Annons

småbild..antal bildpunkter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast det kostar väl skjortan att skriva ut på dia enligt vad jag hört. Någon som vet var det är billigast?
 
Hej

se http://www.luminous-landscape.com/d60.htm

En jämförelse mellan D30, D60, 35mm, 645 och 6x7 formatet.

Summerat så tycker han att det är dags att titta på D60 som alternativ till 35mm då man väger in samtliga aspekter bla bekvämligheten. Men, de digitala har en bit kvar avseende kvalité jmf med 35mm och framförallt de större formaten.

Som ett inlägg till de som hävdar att de digitala kamerorna redan är i kvalitativ paritet med mellanformats kamerorna och för länge sedan bättre än 35mm.


Mvh
Johan
www.motljus.com
 
kim99x skrev:


som sagt..jag pratar inte om pixlar.."inga punkter. Där är det kornigheten i filmen"..jag menar att VARJE korn är en bildpunkt!

Din fråga har jag aldrig reflekterat över, men som du själv skriver är varje korn en "bildpunkt". Hur många ett dia/neg innehåller måste bero på vilket ASA-tal filmen har. Velvia med 50 asa har finare (och fler?) korn än motsvarande 400 asa film. Det här är iochförsig inget svar på frågan...
 
kim99x:nej digital är inte överlägsen.

vem har råd med Canon D60? som jag anser vara en bra kamera. Glöm andra kompakt o ZLR kameror. jag pratar om en riktig kamera med utbytbar objektiv.

Vilka digitala kameror kan konkurreras mot leicor, mellanformat??

jag skulle vilja ha ett litet digitalkamerahus med 35mm sensor som man kan använda LeicaM objektiv på till ÖVERKOMLIGT pris.. argh1!!
 
hur många gånger ska jag säga att jag jämför med SMÅBILD!
för övrigt finns digitala bakstycken som är överlägsna även mellan och storformat!
upp till 64 megapixlar! och mer kommer ;-)

vad som är en riktig kamera har verkligen inte någoting alls med om man kan byta objektiv att göra!

JO! digitalt är ÖVERLÄGSEN :D
 
kim99x skrev:
hur många gånger ska jag säga att jag jämför med SMÅBILD!
för övrigt finns digitala bakstycken som är överlägsna även mellan och storformat!
upp till 64 megapixlar! och mer kommer ;-)

vad som är en riktig kamera har verkligen inte någoting alls med om man kan byta objektiv att göra!

JO! digitalt är ÖVERLÄGSEN :D

Hej

jo, länken ovan jmf med 35mm småbild o slutsatsen är att kvaliten ÄR bättre än ex en D60. Detta gäller enbart kvaliten.. inget nämnt om de digitala problemen med batteriåtgång, brännvidsförlängning, af-problem, svajig vitbalans, shutter-lag mm. Han menar att D60 visst kan vara ett seriöst alt då man väger in bekvämligheten med att erhålla resultatet direkt. Men, kvaliteten är fortfarande sämre.

Inte nog med att husen kostar skjortan, det är inte värda hälften efter ett år, man måste dessutom köpa västinggluggarna för att göra ccd-rättvisa. Mao, köp inte en D60 om du inte har råd med L-gluggarna - alt D100 och AFS gluggarna.

Mvh
Johan
www.motljus.com
 
Nej, du har faktiskt rätt i att om man kan byta objektiv eller ej är helt ovesäntligt för om en kamera är bra, så länge objektivet har de brännviddder, den ljusstyrka, och de optiska egenskaper man behöver.

Tyvärr är det nog så att i de allra flesta fallen, så är det pga kostnadsskäl minst en punkt som kameran brister på. Och då hade det varit behändligt om man hade kunnat byta till ett objektiv som var passande för den bild man just velat skapa.

/Fredrik
 
julgus skrev:


Hej jo, länken ovan jmf med 35mm småbild o slutsatsen är att kvaliten ÄR bättre än ex en D60. Detta gäller enbart kvaliten.. inget nämnt om de digitala problemen med batteriåtgång, brännvidsförlängning, af-problem, svajig vitbalans, shutter-lag mm. Han menar att D60 visst kan vara ett seriöst alt då man väger in bekvämligheten med att erhålla resultatet direkt. Men, kvaliteten är fortfarande sämre.
Inte nog med att husen kostar skjortan, det är inte värda hälften efter ett år, man måste dessutom köpa västinggluggarna för att göra ccd-rättvisa. Mao, köp inte en D60 om du inte har råd med L-gluggarna - alt D100 och AFS gluggarna.
www.motljus.com

brännvidsförlängning..inga problem Dimage 7i 28-200mm 0.6x konverter = 17mm

batteriåtgång..inga problem, köp fler batterier.

af-problem..inga problem på Dimage 7i

svajig vitbalans...inte alls! totalt överlägsen analogt på den punkten!


är inte intresserad av digitalkamera med utbytbart objektiv ;)
 
flutte skrev:
Nej, du har faktiskt rätt i att om man kan byta objektiv eller ej är helt ovesäntligt för om en kamera är bra, så länge objektivet har de brännviddder, den ljusstyrka, och de optiska egenskaper man behöver.

Tyvärr är det nog så att i de allra flesta fallen, så är det pga kostnadsskäl minst en punkt som kameran brister på. Och då hade det varit behändligt om man hade kunnat byta till ett objektiv som var passande för den bild man just velat skapa.

/Fredrik

Dimge 7i, Sony DSC-F707, Olympus E-20 har alla excellenta optik ;) resten kan du fixa med konverter :)
 
kim99x: kanske du har inte ens höga krav på bildkvalitet som jag.

inga problem med af på dimage? är den lika snabb som Nikon F100?? hur många fokuspunkter??

ska man tampas med tusentals batterier som slukar åt att lysa displayen?

undrar hur påverkas bildkvalitet med konverter på dimage? jag skulle inte bli förvånad om det försämras.

kameror som du nämnde suger riktigt! alltför långsamma, sluka mkt batteri, ännu värre att det är ZLR.

vad använder man 64mb databakstycken till? för att printa papper A3?? inget större? haha :D
 
tomasis skrev:
kim99x: kanske du har inte ens höga krav på bildkvalitet som jag.

inga problem med af på dimage? är den lika snabb som Nikon F100?? hur många fokuspunkter??

ska man tampas med tusentals batterier som slukar åt att lysa displayen?

undrar hur påverkas bildkvalitet med konverter på dimage? jag skulle inte bli förvånad om det försämras.

kameror som du nämnde suger riktigt! alltför långsamma, sluka mkt batteri, ännu värre att det är ZLR.

vad använder man 64mb digitalbakstycken till? för att printa papper A3?? inget större? haha :D

du kan läsa om Dimage 7i på http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=1710&viewID=
långsam är den verkligen inte!

det räcker bra med 8 batterier en hel dag! räcker till 300-400 bilder :)

bildkvalitén på konvertrar..det beror helt på valet av konverter så klart :D

64megapixlar (inte mb) bakstycken, används mest till stora reklamafficher på flera kvadratmeter..teaterkuliser mm. filstorleken ligger på flera hundra mb
 
"för övrigt finns digitala bakstycken som är överlägsna även mellan och storformat!"

Visst, visst de allra värsta bakstyckena ger fin fina bilder. Helt i klass med 9x12 cm film och iblad t.o.m bättre.

Men har du sett hur mycket man får betala för ett Kodak bakstycke till hasselbladaren, eller ett Sinarback/senaste PhaseOne till storformataren?

Har också för mej att dom bästa bakstyckena (dom som klipper film), är scannande bakstycken och inte oneshot. Där snackar vi exponeringstider!

/Jacob vP
 
Jacob vP skrev:
"för övrigt finns digitala bakstycken som är överlägsna även mellan och storformat!"

Visst, visst de allra värsta bakstyckena ger fin fina bilder. Helt i klass med 9x12 cm film och iblad t.o.m bättre.

Men har du sett hur mycket man får betala för ett Kodak bakstycke till hasselbladaren, eller ett Sinarback/senaste PhaseOne till storformataren?

Har också för mej att dom bästa bakstyckena (dom som klipper film), är scannande bakstycken och inte oneshot. Där snackar vi exponeringstider!

/Jacob vP

där ser du, kim.. :D
 
Jacob vP skrev:
"för övrigt finns digitala bakstycken som är överlägsna även mellan och storformat!"

Visst, visst de allra värsta bakstyckena ger fin fina bilder. Helt i klass med 9x12 cm film och iblad t.o.m bättre.

Men har du sett hur mycket man får betala för ett Kodak bakstycke till hasselbladaren, eller ett Sinarback/senaste PhaseOne till storformataren?

Har också för mej att dom bästa bakstyckena (dom som klipper film), är scannande bakstycken och inte oneshot. Där snackar vi exponeringstider!

/Jacob vP

javisst..priserna är ju inget att disskutera..men nu handlade det ju om vilket som var ÖVERLÄGSET :D
 
kim:

ska vi diskutera om ferrari o porsche??

Porsche är överlägset..

detta snack leder inget..

här diskuterar vi om grejer som vi kan ha råd med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.