Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Små sökare

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom hade väl ett uppfällbart "hårkors" i metall som kunde fällas upp när sökaren var stängd. Lite som ett sikte på ett biplan från första världskriget :)

På pappas Rollieflex har jag för mig att man trycker in en lucka i locket (som är uppfällt). Då får man möjlighet att kika genom ett hål i ena änden och ut genom det större hålet i locket.
För att sedan stänga hålet klämmer man lite på sidorna - ungefär som när man ska fälla ihop ljusschaktet. men bara lite. Då far luckan igen med fjäderkraft.

Medan luppen istället fälls upp genom att tryck till på någon spärr på sidan, och så far den upp med fjäderkraft.

Mekaniken är så genomtänkt. Med precision och kvalitet.
Jag minns det och minns hur det känns - men jag kan minnas fel.

Petter ...

På pappas Rollieflex har jag för mig att man trycker in en lucka i locket (som är uppfällt). Då får man möjlighet att kika genom ett hål i ena änden och ut genom det större hålet i locket.
För att sedan stänga hålet klämmer man lite på sidorna - ungefär som när man ska fälla ihop ljusschaktet. men bara lite. Då far luckan igen med fjäderkraft.

Medan luppen istället fälls upp genom att tryck till på någon spärr på sidan, och så far den upp med fjäderkraft.

Mekaniken är så genomtänkt. Med precision och kvalitet.
Jag minns det och minns hur det känns - men jag kan minnas fel.

Petter ...

Jag har en gammal Elioflex som vad jag vet är en kopia av Rolleien. På den drar man ut en stålbåge i locket till sökaren, då lyfts ett sikte och en metallring på en liten stång. Paketet hålls ner med en fjäder så allt fälls upp automatiskt bara man drar ut den lilla stålbågen. Imponerande och finurlig mekanik.

Jag har en gammal Elioflex som vad jag vet är en kopia av Rolleien. På den drar man ut en stålbåge i locket till sökaren, då lyfts ett sikte och en metallring på en liten stång. Paketet hålls ner med en fjäder så allt fälls upp automatiskt bara man drar ut den lilla stålbågen. Imponerande och finurlig mekanik.

Googlade. Var tvungen att bekräfta mina minnen.
http://www.sheldonbrown.com/org/cameras/rolleiflex.html

Pappas är som den högra i bild. Elelr säger man vänstra? Den kamera som är till höger för betraktaren, menar jag.

Den har en del av luckan intryckt för att skapa genomsikt för sportfoto.

Petter ...

EDIT
Hittade denna beskrivning också
http://www.cosmonet.org/camera/rollei_e.htm
En bit ner beskrivs sports viewfinder. En detalj som jag inte minns. Man kan tydligen välja om man vill kika rakti igenom, eller om man vill använda spegeln.

cocuyo sa:
Sedan finns det ett par saker till som är ganska graverande, eftersom man tillsammans med zoomobjektiv fick lägre ljusstyrka på optiken, och för att man med autofokus inte har samma behov av att kunna ställa in skärpan.

Gick lite fort där, va?

Nej, men kanske tankebanan är svår att följa. Förr ställde vi in skärpan genom att titta i sökaren, men nu är det kameran som ställer skärpan. Därmed har man inte samma behov av att kunna ställa in skärpan, och det är därför kameratillverkarna inte bjuder på den möjligheten. Den offras för att kunna presentera en någorlunda ljusstark sökarbild.

ANNONS