Annons

Smetar och kletar dagens skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

surfar_hy

Medlem
Hej,

har gått och funderat en del på att skaffa en egen fotoskrivare. Det som alltid hållt mig ifrån att ha eget är att det finns så bra möjligheter via exempelvis Crimson. Dock så är det lite småtetigt och man får vänta på leverans (funkar dåligt om man glömt beställa i tid).

Så min fråga till de som har skrivare av typen Canon Pixma Pro-serien och Epsons R-serie, hur ofta upplever ni att en rensning av skrivarhuvud är nödvändig, hur länge lever patronerna mellan varje utskrift och hur ofta brukar ni använda era skrivare?

Är som sagt mer än tio år sedan jag hade egen skrivare, därav okunskapen.

När det gäller pappersvalet så ligger fokus mest på akvarell.
 
Jag har tidigare under flera år använt Pixma Pro 9000, och aldrig behövt rensa några skrivhuvud på den maskinen. Det hände att det gick veckor utan att jag skrev ut något. Det var en mycket tillförlitlig skrivare med fantastiskt fin utskriftskvalitet, nackdelen var i så fall de små patronerna som fort tog slut och gjorde skrivaren något dyr i drift.. Har numera en Epson 3880, inga problem med igensatta skrivhuvud där heller och mycket större mängd bläck i patronerna.
 
Min erfarenhet av billigare bläckstråleskrivare är att enstaka kanaler i dessas skrivarhuvud brukar torka igen ifall man inte använder dem regelbundet. Detta tycks inte vara något problem med bättre skrivare. En bekant till mig har en Epson Stylus Pro 3800 (föregångaren till 3880), och hon har aldrig råkat ut för några igentorkade skrivarhuvud med den.

Patronerna lever naturligtvis väldigt olika länge beroende på hur bilden man skriver ut ser ut. Är det ett foto med mycket mättade färger så går det ju åt en del, medan det inte blir någon nämnvärd åtgång ifall man skriver ut ett dokument med bara ren text. Förutsatt att man väljer ofärgad bakgrund och inte t.ex. svart med vit text... :)

Epson vill inte själva ge några uppgifter om detta - "Det beror så mycket på", sa dom.

I samband med att min bekant köpte sin 3800 så letade jag på nätet och hittade lite uppgifter från användare om detta. Med hjälp av dessa kunde jag räkna ut att det gick åt färg för omkring 5 kr vid utskrift av ett genomsnittligt fotografi i A4-format plus papperskostnaden. Vilket gör ca 10 kr i färgkostnad för en A3-bild och 2,50 för en A5-bild. Ju större bild, ju mera lönsamt jämfört med att lämna in bilderna för utskrift någonstans.

Denna undersökning gjorde jag för några år sedan i samband med att hon köpte sin skrivare, så patronerna kan ju ev. vara lite dyrare nu. Möjligen kanske 6 kr i genomsnittlig färgkostnad för en A4-bild nuförtiden.

Patronerna till denna skrivare är dyra, men eftersom de rymmer 80 ml så blir kostnaden per bild betydligt lägre än bläckkostnaden vid användning av billigare skrivare med mycket mindre patroner (inkl. Epsons egna).
.
 
Jag beskrev användningen och bläckförbrukningen av min Epson 3800 så här år 2007, räkna om till dagens pengar:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=951393&postcount=11
---
Mycket intressant!

Ligger nära det jag också kom fram till. Lite individuella variationer mellan olika användare får man ju räkna med, eftersom karaktären på bilderna kan variera en del.

För en intresserad amatör- eller profotograf är Epson 3880 vad jag kan se det bästa man idag kan köpa för rimliga pengar. För en större firma med många fotografer anställda finns det förstås större och dyrare skrivare med ännu större färgpatroner, som sänker kostnaden per bild ännu mer vid stora printvolymer.
.
 
Oj vad många bra svar på så kort tid!

Låter allt mer som att det är "värt" att lägga lite pengar på egen skrivare ändå.
Händer ju rätt ofta att man skulle vilja ge bort bilder som man själv tagit, men det blir lite dyrt när lägstakostnaden landar strax söder om 200kr för en akvarellprint från Crimson. Men om det blir närmare 50-lappen så är det helt klart genomförbart.

Då är egentligen följdfrågan vilken skrivare som man gillar bäst...

Tack för alla bra synpunkter och svar!
 
Jag beskrev användningen och bläckförbrukningen av min Epson 3800 så här år 2007, räkna om till dagens pengar:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=951393&postcount=11

Och visst har jag råkat ut för igensatta munstycken både en och tio gånger över åren...

Nu har jag en Epson 3800 där det "mörksvarta" munstycket verkar ha frott igen helt. Jag har kört fem "nozzle Clean" och bytt mellan matt och blank svart färgpatron men får inte ur något bläck ur den kanalen när jag testar. Har ni möjligen något råd?
 
Undrar om inte Epson har ett problem här som de måste göra något åt. Jag har funderat på R3000 men jag har passat ett tag nu för jag har läst att en del har just problem med det svarta bläcket. Är inte R3800 rätt lik R3000, bara att den är större?

Jag har en R1800 som jag haft i många år nu och de första 5-6 åren hade jag inte ett enda problem med skrivhuvudet. Jag brukar alltid ha min skrivare på för jag vill helst inte att den ska gå igenom hela rensningsprocesuren vid kalluppstart. Skriver ut en liten nozzle check-utskrift istället ibland bara och det har funkat fint länge.

Senaste året har jag dock haft problem som tvingat mig att ta i ordentligt. Jag har tagit loss huvudet och lagt det i isopropylalkohol eller rödsprit efter att med en 2 ml spruta ha sprutat spriten genom varje enskilt munstycke. Man kan tvingas göra detta flera gånger eftersom det lossnar en hel del koagulerat bläck när det ligger i badet. Det är ordentligt kladdigt och skitigt, men det funkar.

Även i min skrivare är det svarta bläcket som märks mest och det som behöver tas omhand i de svampar och porösa dukar som fångar upp överskottsbläck. Men i mitt fall har det främst varit magenta och rött som strulat mest vid nozzle checks.
 
Min erfarenhet av billigare bläckstråleskrivare är att enstaka kanaler i dessas skrivarhuvud brukar torka igen ifall man inte använder dem regelbundet. Detta tycks inte vara något problem med bättre skrivare. En bekant till mig har en Epson Stylus Pro 3800 (föregångaren till 3880), och hon har aldrig råkat ut för några igentorkade skrivarhuvud med den.

Patronerna lever naturligtvis väldigt olika länge beroende på hur bilden man skriver ut ser ut. Är det ett foto med mycket mättade färger så går det ju åt en del, medan det inte blir någon nämnvärd åtgång ifall man skriver ut ett dokument med bara ren text. Förutsatt att man väljer ofärgad bakgrund och inte t.ex. svart med vit text... :)

Epson vill inte själva ge några uppgifter om detta - "Det beror så mycket på", sa dom.

I samband med att min bekant köpte sin 3800 så letade jag på nätet och hittade lite uppgifter från användare om detta. Med hjälp av dessa kunde jag räkna ut att det gick åt färg för omkring 5 kr vid utskrift av ett genomsnittligt fotografi i A4-format plus papperskostnaden. Vilket gör ca 10 kr i färgkostnad för en A3-bild och 2,50 för en A5-bild. Ju större bild, ju mera lönsamt jämfört med att lämna in bilderna för utskrift någonstans.

Denna undersökning gjorde jag för några år sedan i samband med att hon köpte sin skrivare, så patronerna kan ju ev. vara lite dyrare nu. Möjligen kanske 6 kr i genomsnittlig färgkostnad för en A4-bild nuförtiden.

Patronerna till denna skrivare är dyra, men eftersom de rymmer 80 ml så blir kostnaden per bild betydligt lägre än bläckkostnaden vid användning av billigare skrivare med mycket mindre patroner (inkl. Epsons egna).
.

Handlar det verkligen om billigare eller dyrare skrivare? Min R1800 kostade väl en 5000:- och R3000 som fått fina vitsord, kostar ungefär 6000:- men den har ju ändå problem med svart enligt ett antal vittnesutsagor. Konstruktion, användning och omvårdnad är väl parametrarna samt möjligen temperatur i rummet den står i.

Nu kommer emellertid ny teknik i Epsons nya skrivare proffslinje där Epson SC-P600 (A3+) vänder sig till både proffs och entusiaster md ett pris strax över 6000:-. Får man tro nedanstående White Paper om "Epsons nya skrivhuvudteknik så verkar det intressant. Jag har redan bestämt att vänta på deta istället för att köpa R3000 som vi ju redan vet strular. Sen får man väl se om det håller vad det lovar både vad det gäller intorkning och bläckekonomi.

http://www.epson.com/_alfresco/LandingPages/landing/PrecisionCore/PrecisionCore_White_Paper.pdf

6. Keeping Thousands and Thousands of Nozzles Reliable and
Ready
Let’s talk for a moment about reliability. Periodic printhead maintenance is an essential
part of reliable print quality. PrecisionCore printhead technology is being developed
to take full advantage of the characteristics of the piezo at the core to keep
working reliably page after page, month after month, year after year. This technology
has the potential to be used in a wide variety of Epson printers.
Inkjet systems in general use a range of approaches to ensure the nozzles are able
to eject ink without problems. In Epson printers, when the printhead is not in use, it
is capped to prevent ink from drying and clogging the nozzles. Capping provides a
humid storage environment that keeps the inks liquid in the nozzles at a viscosity that
allows them to function immediately when needed. There are also systems to remove
the air that has found its way into the ink to prevent air bubbles from forming. And
now PrecisionCore introduces a new system that uses the power of the piezo crystal
itself to raise reliability, one that is only possible in a piezo printhead.
When voltage is applied to the piezo element, it flexes, acting as an actuator (the
pump that ejects the ink). Conversely, when a piezo element is flexed, it actually
generates a voltage. Because of this characteristic, the PrecisionCore piezo element
can be an extremely powerful ink pump one instant, and a highly-sensitive sensor the
next, as shown in the illustration. By using this sensor capability, the piezo element
can detect in milliseconds whether it is firing normally, if an air bubble has interrupted
firing, or if rising ink viscosity may cause issues, all without having to eject any ink. In
other words, it has the ability to self-diagnose its health almost instantly.
Armed with this information, the rest of the system in the future will be able to compensate
on the fly for nozzles requiring maintenance at the next
convenient stopping point. With PrecisionCore printhead technology,
printers will only have to stop when absolutely necessary or
convenient.
 
I senaste numret av Råd & Rön testade man några olika skrivare. Bl.a. testade man hur mycket bläck de olika skrivarna förbrukade i "onödan", vid avstängning / start och rengöring av skrivhuvudet.
Maxvärdena för de testade fabrikaten, Brother, HP, Epson och Canon i nämnd ordning var: 56%, 268%, 280% och 425%! Stor skillnad som synes.

Mer att läsa finns här http://www.radron.se/tester/telefoni-datorer--internet/skrivare/
Härifrån kan man också köpa testen.
 
I senaste numret av Råd & Rön testade man några olika skrivare. Bl.a. testade man hur mycket bläck de olika skrivarna förbrukade i "onödan", vid avstängning / start och rengöring av skrivhuvudet.
Maxvärdena för de testade fabrikaten, Brother, HP, Epson och Canon i nämnd ordning var: 56%, 268%, 280% och 425%! Stor skillnad som synes.

Mer att läsa finns här http://www.radron.se/tester/telefoni-datorer--internet/skrivare/
Härifrån kan man också köpa testen.

Nu måste man vara prenumerant eller betala för att komma åt deras tester så tyvärr kan jag inte läsa testen. Siffrorna du nämner verkar dock helt uppåt väggarna.

Jag har en Epson R3000 för fotoutskrifter och en HP multifunktionsskrivare 600 HP Officeren för andra typer av utskrifter och kunna skanna in dokument enkelt.

Jag kan garantera att min Epson 3000 inte gör av med 3 gånger mer bläck på rengöring, avstängning mm. än för utskrifter. Faktum är att det är mycket sällan jag måste köra en rengöring för att öppna något skrivarmunstycke. Jag skruvar ut ganska oregelbundet så skrivaren kan stå oanvänd någon månad men det är sällan något problem när jag använder den igen.

HP OfficeJet 8600 är också oerhört tillförlitlig. Den tickar och går. Den första omgången patroner har snart räckt ett år och används ändå flitigt. Rengöringscykler är väldigt sällsynta.
Använder den inte för fotoutskrifter normalt men har testat förstås. Den ger ett riktigt bra resultat om man stoppar i bra papper. Når inte upp till R3000 förstås men är helt acceptabelt.

Så det skulle vara intressant hur Råd och rön har kommit fram till sina siffror. Der verkar ha skapt förösksscenarios som inte existerar i vår vardag.
Att skrivarna säljs med liten vinst eller kanske t.o.m med förlust är väl känt. Att man sedan tjänar pengarna på bläck och papper har varit tradition i branschen sedan många år.
Trenden verkar dock ha brutits sedan något år tillbaka. Bläcket har till vissa skrivare blivit drygare och patronerna större men till samma pris per styck. Så nu finns det skrivare som har en lägre utskriftskostnad än laserskrivare per utskrift.

Det enda problem jag har är smet ibland från spilltanken på R3000. Det brukar hamna uppe i övre högra hörnet och kan förstöra dyrt A3+ papper om man har otur. Det är definitivt en konstruktionsmiss av Epson. Det är något som började uppträda efter några års användning när spilltanken börjar mättas.
Så en skrivare av den typen bör givetvis ha en spilltank som är lätt att byta själv.
 
I senaste numret av Råd & Rön testade man några olika skrivare. Bl.a. testade man hur mycket bläck de olika skrivarna förbrukade i "onödan", vid avstängning / start och rengöring av skrivhuvudet.
Maxvärdena för de testade fabrikaten, Brother, HP, Epson och Canon i nämnd ordning var: 56%, 268%, 280% och 425%! Stor skillnad som synes.

Mer att läsa finns här http://www.radron.se/tester/telefoni-datorer--internet/skrivare/
Härifrån kan man också köpa testen.

Ett trick jag använt är att aldrig stänga av skrivare just av detta skäl.
 
Jag stänger heller aldrig av mina skrivare. Det behövs inte. Moderna skrivare går ner i en form av viloläge efter en stund. De verkar dra minimalt med ström i det läget.
Epson R3000 går ner i ett läge där den kopplar ner sig från wlan och man måste trycka på On för den skall vakna men startar då oftast utan rengöringsprocess på någon minut.
HP skrivaren däremot behöver bara en kort stund för att vakna till. Den känner av wlan och vaknar om det kommer ett jobb till den. Alltid redo således.
Så varför skall man stänga av strömmen till dem?
 
Nu måste man vara prenumerant eller betala för att komma åt deras tester så tyvärr kan jag inte läsa testen. Siffrorna du nämner verkar dock helt uppåt väggarna.

Jag har en Epson R3000 för fotoutskrifter och en HP multifunktionsskrivare 600 HP Officeren för andra typer av utskrifter och kunna skanna in dokument enkelt.

Jag kan garantera att min Epson 3000 inte gör av med 3 gånger mer bläck på rengöring, avstängning mm. än för utskrifter. Faktum är att det är mycket sällan jag måste köra en rengöring för att öppna något skrivarmunstycke. Jag skruvar ut ganska oregelbundet så skrivaren kan stå oanvänd någon månad men det är sällan något problem när jag använder den igen.

HP OfficeJet 8600 är också oerhört tillförlitlig. Den tickar och går. Den första omgången patroner har snart räckt ett år och används ändå flitigt. Rengöringscykler är väldigt sällsynta.
Använder den inte för fotoutskrifter normalt men har testat förstås. Den ger ett riktigt bra resultat om man stoppar i bra papper. Når inte upp till R3000 förstås men är helt acceptabelt.

Så det skulle vara intressant hur Råd och rön har kommit fram till sina siffror. Der verkar ha skapt förösksscenarios som inte existerar i vår vardag.
Att skrivarna säljs med liten vinst eller kanske t.o.m med förlust är väl känt. Att man sedan tjänar pengarna på bläck och papper har varit tradition i branschen sedan många år.
Trenden verkar dock ha brutits sedan något år tillbaka. Bläcket har till vissa skrivare blivit drygare och patronerna större men till samma pris per styck. Så nu finns det skrivare som har en lägre utskriftskostnad än laserskrivare per utskrift.

Det enda problem jag har är smet ibland från spilltanken på R3000. Det brukar hamna uppe i övre högra hörnet och kan förstöra dyrt A3+ papper om man har otur. Det är definitivt en konstruktionsmiss av Epson. Det är något som började uppträda efter några års användning när spilltanken börjar mättas.
Så en skrivare av den typen bör givetvis ha en spilltank som är lätt att byta själv.

Det har nog ingenting att göra med att spilltanken är mättad. Jag har samma problem och trodde också att spilltanken var boven. Skaffade en separat tank för "tjuvkoppling" från Octo Inkjet i England, tillsammans med en återställningskod för spilltankens räkneverk. När programmet läste av min spilltank kom den fram till att den var fylld till mindre än 20% (efter 2,5 år). Och problemet med svart smet (i just övre högra delen av bilden) återkom snart. Om man söker på YouTube efter filmer om rengöring av Epson så kan man hitta flera filmer av en John Rodriguez i USA, bl.a. en där han visar hur föregångaren (R2000?) fungerar och kan rengöras, och det mesta där funkar på en R3000 också. Där finns mycket man inte vet om, och som fr.a. Epson håller tyst om.
Nej, jag lutar åt att när man börjar få återkommande problem med igenkläggade huvuden och kladd, så tyder det på ett konstruktionsfel i Epsons skrivarhuvuden (men det verkar slå helt godtyckligt - vissa får aldrig motsvarande problem). Jag har nu beställt en Canon Pixma Pro-10, eftersom jag inte har råd att slösa bort så mycket bläck och papper. Faktum är att med de senaste prishöjningarna på Epsons patroner för R3000 så är ml-priset för canonen faktiskt lägre, trots betydligt mindre patroner. För epsonen ligger de billigaste patronerna idag (Nordic Ink) på över 9 kl/ml. På Cyberphoto landar priset för Canons patroner f.n. på drygt 8 kr/ml. Men det gäller att kolla runt. Även de flesta billighetsfirmor (som InklClub) är löjligt dyra på de finare pigmentbläcken.
Octopus är en firma i Tyskland som tillverkar och säljer ersättningsbläck till Canons Pixma Pro - undrar om någon här på Fotosidan har någon erfarenhet av dem? Annars är det svårt att hitta sådant till Canon - även på piratmarknaden regerar Epson :)

Med vänlig hälsning / Martin
 
Nu måste man vara prenumerant eller betala för att komma åt deras tester så tyvärr kan jag inte läsa testen. Siffrorna du nämner verkar dock helt uppåt väggarna.

Jag har en Epson R3000 för fotoutskrifter och en HP multifunktionsskrivare 600 HP Officeren för andra typer av utskrifter och kunna skanna in dokument enkelt.

Jag kan garantera att min Epson 3000 inte gör av med 3 gånger mer bläck på rengöring, avstängning mm. än för utskrifter. Faktum är att det är mycket sällan jag måste köra en rengöring för att öppna något skrivarmunstycke. Jag skruvar ut ganska oregelbundet så skrivaren kan stå oanvänd någon månad men det är sällan något problem när jag använder den igen.

HP OfficeJet 8600 är också oerhört tillförlitlig. Den tickar och går. Den första omgången patroner har snart räckt ett år och används ändå flitigt. Rengöringscykler är väldigt sällsynta.
Använder den inte för fotoutskrifter normalt men har testat förstås. Den ger ett riktigt bra resultat om man stoppar i bra papper. Når inte upp till R3000 förstås men är helt acceptabelt.

Så det skulle vara intressant hur Råd och rön har kommit fram till sina siffror. Der verkar ha skapt förösksscenarios som inte existerar i vår vardag.
Att skrivarna säljs med liten vinst eller kanske t.o.m med förlust är väl känt. Att man sedan tjänar pengarna på bläck och papper har varit tradition i branschen sedan många år.
Trenden verkar dock ha brutits sedan något år tillbaka. Bläcket har till vissa skrivare blivit drygare och patronerna större men till samma pris per styck. Så nu finns det skrivare som har en lägre utskriftskostnad än laserskrivare per utskrift.

Det enda problem jag har är smet ibland från spilltanken på R3000. Det brukar hamna uppe i övre högra hörnet och kan förstöra dyrt A3+ papper om man har otur. Det är definitivt en konstruktionsmiss av Epson. Det är något som började uppträda efter några års användning när spilltanken börjar mättas.
Så en skrivare av den typen bör givetvis ha en spilltank som är lätt att byta själv.


Men har du tur så kanske det finns en butik/kiosk nära dig där du kan köpa tidningen över disk.
Kolla här: http://www.interpress.se/miwell/pl/homesite.utgava?i_prkod=3877
 
Men har du tur så kanske det finns en butik/kiosk nära dig där du kan köpa tidningen över disk.
Kolla här: http://www.interpress.se/miwell/pl/homesite.utgava?i_prkod=3877

Inte stor idé att läsa om en test där om man får tro dina siffror att 300% av bläcket går åt till annat än utskrifter. Det innebär att 3/4 är svinn och bara 25% används till utskrift. Detta faller på sin egen orimlighet.
Så illa vara det inte ens på 90-talet när jag började köra bläckskrivare.
Då hade man verkligen problem med igensatta munstycken och utskrifter var trial and error på många sätt.
Färgprofiler för papper fanns t.ex inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.