Annons

Gaussisk oskärpa? När använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
I PSE7 så kör jag ACR först och sedan i PSE och då när jag ska skärpa i slutet, så har jag alltid använt "justera skärpa" och där valt "ta bort linsoskärpa"
Sedan så kan man välja Gaussisk oskärpa, men när använder jag det?
Kanske använder fel redan nu :)

oskärpa

Gaussisk osärpa är ett verktyg för att lägga till oskärpa och inte tvärt om.
Detta verktyg är nog det bästa verktyget för att lägga till oskärpa och ett bra val till sådant.
Jag kan ingenting om pse men jag jobbar i cs5 och tidigre cs4 och cs3 och verktyget har alltid varit användbart.

kolla på bildbehandla.se om du vill lära dig mer om pse.
Eftersom jag inte annvänder elements så har jag inte fördjupat mig i sidan men den bör nog ha info om skärpe och oskärpeverktyg och jag tror att du kan hitta något där.

Skillnaden ligger i typ av oskärpebildning. "Lens Blur" är ganska "platt", den ser ut som en platt cirkel. Gussisk oskärpa är om alla oskärpecirklar är mjuka i kanterna.

Såvida du inte försöker riktigt hårt, märker du ingern större skillnad egentligen. Fortsätt med att ha "Lens Blur" vald.

I PSE7 så kör jag ACR först och sedan i PSE och då när jag ska skärpa i slutet, så har jag alltid använt "justera skärpa" och där valt "ta bort linsoskärpa"
Sedan så kan man välja Gaussisk oskärpa, men när använder jag det?
Kanske använder fel redan nu :)

Du har nog inte fått rätt svar på din fråga ovan tror jag. Jag har uppfattat att när du väljer Justera skärpa/adjust sharpness i förbättre bild (jag har PSE5 engelsk version så det är inte säkert att mina svenska benämningar stämmer riktigt) så finns det en ruta långt ner i menyn där man kan välja att ta bort linsoskärpa/lens blur, gaussisk oskärpa/gaussian blur, rörelseoskärpa/motion blur.

Mitt förslag är att du kollar längst ner: Lär dej mera om /learn more about. Där finns i varje fall i min version en bra förklaring i Adobe help center när man ska använda det ena eller det andra.

Kortfattat handlar det om att gaussian blur använder en metod liknande oskarp mask vid skärpningen medan lens blur skärper kanter och detaljer och ger mindre halo.

Jag använder själv det här verktyget mest för att öka den lokala kontrasten i vissa bilder (stor radie och låg %) och inte så mycket för att skärpa. Jag gör sedan en avslutande kompletterande skärpning med oskarp mask när jag färdigställer bilden för visst ändamål.

Tackar för det svaret......
otroligt att jag inte sett hjälp texten innan :)

Mycket bra läsning som jag kan använda ofta.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto