Annons

Smyga på rådjur!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dane_89

Aktiv medlem
Hej! vad tycker ni om att smyga på rådjur? vad använder ni för utrustning? tips, ideer! hur nära brukar ni komma! har ni några historier att berätta???

kom med allt!
 
Rid till häst

Jag har en god erferenhet av att rida till häst för att kommam rådjur nära... Det härliga med det är att Rådjuret ser inte köttätaren människan som sitter på hästen utan man göms bakom den gräsaätande hästen. På så sätt kan du komma skitnära och Rådjuret står kvar och betar vidare...
 
Jag har fotograferat rådjur både genom att sitta stilla på lämpliga ställen eller genom att långsamt förflytta mig genom terrängen, alltid mot vinden. Det senare gör att man ser mer rådjur vilket ju är en trevlig upplevelse, men oftast för sent för att få någon bra bild. När jag har suttet stilla har jag vid några gånger använt en lockpipa. Har fungerat mycket bra, vid ett tillfälle blev jag nästan nedsprungen av en råget som trodde att mitt pipande var ett övergivet kid. Då fick jag bilden nedan. /Göran
 

Bilagor

  • råget_forum.jpg
    råget_forum.jpg
    48 KB · Visningar: 2,260
Skön bild!

Grymt nära! jag ska nog också börja använda lockpipa! ska köpa! en gång kom jag nästan så nära . men jag fick rörelseoskärpa på bilden!
 
Det är ju inte alltid nära är bäst. En bra komposition är viktigt. Här har jag fotograferat 3 rådjur genom att vandra fram i terrängen. I detta fall i täta buskage och där ifrån spana ut i öppningarna. /Göran
 

Bilagor

  • råget_forum_2.jpg
    råget_forum_2.jpg
    43.9 KB · Visningar: 2,194
Gött!

snyggt! jag gillar ljuset! kolla mitt album senare i kväll! jag ska lägga upp rådjursbilder. kanske dom kommer på inlägget med!
 
snygga bilder

Göran, väldigt vackra bilder måste jag säga! Var köper man en lockpipa?
 
lockpipa!

Du kan nog köpa en lockpipa i vilken jaktaffär som helst!!!

göran! fler bilder tack! mina kommer i kväll!
 
kameror? objektiv?

kameror? objektiv? vad använder ni. jag använder canon eos med ett 20-200 zoom tror jag. den går till 200 i alla fall. använder också en gammal minolta med olika objektiv. använde 135 mm med en 2 gånger lins. men den slukade ganska mycket ljus.
så det blev 270 mm.
akta er för mellanringar på mörkare dagar!
 
Hej Anders!

Gå till närmaste jaktaffär. Det finns pipor och den jag har som är en gummiblåsa som heter "Butto" och något mer som jag inte kommer på. Det var många år sedan jag köpte den men nylien såg jag ett jaktprogram på TV som handlade om att locka djur. Då använde man denna så den finns säkert att få tag i. /Göran
 
Tack!

Tack! jag ska köpa pipa inom veckan tror jag. det var en grym ide. jag ska sedan klä mig i militärnät, en kamera , väska och lockpipa.
 
Det är svårt att smyga på rådjur. Det är sällan man lyckas, oftas skrämmer man upp dem.
Det är större chans att se rådjur om man inte avviker från stigen. De känner sig säkrare om man promenerar på stigen. Då håller de sitt säkerhetsavstånd.
Det är bättre att sitta på pass mot vindriktningen.
Kolla området på spillning några dagar innan, då ser Du var viltväxeln går. Rör Dig alltid försiktigt i terrängen, så att Du inte skrämmer upp dem ifall de skulle vara i närheten. Leta upp 2 platser som har bra ljus och bakgrund i närheten av viltväxeln.
Välj en annan dag den platsen mot vindriktningen.
Sitt kvar länge. Det är viktigt att sitta ned istället för stå upp.
Gå dit ofta, även om de så småningom få syn på Dig någon gång, så vänjer de sig vid Dig, om Du inte rör Dig.
Ovannämnda bilder är visserligen fotografiskt bra, men det syns att de har upptäckt fotografen.
Personligen värderar jag bilder högre som visar att djuren inte har störts av fotografen.
 
Senast ändrad:
Det är inte alltid säsong för att locka rådjur. Vinterhalvåret fungerar inte så bra. Olika lockljud fungerar olika bra vid olika årstider. /Göran
 
smart göran!

Jag hade inte tänkt på det! fråga i affären. man skulle nog ha en för varje årstid.


tack för alla era inlägg. fortsätt att skicka in bilder och fler inlägg!!
 
Mörka kläder och keps med skärm som skugga ansiktet räcker. Det är viktigt att sitta ned.
Kamouflering behövs inte. Rådjur har dålig syn.
Det räcker att sitter i skuggan under ett träd.
Rådjur reagerar på vittring, hörsel och rörelse.
Klicket av kameran kan skrämma dem och en bländande reflex från linsen likaså.
 
Wolfgang, jag förstår din åsikt angående bilder där djuren inte stirrar in i kameran. Men med sådana bilder får jag ofta kommentaren synd att du inte fick någon "kontakt" med djuret. Bilder utan kontakt är givetvis svårare att lyckas med. /Göran
 

Bilagor

  • råget_forum_3.jpg
    råget_forum_3.jpg
    45.4 KB · Visningar: 825
Perfekt ställe!

jag har hittat ett ställe där en rådjursflock brukar komma till. det hela började med att jag såg en flock hjortar som jag ville fotta. men jag skrämde dom. jag hade då kommit ut i en skön natur. jag gick ett stycke då jag såg 2 fläckar längre bort. jag zoomade in på dom så jag såg inte runt om. jag drog bort ögat från kameran och såg 12 djur komma springande på ett led mot mig. jag fottade på och fick några fina bilder. senare har jag kommit dit flera gånger om och fått fina bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.