ANNONS
Annons

Småfåglar och objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, men vad jag känner till köpte han det för att vikten skulle tillåta frihandsanvändning. Dock, han har tagit en mängd fantastiska och skarpa bilder på fri hand med sitt gamla och ostabiliserade objektiv som jag hänvisat till.

/Stephan

Just för fågelbilder har väl stabiliseringen ofta inte så stor betydelse. Vill man undvika rörelseoskärpa p.g.a. att fåglarna far omkring som skållade råttor, hamnar man ändå på så kort tid att det går att handhålla åtminstone om vi pratar "måttligt" långa telen som 400 eller 500 mm. Vill man ha kort tid och lågt iso är det ljusstark optik som gäller. Ska man t.ex. försöka frysa vingpennor på en flygande fågel kan man utan vidare behöva kortare tider än 1/2000s.
 
Visst går det att ta någorlunda skarpa bilder med långa telen utan stativ, men är SKARPA bilder som trådskaparen uttrycker sig det viktiga då finns det inga genvägar, då är det stativ eller bra stöd som gäller.

Trådskaparen har uteslutit all information om sig själv, men av sättet att uttrycka sig utgår jag från att det handlar om en relativt oerfaren fotograf. Att i det läget använda Omar Brännström som exempel på att det visst går att använda långa telen på fri hand är inte riktigt relevant.

Mitt längsta teleobjektiv just nu är Panasonic 100-300 OIS (stabilisering och motsvarande 600 mm fullformat) och med det kan jag i dagsljus och efter många års träning ta något sånär skarpa bilder, men med stativ blir det alltid bättre.

Att, som någon skriver i tråden, hävda att de flesta fotografer strävar efter att slippa stativ är en sanning med mycket modifikation. Jag påstår att ALLA seriösa fågelfotografer äger ett välanvänt stativ.

Som så ofta anar jag en vilja att bli bättre fotograf genom att inhandla prylar, jag är själv inget undantag. Däremot är jag gammal nog att inse att det ofta är skit bakom spakarna som orsakar dåliga bilder.

Att försöka utröna vilket av två mycket bra objektiv som är bäst är lite knäppt om fotografen i fråga inte tänker göra sitt bästa, dvs, använda stativ.

Ponera att någon tex Fotosidan, skulle sluta använda stativ när de testar objektiv. Ingen skulle tycka att det vore vidare seriöst, även om det gäller vidvinklar med inbyggd bildstabilisering.

Den fotograf som strävar efter skarpast möjliga (inte nödvändigtvis bästa) bilder kommer inte undan ett stativköp.
Att ta bra bilder på småfåglar är inte den lättaste uppgifter, det vet alla som provat. Det brukar bli lite fågelbordsbilder och sedan falnar intresset för många. Kombinationen av litet motiv som rör sig hela tiden och som inte gillar fotografer som smyger i buskarna ställer krav på både kunskap och tålamod.
Det är en formidabel utmaning att ge sig på motiv som väger 20 gram eller mindre. På 10-20 meters avstånd som trådskaparen nämner ryms det många fåglar på varje bild.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.