Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutarfel på 5 dagar gammal 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jest skrev:
Nu har jag skickat ett mail till Dustin och beskrivit varför jag aldrig mer ska handla där. Jag påpekade för dom att de borde kompensera på något bättre sätt än ett minneskort till dig. Det här är för bedrövligt. Ska även maila Canon om jag hittar rätt adress... Någon som vet vilken det är?

Oh, då kanske de skickar nåt annat roligt. ;)

Man måste registrera sig på Canon för att kunna maila dem, verkar det som.. jag gjorde då så. Får se vad de skriver tillbaka.
 
btw, Joakim, nämnde du mitt namn när du skrev till Dustin? Kameran är nämligen inte köpt i mitt namn, så då det blir nog svårt för dem att fatta vad du pratar om. :p
 
Godsmack skrev:
btw, Joakim, nämnde du mitt namn när du skrev till Dustin? Kameran är nämligen inte köpt i mitt namn, så då det blir nog svårt för dem att fatta vad du pratar om. :p

Finns det fler olyckliga Canon 350D ägare som har en "aktiv" reklamation?
 
Samma med 20D

Har samma problem(fokusproblem, avstängning, battergreppsproblem, you name it) med min nya 20D jag lämnade in. Det skulle ta två veckor men det tog två veckor och hundra samtal (upptaget jämt, inget svar på e-posten) innan jag kom i kontakt med centralservice. Då sa de att de tar några !!!! veckor till.

Jag använder kameran i jobbet så nu måste jag köpa en ny för att kunna utföra jobben jag tagit på mig. Jag behöver två hus när jag jobbar, men måste allså köpa ett tredje för att Centralservice och därigenom Canon har så dålig service.
Köpte min på Expert Hötorget i Stockholm som och hänvisade mig till Centralservice.

Funderar på att byta till Nikon.

Niklas
 
Riktigt stressigt?

Jag ringde till SCS idag beträffade ett 70-200/4L USM som en kund hade lämnat in hos oss för sju(!) veckor sedan. Fick då beskedet att 7 veckor inte är något ovanligt. De har fått in "mycket grejer över sommaren".
Jag fortsätter citera SCS: "Normalt sett ska en reparation ta 1-2 veckor"

Är då 7 veckor acceptabelt? Svar Nej! Något som vi kommer ta upp med Canon!

/Daniel Gustafsson
Återförsäljare för Canons produkter
 
Jag lämnade in min kamera den 16:e och fick då beskedet att det skulle ta minst 5-6 veckor. Efter att ha läst denna tråd var jag beredd på att det var sant, och efter Patris skräckexempel blev jag alltmer orolig att kameran bara låg och väntade utan att de ens kollat på den. Killen i butiken varnade för att det kunde ta extra tid eftersom jag hade ett oregelbundet återkommande problem (kameran stängde av sig i tid och otid).

Men just nu ringde de från Fotokungen, kameran väntar på mig i butiken! Tog exakt två veckor!
 
Daniel, det är inte helt otroligt faktiskt.

Joakim: Ja, då kanske de förstår lite bättre.

Niklas, Jag vet hur det känns. Iofs kanske det är lite värre för dig eftersom att du använder kameran i jobbet. Hoppas att det löser sig som fort som möjligt!

Daniel G, Nej, det är verkligen inte acceptabelt. Bra att du tar upp det!
 
Ursäkta för bumpningen, men Dustin skickade ett nytt objektiv idag. Men det står på ordersedeln att det är en EOS 350D+18-55..hmm.. har jag tur får jag en till kamera. ;)

Jag orkar inte tjafsa om att jag ska ha ett bättre objektiv eller så. Det får jag isf ta med Canon, för någon ersättning av dem har jag ju inte fått. Om de inte svarar på mitt mail får jag väl ta och ringa dem.
 
Intervision!

