stefohl
Aktiv medlem
Det finns skrivare där man inte kan stänga av skrivardrivrutinens färghantering och då blir det knepigt att använda separata pappersprofiler.
Knappast några fotoskrivare, eller hur?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det finns skrivare där man inte kan stänga av skrivardrivrutinens färghantering och då blir det knepigt att använda separata pappersprofiler.
Att köpa ett extremt fint papper till en billig skrivare är ju lite som att sminka ett svin, inget ont om svinet bara en jämförelse .
Jag håller inte riktigt med.
Redan billiga fotoskrivare ger ett fantastiskt bra resultat idag och ett bra papper förhöjer intrycket även när man använder billiga skrivare.
Tycker jag.
Jag kan instämma. De skrivare som arbetar med 6-7 bläck ger idag en fantastisk kvalitet. Men de är dyra i drift.
Misstänker att bläcket per ml fatiskt är dyrare till kontorsskrivarna.
Jämförde bläck till min canon ix6550 och pro-1. iX6550 14,30kr/ml och pro-1 kostar 7,75kr/ml.
Den "billiga" Canon iP2850 har alla tre färgerna i samma och är på 8ml, antar att det är totalt för alla tre så den kostar 67kr/ml.
Jag tänkte kanske mer att om inte canons bästa papper duger så siktar han på något fine-art papper.
Canon har som sagt ett väldigt brett utbud.
T ex:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1262B005AA
Jag tror inte Canon tillverkar dessa papper själva utan de köper säkert från någon extern leverantör. Fördelen är att man bör få med profiler till dessa papper även om man köper en enklare Canon skrivare.
Har man så specifika krav att man inte kan hitta vad man söker i Canons utbud av papper - ja då är man nog också högre krav på själva skrivaren.
Anledningen med "snobberiet" särskilda papper är naturligtvis för att det är roligt att experimentera och se själv hur bra det kan bli.