Så här står det hos KO
Fel på varan
Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att:
*hålla inne betalningen,
*kräva att felet avhjälps,
*kräva en ny, felfri vara,
*få prisavdrag,
*få ersättning för reparation,
*häva köpet och få pengarna tillbaka,
*få skadestånd.
Men du kan förstås inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.
Den 1 april 2005 ändrades reklamationstiden från två till tre år. För en vara eller tjänst som du har köpt den dagen eller senare har du tre års reklamationstid, men för varor och tjänster som du köpt före den 1 april gäller fortfarande två års reklamationstid.
Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du vill ha en helt ny spis på grund av felet. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet hemma hos dig.
För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel
*en olyckshändelse efter det att du har fått varan
*vanvård
*onormal användning
*att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.
Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren har utställt garantin för säljarens räkning.
Reklamation
En reklamation innebär att du meddelar säljaren
- att du inte godtar varan
- att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig.
Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid, enligt bestämmelser från den 1 juli 2002. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.
Mer kan du läsa på KO's hemsida:
www.ko.se
Mv. Conny