Håller tummarna att det löser sig med din kamera! Kan för övrigt berätta att SCS inte är de enda med extremt tröga leveranstider just nu... Huvudkonkurrenten N***N är inte så speciellt vass heller - liknande tider och seeeegt värre.
Ett tips om man har defekta Canongrejer är att skicka grejerna till <B>intervision</B> i Malmö, där går det iallafall lite snabbare när man lämnar in reparationer...
 
Jag är lite nyfiken. Mest eftersom jag funderar på en 350d själv.
Hur många har INTE haft problem resp. hur många HAR haft problem med sin 350d ?
 
Godsmack skrev:
Ursäkta för bumpningen, men Dustin skickade ett nytt objektiv idag. Men det står på ordersedeln att det är en EOS 350D+18-55..hmm.. har jag tur får jag en till kamera. ;)

Jag orkar inte tjafsa om att jag ska ha ett bättre objektiv eller så. Det får jag isf ta med Canon, för någon ersättning av dem har jag ju inte fått. Om de inte svarar på mitt mail får jag väl ta och ringa dem.

Eftersom Dustin garanterat följer denna tråd så lär du inte kunna behålla en ev extra kamera om du får en av misstag.

Varför ska Canon kompencera dig?
Det är ju Dustin du handlat med och dom får stå för kompensationen om sådan är aktuell utöver det CF kort du redan fått.

Lösningen som dustin fixat anser jag är helt OK men kommer ca 4 veckor för sent. Ett 1GB CF är väl en fullt godtagbar kompensation?
 
Dajo skrev:
Eftersom Dustin garanterat följer denna tråd så lär du inte kunna behålla en ev extra kamera om du får en av misstag.

Varför ska Canon kompencera dig?
Det är ju Dustin du handlat med och dom får stå för kompensationen om sådan är aktuell utöver det CF kort du redan fått.

Lösningen som dustin fixat anser jag är helt OK men kommer ca 4 veckor för sent. Ett 1GB CF är väl en fullt godtagbar kompensation?

Haha, jag tvivlar starkt på att de har skickat ett helt kit. Men om de har det, så skulle jag nog knappast låtsas som ingenting och behålla det.

Canon ska kompensera mig för att de har ansvar för att min kamera ska servas då jag lämnar in den för service. Eller hur?

Jadå, ett 1GB minneskort är super. Har jag påstått nåt annat?

Det jag menade med att jag inte orkade tjafsa om nåt annat objektiv var att någon tyckte att jag skulle kräva ett bättre objektiv än kitoptiken, men jag tyckte att det var onödigt.
 
Godsmack skrev:
Haha, jag tvivlar starkt på att de har skickat ett helt kit. Men om de har det, så skulle jag nog knappast låtsas som ingenting och behålla det.

Canon ska kompensera mig för att de har ansvar för att min kamera ska servas då jag lämnar in den för service. Eller hur?

Jadå, ett 1GB minneskort är super. Har jag påstått nåt annat?

Det jag menade med att jag inte orkade tjafsa om nåt annat objektiv var att någon tyckte att jag skulle kräva ett bättre objektiv än kitoptiken, men jag tyckte att det var onödigt.

Nja... det är Dustin som ansvarar för att reparera din kamera och det är till dom du ställer dina krav.
Om sedan Dustin väljer att använda Canons service eller fixar det på egen hand hos ett annat serviceställe är helt och håller Dustins problem och ansvar.

Du har inte köpt din kamera av Canon...

Jag tror inte heller att du kommer att kunna byta upp dig från kitobjektivet gratis pga detta.
 
Dajo skrev:
Nja... det är Dustin som ansvarar för att reparera din kamera och det är till dom du ställer dina krav.
Om sedan Dustin väljer att använda Canons service eller fixar det på egen hand hos ett annat serviceställe är helt och håller Dustins problem och ansvar.

Du har inte köpt din kamera av Canon...

Jag tror inte heller att du kommer att kunna byta upp dig från kitobjektivet gratis pga detta.

Jaså? Borde inte Canon ansvara över sina egna reparatörer? Världen är konstig.


Hahaha, nja.. Det tror inte jag heller att jag kan. Men att hoppas lite kan man ju alltid. Dock är det nog rätt omöjligt.

Men men, jag har en ny kamera och ett 1GB minneskort och ett objektiv är på väg. Jag är nöjd. :) Tid är ju lite svårt att ge tillbaka.
 
Godsmack skrev:
Jaså? Borde inte Canon ansvara över sina egna reparatörer? Världen är konstig.


Hahaha, nja.. Det tror inte jag heller att jag kan. Men att hoppas lite kan man ju alltid. Dock är det nog rätt omöjligt.

Men men, jag har en ny kamera och ett 1GB minneskort och ett objektiv är på väg. Jag är nöjd. :) Tid är ju lite svårt att ge tillbaka.

Visst ansvarar Canon mot sina återförsäljare att dom tryggt kan sälja Canons produkter och att dom backas upp av servicecenter.
Dom ansvarar alltså mot Dustin och inte mot dig.
 
Okej, har just hämtat min nylagade kamera och inte nog med att de bytt ut delar och uppdaterat mjukvaren, de har även justerat autofokusen utan att jag ens bett om det!

Min kamera har reparerats på Canon Regional Competence Center i Mölndal. Kanske bättre flyt där då!?
 
Aldrig mer Dustinhome

Dajo skrev:
Finns det fler olyckliga Canon 350D ägare som har en "aktiv" reklamation?

Jag har råkat ut för exakt samma sak, fast ännu värre. Beställde en 350D av Dustinhome den 25:e juni, hämtade ut den den 1:a juli. Den fungerade då inte, den kunde inte läsa några minneskort alls.

Svaret jag fick blev att jag skulle skicka min alldeles nya, oanvända kamera på reparation hos Stockholms centralservice.

Lång tid går, 4 veckor, då ringer jag centralservice första gången. De säger då att de inte har någon tekniker som kan ta mitt samtal just nu, så hon vet inte hur det går. Hon tar mitt mobilnummer (som de redan har) och säger att de ska ringa upp. Inget händer...

Samma visa nästa gång jag ringer, efter ca. 6 veckor.
Inget händer.

Den 25:e augusti tappar jag tålamodet, ringer till Canon samt skriver ett elakt mail till Centralservice. Dagen efter ringer de upp och säger att de påbörjat servicen. 40 minuter senare säger de att de är klara och skickar iväg kameran.

Idag fick jag skiten. Den 6:e september. Beställde kameran i slutet på juni. Får tillbaka den i början på september.

Som jag ser det så är det ju givetvis inte Dustinhomes fel att serviceföretaget tar 8 veckor på sig att åtgärda ett fel. Däremot är det fullkomligt ofattbart att de inte tar tillbaka varor som är trasiga vid leveransen och omgående skickar nya.
Beställer mycket grejor på nätet, och det här var första företaget jag måste skickat DOA-grejer på rep för...

Nu sitter jag här med min kamera efter att hela sommaren gått, och inte lär man få nåt plåster på såren heller.
Ja, man får väl slänga iväg ett mail till Dustin och säga vad jag tycker hur som helst.

Dustinhome har i alla fall tappat mig som kund, och det medför att Dustin också gör det, ett företag jag alltid tyckt vart bra map returer och dylikt.

/Patrik
 
Re: Aldrig mer Dustinhome

Patrik Bylund skrev:
Däremot är det fullkomligt ofattbart att de inte tar tillbaka varor som är trasiga vid leveransen och omgående skickar nya.
Beställer mycket grejor på nätet, och det här var första företaget jag måste skickat DOA-grejer på rep för...
Om man vid förfrågan inte får en DOA-leverans utbytt, så kan man ju alltid returnera enligt ångerrätten, och beställa en ny någon annanstans.

PD
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.