Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snö...

Produkter
(logga in för att koppla)

CaTim

Aktiv medlem
Vi ska på sportlovsresa till Sälen och jag tänkte knäppa ungarna i skidbacken, jag undrar om jag kan få lite tips på hur jag ska ställa in kameran för att få så bra bilder som möjligt, några tips och vad jag ska tänka på, jag har knäppt så lite snöbilder. Jag har en Canon 30D.

Kan någon även förklara det här med exponeringskompensation på ett enkelt sätt? Jag har hittat en stapel i kameran som jag antar har med det att göra men jag vet inte hur det funkar (ler generad)...

Du skall överexponera bilderna t ex 1 steg, du får prova dig fram. Eftersom det mesta är vitt luras kameran att tro att det vita är normalt och exponerar därefter. Det gör att personer blir mörka (underexponerade). Jag kan inte Canons kameror men skulle tro att det med någon knapp ovanpå (+/-) är enkelt att justera. Du skall alltså skruva åt +hållet.

/FW

Senast ändrad:
Vi ska på sportlovsresa till Sälen och jag tänkte knäppa ungarna i skidbacken, jag undrar om jag kan få lite tips på hur jag ska ställa in kameran för att få så bra bilder som möjligt, några tips och vad jag ska tänka på, jag har knäppt så lite snöbilder. Jag har en Canon 30D.

Kan någon även förklara det här med exponeringskompensation på ett enkelt sätt? Jag har hittat en stapel i kameran som jag antar har med det att göra men jag vet inte hur det funkar (ler generad)...

Hej !

kör du på program så vrid tumhjulet så det indikerar sisådär +1,5 -- +2,
så bör snön bli vit.

kontrollera gärna histogrammet, det bör bli en rejäl topp på vänsterkanten.

Manuell vitbalans är inte heller dumt, blir ibland lite egendomligt
med vit snö och djupt ilblå himmel.

Prova lite när det inte är skarpt läge, dvs den dagen då
man köat 3h för att köpa liftkort, 4h för att hyra skidor,
städat stugan innan man stiger in för att det krasmade av äggskal under bordet ....

Och, mina erfarenheter är att det är mycket lättare att ställa in
såna här avikelser än att komma ihåg att återställa dem ..........

------------

Alla exp-mätare jag har haft har utgått från att det de ser
är neutralgrått, dvs 18% reflektion.
(varför just 18% är antagligen då det går att ersätta ett "standardmotiv"
(landskap?) med en skiva med denna nyans.)

Alltså gör expmätaren motivet 18%grått.

Nu vill man ju inte alltid det, tex snö brukar se bättre ut om det
blir mera exponerat, alltså, se till att det kommer in mera ljus,
ändra ex exp komp till kanske +2, eller låt manuellmäteren visa +2.

Fotar jag på kvällen så kommer på samma sätt mätaren att göra
motivet som på dagen, eller mera rätt, en korrekt exponering,
men jag kanske inte vill ha det så, då ändrar jag så det kommer
in mindre ljus, här var det lagom med -1.

//MW

Tack så mycket för era förklaringar. Hur ska jag tänka angående extern blixt? Blir det bara alldeles för ljust eller kan man få bort skuggor i ansikten med den?

Tack så mycket för era förklaringar. Hur ska jag tänka angående extern blixt? Blir det bara alldeles för ljust eller kan man få bort skuggor i ansikten med den?

Att använda upplättningsblixt kan ofta ge en bra effekt! Du måste bara se till att du har motivet inom blixtens räckvidd. Tre bilder på olika avstånd borde snabbt visa dig hur långt det är.

Sportlov är bra, då har man tid att experimentera med fotograferingen!

Per.

PS: "Alldeles för ljust" blir det inte om du bestämmer själv! Skruva litet på blixteffekten. Jag vet inte exakt hur det går till på din kamera, men det bör gå fint. DS

Hej !
Bra fråga, har inte provat, men ökas exponeringen exvis med +2 så inberäknas även blixten (om kameran styr denna), och rimligtvis så bör blixtkompenseringen vara motsvarande -2 OM nu snön är någorlunda långt borta
från ansiktet. Nu är det ju inte säkert att denna "korrekta" exponering
ser bra ut, ev får man skruva ner blixten ytterligare.

Är det en blixt med egen ljusmätning så är nog grundläget ingen komp.

//MW

Hm, blixteffekt, den måste jag hitta... Ja, förhoppningsvis får man tid att exprimentera... :)

Var försiktig med överexponeringen, speciellt om du fotograferar i jpeg. I princip är rådet rätt, men är det motljus och stark sol kan det snarare vara bättre att underexponera lite då snön är så ljus att den lätt blir helt utfrätt. Man kan alltid ljusa upp bilden eller delar av den i efterbearbetningen, men om något blivit utfrätt finns det inget man kan göra för att återfå de detaljer som gått förlorade.

Tack så mycket för den länken, väldigt intressant att läsa hur en fotograf resonerar och när och hur han använder vad...

Ett ytterliger förslag är att använda en förinställd profil för snö. Nästan alla kameror har olika symboler för solnergångar, blommor, ansikten och det skulle förvåna mig mycket om det inte finns en snöflinga också. Kör man normalt på gröna läget kan man lika gärna köra ett programläge också.

Digitala kameror av idag brukar direkt kunna visa utfrätta områden i displayen.

Mitt förslag är att du sätter kameran på Manuell exponering.
Ställ in en tid & bländare som ger dessa utfrätta områden på displayen. Sänk sedan exponeringen med 2/3-delar under det värdet.

Sedan rör du inte tid & bländare förrän ljuset ändrar sig.

Ytterliggare förslag....

Ställ in exponeringen till centrumvägd. Då mäter kameran ca 9% av vad du ser i sökaren och enbart i mitten. Oftast finns motivet där och då påverkas inte mätningen lika mycket av t.ex snön.

MEN

som alltid finns det inget idiotläge. Med träning och åter träning, så lär du dig din kamera och hur du skall mäta för att få en korrekt exponering. Manuellt med centrummätning är min personliga favorit.

Centrummätning, är det då det är en prick med ringen runt?

Är det nåt speciellt som bukar fela när man får blåstick?
Tack för era råd och tips!!

Centrum är enbart ringen.

Blåsticket i snön är oftast från en solig blå himmel. Fotograferar du i RAW så har du störst möjlighet i efterhand att korrigera vitbalansen och därmed även blåsticket.

Ytterliggare förslag....

Ställ in exponeringen till centrumvägd. Då mäter kameran ca 9% av vad du ser i sökaren och enbart i mitten. Oftast finns motivet där och då påverkas inte mätningen lika mycket av t.ex snön.

MEN

som alltid finns det inget idiotläge. Med träning och åter träning, så lär du dig din kamera och hur du skall mäta för att få en korrekt exponering. Manuellt med centrummätning är min personliga favorit.
Det var en ovanlig centrumvägd mätning.

Den klassiska är 75% i en stor cirkel mitt i sökaren & 25% utanför.

Och, mina erfarenheter är att det är mycket lättare att ställa in
såna här avikelser än att komma ihåg att återställa dem ..........

Off topic, men jag saknar knappen för motljuskompensation som fanns på de flesta äldre kameror. Då var det inget problem med att glömma återställa den igen.

Sorry. Fel av mig. Jag är ute efter vad Canon kallar för "Utsnittsmätning". Då täcker den ca 8% av sökarbilden vid mitten. (Canon 5D - Mark II säkert övriga Canon också)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar