Annons

smc PENTAX-A 1:2 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillek

Aktiv medlem
Hej!
Var i våran huvudstad nu i dagarna, och gick förbi en fin fotoaffär, mest bara för skojs skull, men jag hittade ett smc PENTAX-A 1:2 50mm, för en billig penning, och självklart kunde jag inte låta bli att köpa det! :)

Jag måste erkänna att det är ganska svårt att fokusera manuellt, man faaasen vad kul det är!
Nu känns det verkligen som man lägger ner den tid och tanke bakom bilderna som jag ville!

Men jag vill gärna ha så mycket tips som möjligt på hur jag ska få ut mest av denna linsen. Det är svårt att vara tillräckligt snabb att fokusera, och min K100D verkar vara superkänslig när det gäller att visa att den tycker det är i fokus.

så jag har några frågor när jag tänker efter
1. Varför kan man inte använda någon annan fokuspunkt än den i mitten?
2. Ska jag köra på Statisk eller kontinuerlig fokus?
3. Varför måste jag slå in siffran på antiskakfunktionen varje gång jag slår på kameran?
4. Några speciella inställningar under den menyn som man kan göra för att optimera mitt fotograferande med en manuell lins?

Ja.. detta är väl lite till en början vad jag vill ha hjälp med!

Tacksam för alla svar, och kom gärna med kommentarer om objektivet eller vad som med förresten!

Marcus
 
har å en ,riktigt kul bara sakerna står still så man har tiden att vrida.
1,du har ju manuell på så varför ska du ha fokuspunkt? kör på känsla och vad du ser.
2,ingem af-motor igång så det spelar ingen roll.
3,låt kameran gå i stand by, tex om du är ute någon timme så behöver du inte sätta på och stänga av bara för att ta ett kort.

tips är att använda A-el knappen för snabb ljusmätning.
 
1. Ingen aning.

2. I läge Single så kan du inte trycka av om inte kamerans fokusindikator lyser (gäller i allafall K10d) såkallad focus trap. Kan vara användbart i bland. Men normalt så använd Manuell fokus.

3. Linsen har inga elektriska kontakter så kameran får inte automatiskt veta brännvidden. Vilket den måste veta för att SR ska funka, en liten skakning ger större utslag på en längre brännvid än på en kortare.
 
1. beror också på avsaknaden av elektroniska kontakter har jag för mig.

2. manuell fokus

3. elektroniska kontakter, som leif skriver ovan.

4. använd det helmanuella läget på din kamera och låt kameran mäta ljuset genom att trycka på den gröna knappen(eller vad det är på k100).

lita inte blint på fokusindikatorn, den är inte 100% med manuella objektiv. lita på dina ögon istället.
 
bengt luthman skrev:
lita inte blint på fokusindikatorn, den är inte 100% med manuella objektiv. lita på dina ögon istället.

Hej!

Varför? Har lånat ett SMC-M 50/1,4 och min känsla är precis som du beskriver, men vet någon varför?

Mvh
Jonas
 
Jonas_L skrev:
Hej!

Varför? Har lånat ett SMC-M 50/1,4 och min känsla är precis som du beskriver, men vet någon varför?

Mvh
Jonas
Eftersom fokusindikeringen bygger på kontrasten i motivet så kan den luras av låg kontrast i motivet. Även objektivet(M 50/1,4) har lite låg kontrast på f1,4, objektivet är bara nedbländat vid exponeringen. Fokuspunkten kanske inte finns på exakt samma ställe som indikeringen visar.
 
jag tror inte att det har med kontrasten att göra, eftersom det är samma problem med FA50 f/1,4. jag vet att Mabo förklararade det där nån gång, men jag minns inte hur det var.
jag har samma problem med mindre bländare på mina manuella.

så jag kan tyvärr inte förklara varför, bara att det är så.
 
Hej igen!

Tack för alla svar! har nu tagit några fler bilder med det, och jag känner att jag verkligen gjorde ett toppenköp! Riktigt kul att fota igen. Dock märker jag att när jag ska fokusera utan att hålla inne OK knappen som jag har för att fokusera, så att den känner när jag har vridit in fokus, så missar jag ofta lite på fokusen, antaligen av det korta skärpedjupet samt att sökaren i en K100D inte är världens största!

När man kollar i sökaren är det skärpedjupet man ser i sökaren det som blir på kortet? alltså på största bländaren. Jag vet att jag kan kolla det genom att dra ON knappen ett steg längre åt, men jag har inte riktigt tillräckligt bra syn för att se om det är samma?

Sen måste jag ju säga att finishen på objektivet verkligen är grymt mycket bättre än kitobjektivet, som nästan känns som en leksak i jämförelse!

När jag gått igenom mina bilder nu, kan jag inte klaga på varken skärpan eller vingettering, som knappt är synbar ens på största bländaren. Men detta har väl med att göra att det är mindre sensor än i en fullformatare? Så jag använder ju inte mer än mitten av linsen?

jag förstår inte vad ni menar med att man inte ser vad för bländare man använde? jag kör på A på objektivet och rattar in sedan manuell väg, och bländarvalet står på alla bilder i Lightroom sedan? Sen har jag även läst att det är krångligt att exponera rätt? att man måste blända ner till vald bländare för att sätta rätt slutarhastighet? men det antar jag bara är när man väljer en fast bländare på objektivet eller?

Man kan ju välja om man vill kunna över/underexponera i 1/2 steg och 1/3 steg? vad har ni valt? och varför?
Jag läste att man kan gå +-2 med 1/3steg och +-3 när man kör 1/2 steg? Någon som vet detta? eller är det jag som fått det om bakfoten?

////Marcus
 
kom på 2 saker till.

Är det något negativt med att alltid ha på motljusskyddet? finns det några nackdelar?

och jag måste slå in brännvidden på kameran varje gång den går ner i energisparläge med, vilket jag tycker är knepigt! ska jag slå in objektivets brännvidd eller ska jag ta med multiplikationsfaktorn för sensorn med?
 
Lillek skrev:
Hej igen!

jag förstår inte vad ni menar med att man inte ser vad för bländare man använde? jag kör på A på objektivet och rattar in sedan manuell väg, och bländarvalet står på alla bilder i Lightroom sedan? Sen har jag även läst att det är krångligt att exponera rätt? att man måste blända ner till vald bländare för att sätta rätt slutarhastighet? men det antar jag bara är när man väljer en fast bländare på objektivet eller?


////Marcus

Du frågade mig angående min recsention av Pentax m-50/2. Det var då jag förklarade problemen med ljusmätning och att man vid auto-läge inte får reda på vilken bländare man valde. Jag förstår nu att hela diskussionen rörde 50/2,0 med A-läge. Jag har ett manueellt. Och därmed faller en del av det jag sagt. Beklagar.
 
Motljusskydd? Ingen fara, men risken att slå i saker ökar ju när objektivet blir längre.

Du skall knappa in 50 mm, det är ju obektivets optiska brännvidd. Att sedan utsnittet blir mindre är en annan sak.

Det skärpedjup du ser när du fokuserar är vid bländare 2, allts kortast möjliga. Bländar du ner med pre-view-knappen eller tar en bild så ökar skärpedjupet (om du inte kör på bländare 2 förstås)

Mvh
Jonas
 
bengt luthman skrev:
jag tror inte att det har med kontrasten att göra, eftersom det är samma problem med FA50 f/1,4. jag vet att Mabo förklararade det där nån gång, men jag minns inte hur det var.
jag har samma problem med mindre bländare på mina manuella.

så jag kan tyvärr inte förklara varför, bara att det är så.
M50/1,4 och FA50/1,4 har ganska lika optiska egenskaper med en liten fördel för FA50.

När objektivet är monterat på kameran så är objektivet uppbländat(största bländaren), utom vid exponering. Eller menar du att tex M40/2,8 och andra manuella objektiv med sämre ljusstyrka har svårt för fokusering?
 
Lillek skrev:
............ Riktigt kul att fota igen. Dock märker jag att när jag ska fokusera utan att hålla inne OK knappen som jag har för att fokusera, så att den känner när jag har vridit in fokus, så missar jag ofta lite på fokusen, antaligen av det korta skärpedjupet samt att sökaren i en K100D inte är världens största!

Sen måste jag ju säga att finishen på objektivet verkligen är grymt mycket bättre än kitobjektivet, som nästan känns som en leksak i jämförelse!

När jag gått igenom mina bilder nu, kan jag inte klaga på varken skärpan eller vingettering, som knappt är synbar ens på största bländaren. Men detta har väl med att göra att det är mindre sensor än i en fullformatare? Så jag använder ju inte mer än mitten av linsen?

jag förstår inte vad ni menar med att man inte ser vad för bländare man använde? jag kör på A på objektivet och rattar in sedan manuell väg, och bländarvalet står på alla bilder i Lightroom sedan? Sen har jag även läst att det är krångligt att exponera rätt? att man måste blända ner till vald bländare för att sätta rätt slutarhastighet? men det antar jag bara är när man väljer en fast bländare på objektivet eller?

Man kan ju välja om man vill kunna över/underexponera i 1/2 steg och 1/3 steg? vad har ni valt? och varför?
Jag läste att man kan gå +-2 med 1/3steg och +-3 när man kör 1/2 steg? Någon som vet detta? eller är det jag som fått det om bakfoten?

////Marcus
Har du ställt in dioptrin så det är skarpt i sökaren(med kameralocket på och du ställer in genom att titta på sökarskivans streck)?
Man ska inte röra sig från fokus med kameran innan exponeringen heller men det är nog självklart.
Om du bländar ned mer minskar problemet oxå.
Du kan prova Pentax sökarförstorare 1,3X.
Om du fotar på lite längre avstånd 5m och uppåt kan du använda hyperfokalen, alltså ställa in tex bländare 8 och 7meter för motiv på kanske 4meter till 15meter, då är det bara att trycka av.

Billiga kitobjektiv har tillkommit för att göra kitet billigare än konkurrenten(ser bra ut för prisjägare).

Ja. Objektivet är avsett för 36mm på bredden och inte ~23mm som på APS.

M och K objektiv har ingen elektrisk kontakt till kameran, A har kontakter som talar om vilken bländare. F, FA, FAJ, DFA och DA har kontakter som bla talar om vilken brännvidd och vilket objektiv som används. Finns A läge så använd det på en digi kamera.
Jag rekommenderar 1/2 steg till nybörjare och kanske dom andra oxå, exponeringen kan man alltid finjustera i efterhand.
K100D har + - 2 stegs kompensation, K10D har + - 3 steg.
 
En anledning till att man felfokuserar när man kör manuellt på många av dagens systemkameror, är helt enkelt att sökarna i dom inte är gjorda för manuell fokus. Skärpedjupet som visas i sökaren är ofta större än vad som faktiskt blir på bilden. Följdaktligen så kan det se ut som att man har motivet inom skärpeområdet i sökaren även om så inte är fallet.
 
Om man kör mycket manuellt så kan det väl vara idé att köpa en split-screen och sätta in? Jag har inte gjort det själv så jag vet inte hur man gör, har dock funderat på att fixa en.

/Sebbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.