligger direkt under kicken och fotar precis när han lämnar kicken. Eftersom du har 1,6x är t.ex. Sigmas 15mm/2,8 lite för lite enligt mig, i så fall deras 10-20, det vore det ultimata! Dock kostar det ju desto mer, men kan i många fall vara värt det. 70-200 tycket jag inte du behöver IS till, du kommer ligga på så pass korta slutartider så du inte behöver IS ändå.

Vidvinkel, 10-20/3,5-5,6
Normalzoom 24-70/2,8
Fast ljusstark normal, 50/1,4
Tele Canon 70-200/4 alt /2,8

Stativ är inte jätte nödvändigt med tanke på ljusförhållandena men ändå bra o ha?

Där har du min idé. Sen är jag inte alls någon hurrare över objektiv överhuvudtaget, men det låter bra! =) Sen beror det ju också på hur mycket pengar du vill lägga ut.

Har aldrig fotat med fisheye men tycker att det är jävligt snyggt!

Tack för tipsen.. Hur blir det med 24-70 på mellanformat? Är det inte bättre o välja ett ef 17-40 eller kanske ef-s 17-55?

Jag får åka in o känna lite på objektiven. Har iaf bestämt mig för ett 70-200..

För att fota snöskoter så har du redan vad man behöver.
Möjligtvis ett stativ, det är kallt att hålla en kamera i minusgrader.

Jag håller med mycket av vad som tidigare sagts. Om vi endast ska tänka på vad som är optimalt för snöskoter och inte vad du ska kunna använda dina objektiv till senare - så ska vi nog slå fast att IS inte är nödvändigt. Du fotar ju rörliga föremål så vad gör det om du inte håller objektivet jättestilla? Eftersom snö reflekterar så mycket ljus så är det heller inte så viktigt att objektivet är väldigt ljusstarkt. Men om ni fotar vid och efter skymningen så blir det ju ändå aktuellt. Dessutom så kommer du ju ha objektivet vid senare tillfällen.
Stativ ser jag inte heller som direkt nödvändigt. Det är klumpigt att ha i snö.

Tänk på övrig utrustning. Har du bra vantar? Helst sånna där fingervantar som man kan göra om till tumvantar. Har du vattentålig väska?

Jag röstar för ett vidvinkel, om du ska ha fler objektiv. Canon 10-22 är fint.

En hyffsat slimmad ryggsäck är inte fel att ha om du även planerar att köra lite skoter själv. Burton Zoom Pack/F-Stop Pack eller liknande rekommenderas varmt.

Påstår att ett stativ är bättre än en ljusstark optik.

Men det kanske funkar om man skruvar upp ISO

Om de ska fota på kvällen eller i skymningen så blir väl både ljusstark optik och stativ aktuellt.

Fast ett stativ hjälper väl inte direkt när man ska fota en skoter som blåser förbi i full fart och det är mer eller mindre mörkt ute.

Ett monopod kanske är det optimala att ha i snön!!! Det låter ju perfekt tycker jag.... så kan man panorera mycket lättare.

Har aldrig fotat med fisheye men tycker att det är jävligt snyggt!

Tack för tipsen.. Hur blir det med 24-70 på mellanformat? Är det inte bättre o välja ett ef 17-40 eller kanske ef-s 17-55?

Jag får åka in o känna lite på objektiven. Har iaf bestämt mig för ett 70-200..

Det beror på vad för vidvinkel du köper. Eftersom jag föreslog ett 10-20 så tänkte jag att 24-70 passade bra, det är ett hiskeligt bra objektiv också förutsatt att man inte får tag på ett måndagsex. Men självklart funkar de du föreslog också, tänkte bara att med 24-70 fångar du in hela brännvidden, 10-20, 24-70, 70-200. det enda du missar är mellan 20-24 men då kan du backa någon meter.

Kan då passa på att rekommendera en giottos 9560 monopod. Har en sån själv och är helnöjd, inte hittat något negativt med den. Känns riktigt stabil och jag gillar skruvlåsningen skarp. Köpte min på swefo för 795kr...

Mycket batterier om det är kallt, håll de som inte används varma, gärna möjlighet att ladda från skotter, vintertid när det är kallt tar batterierna mycket stryk.
Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar