Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartids problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

Crona

Aktiv medlem
Hejsan allihopa...
Tänkte dra ut i trädgården och leka lite med ljus nu precis... Men när jag kommer ut och drar igång inser jag att bilderna blir på tok för ljusa! Har väldigt högt bländarvärde men detta hjälper inte alls... Hur gör jag? Alltså hur fotograferar jag med lång slutar tid utan att bilden blir alledels för ljus!

Mvh Oliver

På dagen går det inte att köra med speciellt lång slutartid även om du bländar ner till f22 eller f32.

Ställ in lägsta iso, sätt kameran i A-läge. Ställ in minsta bländare (högst värde t ex 22 eller 32). Kolla vad kameran ger för slutartid. Det är den längsta tid du kan använda annars blir bilden för ljus. Vill du ha längre tid får du sätta filter som minskar ljusinsläppet framför objektivet.

...och tänk förstås på att inte använda de minsta bländarna, diffraktionen snor mer skärpa än du får ut i ökat skärpedjup...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar