Annons

Slutartiden ändras i manuellt läge

Produkter
(logga in för att koppla)

Dessis

Aktiv medlem
Försökte mig på att fota vatten och vattendroppar, men slutartiden ändras genast till 1/200 när man skall ta bilden oavsett vad man valt för slutartid, hur undviker man detta? Jag vill ju ha den tid jag ställt in och inget annat, i det manuella kameraläget med extern blixt.

1/200 är säkerligen den kortaste blixtsynktiden på din kamera. Du kan testa ”high speed sync” (kan också heta FP eller liknande) – om du har denna funktion på din blixt.
Vad är det för kamera? Vad är det för blixt?

Å andra sidan är det blixtljuset som "fryser" vattendroppen, så jättesnabba slutartider kanske inte är så viktig just i detta fall.

Någon annan kanske kan tipsa om bra länkar m.m. för blixtfotografering.

Som ovan nämnt, dock om inte blixten klarar av att frysa rörelsen på den effekt som du har, så kan du sänka till 1/10 eller mindre (prova dig fram). Då kommer själva blixten vara en kortare tid och på så vis frysa rörelsen.

Det är alltså inget som är fel, utan det är som det ska vara. Kameran begriper mycket väl att du inte kan blixtfotografera med kortare tid än 1/200 s, utan att ställa blixten i high speed synk, och därför rättar den till tiden åt dig även i läge M.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar