Annons

Slutarfel på 5 dagar gammal 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Godsmack

Aktiv medlem
Hej. Min 350D anlände i torsdags. Har använt den varje dag sen dess. Igår när min flickvän provade den stod det plötsligt Err 99 i displayen och det är ju som bekant Canons "övriga problem"-kod. Jag provade att ta ut batteriet och då gick det ju att fota igen, men slutaren verkar inte öppna sig helt, eller inte alls. Antingen får jag svarta kanter eller så blir bilden bara kolsvart.

Jag kör med kitobjektivet och har aldrig använt något annat. Kameran har fungerat helt felfritt tills nu, så jag kan inte fatta vad som är fel.

Någon som känner igen sig? Ska jag kontakta inköpsstället eller Canon direkt? För jag ska bannemig ha en ny.

/Patrik
 
Tjena!

Oavsett felet så hade jag lämnat tillbaka den till den butiken jag köpt den hos. Om du köpte den över disk kräv en ny eller pengarna tillbaka vet inte riktigt hur det funkar om man köpt över nätet men det borde gå med.

Tråkigt när sådant händer, men jag har varit med om att annat har pajat för mig och har alltid fått pengarna eller en ny vara.


/Mashi
 
Jag ringde till Canon imorse och de sa att jag skulle skicka den till Stockholm för service, så jag får väl ta och göra det och hoppas att det inte tar alltför lång tid. Har ju abstinens redan!

Någon som vet ungefär hur lång tid det kommer att ta?
 
Är det inte bättre att ligga på butiken så att du kan få ut en ny kamera på direkten?
 
Trist. Är för dåligt påläst på konsumentreglerna vad det gäller sånt - men jag trodde nog att butiken hade ett större ansvar än så.
 
Kräv att Dustin byter ut din kamera men var för all del trevlig om du pratar med dom igen (det kommer man långt med).

Men jag skulle aldrig godta att inte få en ny kamera om den går "sönder" inom så kort tid.
 
thejejk skrev:
Trist. Är för dåligt påläst på konsumentreglerna vad det gäller sånt - men jag trodde nog att butiken hade ett större ansvar än så.

Nej, butiken (oavsett om man köper över disk eller på distans) har rätt att försöka reparera varan. Detta får inte ta längre tid än "skäligt".
Kan dom itne reparare den på skälig tid alternativt efter 3 försök så har du rätt att kräva omleverans vilket är en fabriksny kamera. Alternativet till det är hävnign av köpet men vilket alternativ det blir avgör säljaren.
 
Så här står det hos KO

Fel på varan

Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att:

*hålla inne betalningen,
*kräva att felet avhjälps,
*kräva en ny, felfri vara,
*få prisavdrag,
*få ersättning för reparation,
*häva köpet och få pengarna tillbaka,
*få skadestånd.

Men du kan förstås inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.

Den 1 april 2005 ändrades reklamationstiden från två till tre år. För en vara eller tjänst som du har köpt den dagen eller senare har du tre års reklamationstid, men för varor och tjänster som du köpt före den 1 april gäller fortfarande två års reklamationstid.

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du vill ha en helt ny spis på grund av felet. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet hemma hos dig.

För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel

*en olyckshändelse efter det att du har fått varan
*vanvård
*onormal användning
*att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren har utställt garantin för säljarens räkning.

Reklamation

En reklamation innebär att du meddelar säljaren

- att du inte godtar varan

- att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig.

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid, enligt bestämmelser från den 1 juli 2002. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Mer kan du läsa på KO's hemsida: www.ko.se

Mv. Conny
 
Senast ändrad:
Såå, vad säger ni? Ska jag skicka in den för reparation eller ska jag kontakta dustin igen och kräva en ny? Eller ska jag skicka in den till servicestället och kräva en ny?

Edit: Det bästa vore kanske att skicka den till servicestället, då det var det Canon föreslog? Går det inte att fixa så skickar de nog en ny och går det att fixa så blir det ju ändå gratis pga garantin.
 
Senast ändrad:
Har en kompis som hade fel på sin 350, dock inte samma problem som du... Han lämnade in den där han köpte den och de skickade i sin tur in den till canon som fixade problemet. Det jobbiga var bara att det tog ca 4 veckor att få tillbaka den... Hade han vetat det tror jag han skulle krävt en ny istället...
 
Godsmack skrev:
Ska höra med dustin och se vad de säger.

Jag vet redan vad dom säger ochdet är att det är Canon som avgör.
Så ring till Canon och säg att du ska på semester och behöver din kamera ASAP.

Skickar du direkt till Canon sparar du några dagar.
 
Stockholms Central Service som har cervisen på Canon har en policy/bemanning för att klara ärendena på max 14 dagar (enligt dom själva).
Dom två ggr som jag lämnat in objektiv respektive kamera så har dom klarat det. Vet ej hur dom är bemannade under semestertider.

Ring till dom 08-594 213 00 alt maila [email protected]

http://www.centralserviceab.se/

Det är deras anläggning i Hägersten som fixar kameror.
 
Jag lämnade in mitt 70-200 2,8 IS dit med samma fel. De bytte ut bländaren och det tog tre dagar och sedan fick jag ett sms om att jag kunde hämta mitt objektiv.
Mycket snabbt och jag fick även ett trevligt bemötande där. Så ring du till Hägersten och förklara din situation så hjälper de dig nog snabbt.
 
Efter 5 dagar sa borde du kunna fa en ny enligt DOD, Dead On Delevery. Ring och tala med Dustin och sag uttryckligen att du vill ha en ny. Ren kundservice for Dusitin. En reparerad kamera ar inte samma sak som en ny. DOD tiden pa fel brukar variera mellan ett par dagar och ett par veckor.

/Martin
 
Jag tror inte att det är någon idé att byta ut huset då felet med all sannolikhet ligger i objektivet.
 
Jag "personligen" skulle aldrig gå med på nåt annat än att få en ny kamera. Är den trasig från början så är det ny som gäller.

Vill Canon/Dustin inte ha nöjda kunder? Är det fel på varan vid köp så finns det inget annat än att få en ny.
 
Lydde Canons råd och nu är den snart på väg mot servicestället, farsan for just med paketet.

Sen så kan jag säga att jag knappast bryr mig om jag får en ny eller om de reparerar min, för vadå..en fungerande kamera är ju lika bra som en annan fungerande kamera! Får hoppas att det inte tar alltför lång tid bara.
 
Och hoppas att den människan som satte ihop kameran från början inte var en slarver, så att det dyker upp en massa skumma fel i framtiden.

Men du har ju garanti på kameran så det lär nog ordna sig med det skräckscenariot också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.