Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
slutartid till tofsvipor
- Trådstartare johan_w
- Start datum
Tomasz
Aktiv medlem
På min gamla Nikon F finns inställningen "T" för slutartid, kan det vara för tofsvipor? Jag testade aldrig, men på tårtor fungerade det
Så, nu har jag varit rolig. Allvarligt talat borde du inte ha problem med rörelseoskärpa vid de slutartiderna, kan det inte vara fokus som är felinställt?
Så, nu har jag varit rolig. Allvarligt talat borde du inte ha problem med rörelseoskärpa vid de slutartiderna, kan det inte vara fokus som är felinställt?
johan_w
Aktiv medlem
skarpedjup
Aktiv medlem
Vad har du för objektiv?
Det ser lite oskarpt ut mest. Kan du inte lägga upp hela bilden?
Det ser lite oskarpt ut mest. Kan du inte lägga upp hela bilden?
gitte edelman
Aktiv medlem
Ser inte ut som rörelseoskärpa, vare sig hos fågel eller kamera, eftersom du har jämnt sudd över hela fågeln. Jag satsar på fokus.
(Obs! Jag höll mig för att starta tråd med fråga om slutartid för ängspiplärka. )
(Obs! Jag höll mig för att starta tråd med fråga om slutartid för ängspiplärka. )
Jonta
Ny medlem
Oskärpa.
Det är säkerligen inte skakningsoskärpa utan evetuellt objektivet som är oskarpt eller fokusen som antingen ligger framför eller bakom objektet. Testa med att ställa upp ett föremål på på en sten och fotografera av det så kan du ju se om focusen stämmer eller om det är objektivet som är oskarpt i sig självt. Lycka till Jonta.
Det är säkerligen inte skakningsoskärpa utan evetuellt objektivet som är oskarpt eller fokusen som antingen ligger framför eller bakom objektet. Testa med att ställa upp ett föremål på på en sten och fotografera av det så kan du ju se om focusen stämmer eller om det är objektivet som är oskarpt i sig självt. Lycka till Jonta.
johan_w
Aktiv medlem
Jag har tagit knivskarpa bider med objektivet...... tror att fokusen ligger bakom....
http://jlw.se/foto/tofsvipa2.jpg
http://jlw.se/foto/tofsvipa2.jpg
skarpedjup
Aktiv medlem
På den där bilden fyller ju fågeln ytan mer också och bilden har högre kontrast, det gör att skärpeintrycket ökar.
Jämför 100% crop på båda bilderna på samma ställe och kika hur det ser ut.
Jämför 100% crop på båda bilderna på samma ställe och kika hur det ser ut.