Annons

Slutartidsinfo i sökaren på D200

Produkter
(logga in för att koppla)

wirja

Aktiv medlem
Jag fotograferar en del i mörker och använder då slutartidsautomatik och långa tider. I mina analoga Nikonkameror ser man då vald slutartid i sökaren. I min D200 visas LO trots att tiden understiger de 30 sek som kameran klarar. Hur bär jag mmig åt för att få kameran att visa vald slutartid?
 
Du får ju Lo för att kameran "tycker" att motivet är för mörkt eller att du har en för liten bländae Om du går över till läge M så kan du justera båda slutartid och bländaröppning. Eller välj en högre ISO.
 
Artin skrev:
Du får ju Lo för att kameran "tycker" att motivet är för mörkt eller att du har en för liten bländae Om du går över till läge M så kan du justera båda slutartid och bländaröppning. Eller välj en högre ISO.

Jag känner till den möjligheten, men tycker det är praktiskt att använda tidsautomatik. Jag vill då veta om tiden håller sig inom de 30s som kameran klarar. Givetvis står kameran på ett stadigt stativ.
 
kameran (iaf min D50) tar alltid bilden även om kameran skulle "vilja" exponera längre, så oavsätt om kameran säger LO, så kommer den fortfarande att ta bilden.. så det behöver du inte oroa dig för om det nu var så du tänkte..

dock förstår ja att du stör dig på det.. hade varit mycket enklare at exponeringskompensera om man såg tiden
 
Jag tror det har funnits en tråd om detta tidigare. Anledningen till att LO visas tror jag var att det är så mörkt att inte exponeringsmätaren är tillförlitlig, eller nåt sånt. Dumt fortfarande, men jag använder manuellt på natten när det är längre än ca 5 sekunder ändå.
 
LO visas väl när tiden är längre än 30sec, dvs utanför mätarens mätområde.

/kent.
 
Det beror väl på om ljusmätaren klarar av att registrera ljuset som finns. På 1600 iso blir det ju vid ganska korta tider.
 
Ja, det var jag som hade samma problem med D50. Och det gäller även D200. Lite störande, men D200 visar i alla fall tider i betydligt lägre ljus än vad D50 gjorde. Lösningen är att köra i M-läge, vilket ju inte är något problem om det rör sig om så långa tider att det är stativ som gäller. Jag har ännu inte fotat på fri hand i så lågt ljus med kameran att A-läget inte visar tiden.
Ljusmätaren mäter alldeles utmärkt, men tiden visas helt enkelt inte, märkligt nog.
 
Jag sitter och funderar på hur D80'n gjorde. Minns inte att den slog i nå'n 'Lo'-gräns men jag kan minnas fel. Jag har, precis som i den länkade tråden, frågat Nikon support, men den person jag har fått tag på där är heelt ute och cyklar och avarar antiongen pö andra frågor eller ger direkt felaktiga svar. Vad jag skulle vilja veta är
1: varför? Är mätaren inte tillförlitlig eller är det så att en mätning inte ger ett direkt användbart resultat
2: när? det borde finnas en hård definition när 'Lo' slår till! EV=0?
 
Lo är till för att varna att slutar/bländar kombinationen inte går att kompensera för... Men du kan ju alltid kompensera för det genom att använda bulbläge på slutaren...

Trådutlösare, tålamod och ett stoppur är vad du behöver...
 
fabbe72 skrev:
Lo är till för att varna att slutar/bländar kombinationen inte går att kompensera för... Men du kan ju alltid kompensera för det genom att använda bulbläge på slutaren...

Trådutlösare, tålamod och ett stoppur är vad du behöver...

Jag är rädd att jag inte förstår. Vad menar du att det inte går att kompensera för?

Kalle
 
När tiderna blir så långa att Low visas så använder jag alltid stativ, och då kör jag alltid manuellt och utsnittsmätning, så jag har inga problem med det.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.