Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aztrum

Medlem
När jag tittar in genom sökaren ser jag lite damm, först trodde jag det kunde vara objektivet så jag bytte men det var det inte, sen tänkte jag att det kanske var smuts på spegeln? men jag får inga konstigheter när jag tar ett kort. Så det måste på nåt sätt ha kommit in i sökaren(hoppas jag) Annars vet jag inte vad det är.

Någon som har tips på hur man enklast rengör eller söker efter damm på en canon eos 400D?

Hälsn.
/Christian

Skiten sitter troligen på mattskivan, ta utav objektivet och titta ovanför spegeln, där sitter mattskivan, använd typ en apoteksblåsa eller liknande och blås bort skiten, absolut inte tryckluft på burk eller munnen eftersom vätska kan följa med i bägge fallen.

Tänk på att dammkornen sitter spegelvänt på mattskivan mot hur du ser dom i sökaren och vidrör inte skivan med något föremål, den är nämligen väldigt repkänslig.

Lycka Till.

/kent.

jag var å lämnade in kameran i en fotoaffär där han blåste bort dammet, men samtidigt verkar han ha fått skit på spegeln som inte vill gå bort riktigt. Finns det något sätt att rengöra en spegel eller måste man lämna in den åxå?

Aztrum skrev:
jag var å lämnade in kameran i en fotoaffär där han blåste bort dammet, men samtidigt verkar han ha fått skit på spegeln som inte vill gå bort riktigt. Finns det något sätt att rengöra en spegel eller måste man lämna in den åxå?

Passa dig för att rengöra spegeln själv om det inte är löst damm, spegelytan är ochså väldigt känslig för beröring.

Själv använder jag en borste som jag fick med när jag köpte mitt sensorrengöringskit från VisibleDust, med den följer löst damm med snällt och prydligt utan att skada spegeln.

Sitter skiten fast är det bäst att lämna in den, om du nu tycker det är störande, det har nämligen ingen som helst betydelse för bildkvaliteten.

/kent.

Oki, påverkar smuts på mattskivan autofocus eller är dom där focus prickarna bara där för ögats skull?

Om jag har förstått saker och ting rätt så har lite damm/smuts på spegeln eller mattfiltret absolut ingen som helst effekt på bilderna?

Hälsn.
/Christian

Aztrum skrev:
Oki, påverkar smuts på mattskivan autofocus eller är dom där focus prickarna bara där för ögats skull?

Om jag har förstått saker och ting rätt så har lite damm/smuts på spegeln eller mattfiltret absolut ingen som helst effekt på bilderna?

Hälsn.
/Christian

Nej dammprickarna påverkar inte autofokus, och du har förstått helt rätt.

Spegeln fälls upp när du tar bilden så sökaren och spegeln är inte i funktion det ögonblick bilden tas, därutav namnet spegelreflex.

/kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar