Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Consumer fotoskrivare, "billig" i drift?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det är så att jag kan använda andra tillverkares papper med deras profil även på de "billigare A4-skrivarna så kan det mycket väl bli så att jag börjar i den änden. Den kan ju alltid tjäna som "vanlig skrivare" senare, om jag tar det dyrare steget längre fram.
Rätta mig om jag har fel nu. Det är alltså så att den enskilde papperstillverkaren måste ha profiler för respektive papper till en specifik skrivare. Då måste det alltså, om jag väljer den ovan nämnda multiskrivaren, finnas en pappersprofil till just denna? Eller är det här det spricker, att det inte görs profiler till alla skrivare?
Cyklar jag?

Tack för era svar.

/Jocke
 
Det görs inte profiler för alla skrivare från alla papperstillverkare.

Om du köper en Canon-skrivare så har ett Canon ett brett utbud av olika papper och till dessa kommer det att finnas profiler.

Jag har även använt Illfords papper till min Canon-skrivare och då kunde jag ladda ner profiler från Illfords hemsida. Jag fick dock problem men någon av dem (minns inte exakt detaljerna) och Illfords support var då ganska svår att få hjälp från.

Om det är något speciellt papper som du måste ha - kolla på tillverkarens sida om det finns profiler att ladda ner till den skrivare du tänker köpa.

Sedan är det nog så att om kraven är för amatörbruk så går det att skriva ut med en annan profil än den exakt korrekta.

Du kan också låta göra profiler för just din skrivare och ditt favoritpapper. Jag tror Stefans företag tillhandahåller de tjänsterna om jag minns rätt.
 
Att köpa ett extremt fint papper till en billig skrivare är ju lite som att sminka ett svin, inget ont om svinet bara en jämförelse :)
Du kan ju också ladda ner en profil från t ex ilford som hör till den skrivaren du tänkt dig och aktivera korrekturvisning och tryckbarhetsvarning så borde du få en inblick i hur mycket som printern i fråga inte klarar av att återge, här måste dock någon rätta mig ifall jag förstått det fel.
 
Att köpa ett extremt fint papper till en billig skrivare är ju lite som att sminka ett svin, inget ont om svinet bara en jämförelse :).

Jag håller inte riktigt med.

Redan billiga fotoskrivare ger ett fantastiskt bra resultat idag och ett bra papper förhöjer intrycket även när man använder billiga skrivare.

Tycker jag.
 
Jag håller inte riktigt med.

Redan billiga fotoskrivare ger ett fantastiskt bra resultat idag och ett bra papper förhöjer intrycket även när man använder billiga skrivare.

Tycker jag.

Jag kan instämma. De skrivare som arbetar med 6-7 bläck ger idag en fantastisk kvalitet. Men de är dyra i drift.
 
Jag kan instämma. De skrivare som arbetar med 6-7 bläck ger idag en fantastisk kvalitet. Men de är dyra i drift.

På min förra multifunktionsskrivare från Epson fanns det pappersprofiler för fotopapper.
Jämförde för skojs skull en A4-bild utskriven på den med samma bild utskriven på Epson 3880.
Blev positivt överraskad hur bra bilden från den enkla skrivaren blev.
MIn nuvarande multifunktionsskrivare från HP är väldigt bra som kontorsskrivare men där finns det inga pappersprofiler ens för HP papper.

Sedan är jag inte säker på att en sådan skrivare verkligen är billigare i drift än en fotoskrivare.
Patronerna till Epson 3880 kostar visserligen 500 kr styck men de är på 80 ml så de räcker länge.
Till kontorsskrivarna är ofta färgpatronerna väldigt små fast man tar bra betalt även för dem.
En omgång patroner inklusive svart till min HP kostar 700 kr.
Misstänker att bläcket per ml fatiskt är dyrare till kontorsskrivarna.
 
Misstänker att bläcket per ml fatiskt är dyrare till kontorsskrivarna.

Jämförde bläck till min canon ix6550 och pro-1. iX6550 14,30kr/ml och pro-1 kostar 7,75kr/ml.

Den "billiga" Canon iP2850 har alla tre färgerna i samma och är på 8ml, antar att det är totalt för alla tre så den kostar 67kr/ml.
 
Jämförde bläck till min canon ix6550 och pro-1. iX6550 14,30kr/ml och pro-1 kostar 7,75kr/ml.

Den "billiga" Canon iP2850 har alla tre färgerna i samma och är på 8ml, antar att det är totalt för alla tre så den kostar 67kr/ml.

Ja och bläcket till min Epson 3880 kostar då 6,25 kr/ml. Tittar jag på Canon IP7250 för 765 kr hos Scandinavian photo så kostar bläcket till den 15,35 kr/ml.
Så långsiktigt är nog en liten skrivare dyrare i drift.
 
Jag tänkte kanske mer att om inte canons bästa papper duger så siktar han på något fine-art papper.

Canon har som sagt ett väldigt brett utbud.

T ex:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1262B005AA

Jag tror inte Canon tillverkar dessa papper själva utan de köper säkert från någon extern leverantör. Fördelen är att man bör få med profiler till dessa papper även om man köper en enklare Canon skrivare.

Har man så specifika krav att man inte kan hitta vad man söker i Canons utbud av papper - ja då är man nog också högre krav på själva skrivaren.
 
Canon har som sagt ett väldigt brett utbud.

T ex:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1262B005AA

Jag tror inte Canon tillverkar dessa papper själva utan de köper säkert från någon extern leverantör. Fördelen är att man bör få med profiler till dessa papper även om man köper en enklare Canon skrivare.

Har man så specifika krav att man inte kan hitta vad man söker i Canons utbud av papper - ja då är man nog också högre krav på själva skrivaren.

Jag läser och begrundar. Bra synpunkter från alla.
Vill dock förtydliga att eftersom jag inte är van vid att skriva ut själv (men är en enveten och nyfiken amatör) och därför funderar på att starta i det lite billigare formatet (initialt billigare i varje fall) för att kunna se om det är något för mig. Anledningen med "snobberiet" särskilda papper är naturligtvis för att det är roligt att experimentera och se själv hur bra det kan bli. Visserligen har jag nog specifika krav, kanske, fast jag inte riktigt vet om dem ännu. :).

För att förtydliga. Det känns kanske lite dumt att brassa på med en skrivare för 6000 om jag inte ens haft en endaste fotoskrivare innan. Trots att jag har fotat en hel del och i ganska många år har jag skrivit ut ett mycket litet antal bilder sedan den digitala kameran kom i min hand. Tyvärr. Men det tänkte jag ändra på nu.
 
Anledningen med "snobberiet" särskilda papper är naturligtvis för att det är roligt att experimentera och se själv hur bra det kan bli.

Det köper jag till fullo.
Jag vill själv också ha koll på hela kedjan, i alla fall i teorin, så då spelar det ingen egentlig roll hur dyrt det blir då man kan sätta det på nöjeskontot. Samtidigt måste jag säga att före du börjar experimentera med papper som kostar 20-30kr/A4 ark, och mer, är det kanske vettigt att se till att resten av kedjan håller måtten som utrymmet, skärmen , kalibrering och ljuset för att verkligen se hur bilden ser ut. Det kostar ju också pengar så då kanske det är bra att börja med en billigare skrivare och märkets egna papper och experimentera med olika profiler och studera korrekturvisning och tryckbortfall samt hur relativ och perceptuell återgivning ändrar bilden.

Jag måste också erkänna att när du skrev "billig" skrivare så räknade jag med en 500-700kr skrivare som har alla färger i samma patron.
 
Vid närmare eftertanke blir det ju billigare bläckkostnader med en dyrare skrivare så man kan experimentera mer :)
 
Papperstillverkaren Perma Jet har en gratis tjänst för att skapa profiler till sina kunder.
Sen kanske man inte gillar deras papper även om de har ett brett utbud.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.